3878
Sök

Nya tips till 850

51 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Var inne på att köpa 2-baspaket från början men har tänkt om lite nu. Nu är jag mer inne på att byta originalhögtalarna i dörrarna samt sätta in diskanter i instrumentbrädan. Jag vill ha ett "mustigt" och "fylligt" ljud i bilen där man kan prata med varandra samtidigt som man spelar musik, men även dra på volymen ibland och få dunka dunka. Ett behagligt ljud som inte upplevs jobbigt alltså.

Det jag är inne på nu:
2 st 5.25" i framdörrarna
2 st 6" i bakdörrarna
Eventuellt 2 st diskanter i instrumentbrädan, behövs diskanter då jag kollat koaxial på de andra?
1 st 10" eller 12" baslåda i bakluckan

Funkar detta bra?
Vilket slutsteg ska det vara och räcker det med 1 för att driva allt?
www.brc.se har jag hittat ett antal enkelbasar från jbl och dls för 895:- till 1800:-. En Pioneer för 2195:- ser läcker ut. Slutsteg från jbl ca 1200:- mm.

Den som vill kan sätta ihop ett fungerande kit för ca 3500:- till mig. Om det inte räcker - vilka högtalare ska jag vänta med då?

51 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Med 2-baspaket menar jag 1 dubbelbaslåda.

Hifi Freak
462 Inlägg
15 augusti 2009
Är det finljud. Kvalite före spela högt? du är ute efter?

51 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Kvalité och finljud känns som starka ord med en budget på 3500:-, men helt klart går det före monsterdunk.

Hifi Freak
462 Inlägg
15 augusti 2009
Vad är det för bil? Har du huvudenhet o så redan?

3500kr får du inte så mycket för om du ska slutsteg kit-system och bas.

51 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Volvo 850

En panasonic 4x50w - tror den är 2-kanalig sitter i och förhoppningsvis duger den.

51 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
JonasHalt skrev:
Här har du ett bra paket smilesmile http://www.blocket.se/kalmar/Kraftfullt … 18&w=1

Jag vill ha nytt!

699 Inlägg
15 augusti 2009
Novisen1 skrev:
JonasHalt skrev:
Här har du ett bra paket smilesmile http://www.blocket.se/kalmar/Kraftfullt … 18&w=1

Jag vill ha nytt!

Ok, då får du nog inte mycket för den budgeten.. Mitt tipps är att du går in till din lokala bilstereobutik och ber dem ta fram ett paket för det priset.. //jonas

Bilgalen elektriker :)

Hifi Freak
462 Inlägg
15 augusti 2009
Okej för det första så skulle ja skippa högtalarna bak. Och om ja vore dig om du inte har mer än 3500kr o leka med o vill ha kvalitetsljud. Då skulle ja kolla på begagnat marknaden. Du kan göra riktiga fynd där. Och ja lovar du får mycket bättre ljud för pengarna. Då kan du köpa kvalitetsgrejer istället för biliga grejer som du ändå inte blir nöjd med o måste byta ut. En högtalare tex blir ju inte sämre bara för att den är beg. Snarare tvärtom. Då är den inspelad o klar. Så ja tycker absolut du ska kolla begagnat...

51 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Jag känner mig livrädd att köpa begagnade högtalare. Är det inte så att det är ganska lätt att förstöra högtalare...?

T-RÖD skrev:
Okej för det första så skulle ja skippa högtalarna bak. Och om ja vore dig om du inte har mer än 3500kr o leka med o vill ha kvalitetsljud. Då skulle ja kolla på begagnat marknaden. Du kan göra riktiga fynd där. Och ja lovar du får mycket bättre ljud för pengarna. Då kan du köpa kvalitetsgrejer istället för biliga grejer som du ändå inte blir nöjd med o måste byta ut. En högtalare tex blir ju inte sämre bara för att den är beg. Snarare tvärtom. Då är den inspelad o klar. Så ja tycker absolut du ska kolla begagnat...

Hifi Freak
462 Inlägg
15 augusti 2009
Nej bara om man matar dom med dålig signal.

Men då kan du ju köpa mina om du är rädd.

Har ett par Pioneer prs 5;25" Ja har endast testspelat dessa. nypris 5000kr

Slutsteg Dls ra30 3-kanaligt slutsteg. 2 kanaler till framsystemet (5,25") och en monokanal till basen Och det är ca 1år gammalt i fint skick. Nypris på DLS RA30 ( Reference serien) är 5650kr

Du kan köpa prs högtalarna och slutsteget av mig för 3000kr Så köper du en bas senare. Då har du grymt fina grejer.

Tänk på saken.... Bättre bra begagnat än dåligt nytt...

http://www.blocket.se/stockholm/Dls_ref … 11&w=1

1 131 Inlägg
15 augusti 2009
T-RÖD skrev:
Nej bara om man matar dom med dålig signal.

Men då kan du ju köpa mina om du är rädd.

Har ett par Pioneer prs 5;25" Ja har endast testspelat dessa. nypris 5000kr

Slutsteg Dls ra30 3-kanaligt slutsteg. 2 kanaler till framsystemet (5,25") och en monokanal till basen Och det är ca 1år gammalt i fint skick. Nypris på DLS RA30 ( Reference serien) är 5650kr

Du kan köpa prs högtalarna och slutsteget av mig för 3000kr Så köper du en bas senare. Då har du grymt fina grejer.

Tänk på saken.... Bättre bra begagnat än dåligt nytt...

http://www.blocket.se/stockholm/Dls_ref … 11&w=1

Låter som ett vettigt alternativ för din budget smile

Hifi Freak
462 Inlägg
15 augusti 2009
Ett vanligt fel folk gör. Är o lägga massa pengar på basen o inget på framsystemet. Men framsystemet är det viktigaste. När du fått framsystemet o låta som du vill. Då kan du börja med basen. Men det är på framsystemet du ska lägga pengarna på. Om du vill ha ett bra ljud. Har du ett dåligt framsystem så kommer du få en dålig bas. oavsett hur mycket du lägger på basen. Om du inte har ett framsystem som hänger med...

Sök