3878
Sök

Helt nybörjare med ljud, skulle behöva lite hjälp!

14 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare,

Ska just köpa en epa som inte har ljud i sig och tänkte köpa just det. Kan nån förklara vad slutsteg, förstärkare osv är. Och skulle ni kunna hjälpa mig sätta ihop ett komplett paket med kablar och allt vad det innebär! Är denna http://www.fynda.se/index.php?prodid=2714 nånting? Min budget är 2500 kr ungefär.

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 augusti 2009
Slutsteg används för att driva basar och högtalare (en huvudenhet, stereo kan också driva högtalare men inte lika bra som ett slutsteg). Men för att vi ska kunna svara på dina frågor så behöver vi veta vad du har nu och vad du vill ha för pengarna? För 2500kr får du inte mycket om du ska börja från 0, det räcker till en huvudenhet och högtalare.
Senast redigerat av ChriZtoffer (14 augusti 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

51 Inlägg
15 augusti 2009
Då fortsätter vi på nybörjarnivå...big_smile
Det sitter en Panasonic cq-c1321n 4x50w 2-kanal i bilen och den får sitta kvar. Till den finns tre! original 5,25" eller 6" högtalare i dörrarna och de får inledningsvis sitta kvar. Jag kommer att koppla ur den enda högtalaren bak och köra på de två fram. Till detta ska jag köpa slutsteg och bas. Låter det bra (för mig) är det klart, annars byts dörrhögtalarna också. Jag har kollat runt och antar att jag blir nöjd oavsett om jag väljer 10" eller 12" men jag blir lite fundersam på antalet.

Första frågan: Enkel eller dubbel bas?

Så till slutsteget. Det ingår ju i många paket och är varierar mellan 2 eller 4 kanaler men även ibland monoblock.

Andra frågan: Skillnad mellan mono och angivna antal kanaler?

Jag har fattat att jag bör koppla mina två dörrhögtalare fram till slutsteget och då kommer

Tredje frågan: Vilket sorts steg ska jag ha?

Målet är att resultatet blir ett behagligt och bra ljud att lyssna på i vardagliga former och att något händer när volymen skruvas upp med lite skön dunka dunka!

Jag ser fram emot vältaliga svar på mina frågor och som ni förstår vill jag ha tips om bra grejor i budgetklassen.

51 Inlägg
15 augusti 2009
Förväxla inte mitt inlägg med trådens skapare, men jag tror att vi vill ha loknande svar från er så därför drar vi nytta av varann!

21 761 Inlägg
15 augusti 2009
Novisen1 skrev:
Första frågan: Enkel eller dubbel bas?

Om du mest vill höra baslådan så väljer du dubbla 12", vill du ha någorlunda balans mellan baslåda och framsystem så bör du nog välja enkel 10"/12".

Du kan iof välja dubbla 10"/12" redan från början och medvetet ställa ner stegets förstärkning så att lådan matchar det "klena" framsystemet, då har du sedan möjlighet att fixa kraftigare framsystem och  fortfarande ha tillräckligt med bas genom att helt enkelt utnyttja steget ännu mer (om steget är dimensionerat för detta alltså). En smaksak kanske. smile

Novisen1 skrev:
Andra frågan: Skillnad mellan mono och angivna antal kanaler?

De steg som ingår i baspaketen är ju avsedda att enbart driva baslådan, då tycker åtminstone inte jag att det spelar någon större roll vilket steg du väljer. En generell skillnad är annars att ett monosteg kan ha bättre verkningsgrad och tål lägre impedanser än ett flerkanals steg, men har man en baslåda på 4 Ohms impedans så kan dock ett flerkanals steg ge mer effekt per krona än ett monosteg.

Jag skulle hellre köpa enbart låda och välja separat steg+kablar, men det är väl förstås inte lika billigt eftersom baspaketen även innehåller kablarna.

Novisen1 skrev:
Tredje frågan: Vilket sorts steg ska jag ha?

Ett budgetalternativ är att ha 4-kanals steg för att driva både baslåda och framsystem, under förutsättning att baslådan helst är på 4 Ohm. Visserligen finns det flera 2/4-kanals steg som tål lägre än 4 Ohms impedans i bryggkoplat läge, men de flesta tål "bara" 4 Ohm som lägst vid bryggning.

Om du i framtiden tex vill ha ett monosteg för att driva baslådan så kan du fortfarande använda 4-kanalssteget till framsystemet även om du skulle utöka antalet högtalare (tex dubbla högtalare i varje framdörr eller "utfyllnadshögtalare" i bakdörr/hatthylla), eventuellt kan du också bryggkoppla steget och få ut mer effekt till befintligt system.

Ingen nackdel att välja 4-kanals steg redan från början enligt min åsikt alltså. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 augusti 2009)

203 Inlägg
16 augusti 2009
Kika på blocket, finns mycket billigt ljud att köpa där!
Sen för att få ut så mycket av ljudet som möjligt gäller det att anpassa baslådan för bilen.
Kombi är lätta att få bra bastryck i, sedaner är klurigare !

16 augusti 2009
Trådstartare
Okej, men jag är inte kräsen t.ex. jag köpte 300 krs datahögtalare och är nöjd med basen i dom och min kompis köpte för 4000 kr och han vart nöjd med dom. Framhögtalare kan jag fixa från en kompis, så basen är nog vad jag behöver! Om nån kan plocka ihop bas och slutsteg hade det vart snällt!

Volvo Performence Styling
14 Inlägg
18 augusti 2009
Proson Boombox 6,5-tum    395 kr        395 kr   
Proson Bilelement 6x9-tum    299 kr        299 kr   
Proson Bilelement 4-tum    199 kr        199 kr   
Proson Bilslutsteg RSA-300    895 kr        895 kr   

Totalt:    1788 kr inkl. moms
kanske inte det bästa judet men för en nybörjare kan det räcka om du köper någon bra bas med som du har i skuffen...

"Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir."

ljudfantast
1 372 Inlägg
18 augusti 2009
oj satan går det att köpa så billigt ljud? 300 kr för 6X9or? big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 augusti 2009
Ja Prosons högtalare är billiga, men låter där efter å... Testade deras 4" och 6x9" förra året och tja, skruvade man upp volymen lite så lät dom inte särskilt bra. Slängde i ett par av GAS 6x9or och det var ett rejält lyft! Lät något bättre på låg volym men dom hängde med bra mycket längre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

14 Inlägg
19 augusti 2009
jp proson är inget kvalitetsmärke men jag gick efter grabbens budget och att han säkert inte vill köra epa resten av livet. bättre att köper dom riktiga greiierna till bilen sen och inte till epan...tongue

"Min son, när du deltar i ett sportevenemang handlar det inte om att vinna eller förlora... det handlar om hur full du blir."

685 Inlägg
19 augusti 2009
Tobiasarvidsson skrev:
jp proson är inget kvalitetsmärke men jag gick efter grabbens budget och att han säkert inte vill köra epa resten av livet. bättre att köper dom riktiga greiierna till bilen sen och inte till epan...tongue

eller så flyttar man över sakerna från epan till bilen? ^^

och hade jag varit du så hade jag skippat 6x9orna och lagt dom pengarna på annat istället!

14 Inlägg
20 augusti 2009
Snoogiloo skrev:
Tobiasarvidsson skrev:

eller så flyttar man över sakerna från epan till bilen? ^^

och hade jag varit du så hade jag skippat 6x9orna och lagt dom pengarna på annat istället!

a det e en lösning med, men det hade nog räckt med det och en lagom bas te grabben för at han skulle vara lite små tuff å "bonna" träfarna. har själv inte haft epa, så jag har ingen aning om hur snygga man kan få dom... men antar att det är mer jobb med en sån än med en riktig bil med tanke på att det är lite mindre inuti dom...

Sök