Novisen1 skrev:
Första frågan: Enkel eller dubbel bas?
Om du mest vill höra baslådan så väljer du dubbla 12", vill du ha någorlunda balans mellan baslåda och framsystem så bör du nog välja enkel 10"/12".
Du kan iof välja dubbla 10"/12" redan från början och medvetet ställa ner stegets förstärkning så att lådan matchar det "klena" framsystemet, då har du sedan möjlighet att fixa kraftigare framsystem och fortfarande ha tillräckligt med bas genom att helt enkelt utnyttja steget ännu mer (om steget är dimensionerat för detta alltså). En smaksak kanske.

Novisen1 skrev:
Andra frågan: Skillnad mellan mono och angivna antal kanaler?
De steg som ingår i baspaketen är ju avsedda att enbart driva baslådan, då tycker åtminstone inte jag att det spelar någon större roll vilket steg du väljer. En generell skillnad är annars att ett monosteg kan ha bättre verkningsgrad och tål lägre impedanser än ett flerkanals steg, men har man en baslåda på 4 Ohms impedans så kan dock ett flerkanals steg ge mer effekt per krona än ett monosteg.
Jag skulle hellre köpa enbart låda och välja separat steg+kablar, men det är väl förstås inte lika billigt eftersom baspaketen även innehåller kablarna.
Novisen1 skrev:
Tredje frågan: Vilket sorts steg ska jag ha?
Ett budgetalternativ är att ha 4-kanals steg för att driva både baslåda och framsystem, under förutsättning att baslådan helst är på 4 Ohm. Visserligen finns det flera 2/4-kanals steg som tål lägre än 4 Ohms impedans i bryggkoplat läge, men de flesta tål "bara" 4 Ohm som lägst vid bryggning.
Om du i framtiden tex vill ha ett monosteg för att driva baslådan så kan du fortfarande använda 4-kanalssteget till framsystemet även om du skulle utöka antalet högtalare (tex dubbla högtalare i varje framdörr eller "utfyllnadshögtalare" i bakdörr/hatthylla), eventuellt kan du också bryggkoppla steget och få ut mer effekt till befintligt system.
Ingen nackdel att välja 4-kanals steg redan från början enligt min åsikt alltså.