VV lägger ner sin sms-tjänst "bilregistret via sms".

soyd
10 juli 2009 · 1 853 Inlägg

A sant kanske bara kostade vanlig sms taxa vilket var riktigt förmånligt... nu kommer man då ta det lite lugnare med sms:en till dom då det kostar X kr. Då är det som inte värt att kolla upp alla bilar man ser....

Fördelen/nackdelen med nätet är ju att den är gratis men man får inte ägaruppgifterna om man vill veta vem som har fordonet som man fick på sms:et...

På fax tjänsten får man väll med ägaruppgifterna va ? och vad kostar det utöver vanlig taxa för telelinjen ? (har ingen erfarenhet gällande fax tjänsten....)

/mvh soyd

Mr_dOhC
10 juli 2009 · 214 Inlägg

När ska VV/Transportstyrelsen kliva in på 2000 talet och lägga till mailfunktion ifall man inte har fax. mad


soyd skrev:
På fax tjänsten får man väll med ägaruppgifterna va ? och vad kostar det utöver vanlig taxa för telelinjen ? (har ingen erfarenhet gällande fax tjänsten....)

/mvh soyd

Japp, inkl dom 2 (3?) tidigare ägarna

Senast redigerat av Mr_dOhC (10 juli 2009)

jjempa Inte bá killar som kan, vi tjejer kan oxå
10 juli 2009 · 324 Inlägg

Gud va dåligt att  dom har lagt ner det, använder ju ofta det när man ska kolla upp någon bil eller vrålåk! smile Skulle mer än gärna betela en vis summa för ett sms, men att lägga ner hela alltet va ju totalt onödigt tycker ju då jag hmm

// Jempa

Inte bara ni killar som kan, vi tjejer kan vi med :)
BMW e91 318d "KUA" (2010)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 juli 2009 · 2 972 Inlägg

Mr_dOhC skrev:
När ska VV/Transportstyrelsen kliva in på 2000 talet och lägga till mailfunktion ifall man inte har fax. mad


soyd skrev:
På fax tjänsten får man väll med ägaruppgifterna va ? och vad kostar det utöver vanlig taxa för telelinjen ? (har ingen erfarenhet gällande fax tjänsten....)

/mvh soyd

Japp, inkl dom 2 (3?) tidigare ägarna

En liten lag som kallas PUL förhindrar det.
Edit: Om fordonet är registrerat på en privatperson får Transportstyrelsen enligt PersonUppgiftsLagen (1998:204) inte publicera personrelaterade uppgifter på Internet, exempel på sådana uppgifter är skatt och besiktning.
Från https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Fax-tjänsten kostar inget, utöver linje och inskaffande av maskin då smile

Senast redigerat av matteeee (14 juli 2009)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
patrikke
14 juli 2009 · 1 749 Inlägg

Reeplayed skrev:

patrikke skrev:
Om jag inte har helt fel så var det ju et pris på 5:- per förfrågan+trafikavgiften.

Du har helt fel, tjänsten var gratis, kostade inte ens trafikavgift..

För ett par år sedan så kostade det i alla fall 5:-/sökning+trafikavgift.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Rock-Star
14 juli 2009 · 2 982 Inlägg

vad är anledningen? kan man inte bara ringa in till transportstyrelsens HK när man vill fråga om någon bil för att lägga press på att de ska köra igång tjänsten igen?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
14 juli 2009 · 2 972 Inlägg

Sen som alla tjatar om civil-poliser, dessa kommer upp om man söker på nätet, med ägare och allt. Det är bara privatpersoner som skyddas av PUL. Så, en laptop och mobilt bredband så är man "hemma" big_smile


Testa t ex en svart V70, TMT935 som ägs av Polismyndigheten.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Christensson Laaaang
14 juli 2009 · 320 Inlägg

Tycker de är skit kast.. säga vad man vill men tyckte det var kalas när man såg någon bil i stan eller någon annan stans man ville kolla upp. Om de blir någon avgift så blir de väl att man skickar i nödfall elle nått. De roligaste var ju att kolla bilar i filmer big_smile

Here you go way to fast
don't slow down you're gonna crash!
blixtn
14 juli 2009 · 214 Inlägg

Att kolla upp en bil man ska köpa tycker jag är helt ok och det blir lite krångligare att få fram uppgifter nu om en bil är leasad eller dylikt. Köper även motivationen av den som sa att det är för att kolla upp bilar som är stulna. Men jag vet också att det finns folk som sitter bakom ratten och kör och använder den här tjänsten vilket blir lite... trafikfarligt. Sen är ju frågan vad som är så fruktansvärt kul att kolla upp vrålåk. Går den i stan? Vad heter han/hon som äger den? Är det en riktig M5, T5 osv fattar jag inte heller. Annat än att det måste vara nyfikenheten som tar över. Sitter ni även med kikare och kollar vad grannen läser för tidning?
Spelar det nån roll? Vad är det som är så ruskigt kul? Jag kommer sakna tjänsten ifall jag i framtiden kommer köpa ny bil, annars inte!

dudde008 Någon Form Av Proffs
14 juli 2009 · 214 Inlägg

fan! ja använder ju detta dagligen!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!
BMW E36 LIMO "The Green Hell" (1997)
fontheking5
19 augusti 2009 · 825 Inlägg

Goda nyheter . Från och med den 1 september öppnar tjänsten igen under numret 72503 .
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -fordonet/
Dock kommer det kosta 3 kr men det kan man nog leva med . Skönt att dom insåg sitt misstag så snabbt ändå smile

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
FireTraXX DFFL
19 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

fontheking5 skrev:
Goda nyheter . Från och med den 1 september öppnar tjänsten igen under numret 72503 .
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -fordonet/
Dock kommer det kosta 3 kr men det kan man nog leva med . Skönt att dom insåg sitt misstag så snabbt ändå smile

Insåg sitt misstag?
Det var ju hela tiden planerat att den skulle komma upp igen men i form av en betaltjänst.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Haha, var vild diskussion kring artikeln som berör att tjänsten är åter i bruk på Teknikens Världs hemsida.
Folk ville kunna teckna abonnemang för 60kr/månad osvosv.. lol

fontheking5
19 augusti 2009 · 825 Inlägg

FireTraXX skrev:

fontheking5 skrev:
Goda nyheter . Från och med den 1 september öppnar tjänsten igen under numret 72503 .
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -fordonet/
Dock kommer det kosta 3 kr men det kan man nog leva med . Skönt att dom insåg sitt misstag så snabbt ändå smile

Insåg sitt misstag?
Det var ju hela tiden planerat att den skulle komma upp igen men i form av en betaltjänst.

JO det vet jag men jag trodde inte att den skulle komma upp så snabbt igen och att den skulle bli så billig . Men det är ju bara kul att den kom tillbaka snabbt smile

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang