9816
Sök

Byggmatrial för baslådor?

low_and_loud
19 augusti 2009
Trådstartare
stavlimmad ek kan det vara nåt? det är ju hårt och tungt.

6 851 Inlägg
19 augusti 2009
Får du det biligt, isf. kan det ju vara en bra idé. Normalt brukar stavlimmad ek vara ganska dyrt.

low_and_loud
19 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Får du det biligt, isf. kan det ju vara en bra idé. Normalt brukar stavlimmad ek vara ganska dyrt.

jo det är ju inte billigt men är det bra så är jag jäkligt sugen på det som byggmatrial.

tokfrans
982 Inlägg
19 augusti 2009
spån.. perfekt material! dubbla 22mm och lite polyester på insidan.. staga lite sen är de hemma

2 665 Inlägg
19 augusti 2009
Stavlimmad ek i en billåda, hmm ja kanske men om det var till hemhögtalare skulle jag förstår.

19mm mdf är annars bra, beroende på hur stor lådan är så kan det sitta fint med lite stag i.
Angående stagning, läs om B&W matrix.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

560 Inlägg
19 augusti 2009
He He jag har blivit Europamästare med Spånbyggd låda och lite plast, så spån funkar kalas om man ska lira högt.

Dock så bygger jag hellre i MDF numera, men det tråkiga är just att förborra tycker jag.

k1mm0 skrev:
spån.. perfekt material! dubbla 22mm och lite polyester på insidan.. staga lite sen är de hemma

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Driifter;)
1 630 Inlägg
19 augusti 2009
o är de utseendet du vill ha kan du ju lika gärna kör med ekfaner utanpå spånet så

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

6 851 Inlägg
19 augusti 2009
project_black_v70N skrev:
TT-Avant skrev:

jo det är ju inte billigt men är det bra så är jag jäkligt sugen på det som byggmatrial.

Exakt, men då skall du även ha lådan oklädd så man ser ek mönstret..annars är det bortkastade pengar anser jag. Vet ej heller hur resonansen blir. Jag tror att det kan bli lite som med MDF, alltså ganska hög egenresonans i lådan. Men visst, vill du testa och känner att det är värt pengarna, så gör det.

Själv kommer jag enbart köra lådor i spånskiva. Även MDF kommer användas, men mestadels till typ covers.

low_and_loud
19 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
project_black_v70N skrev:
TT-Avant skrev:

Exakt, men då skall du även ha lådan oklädd så man ser ek mönstret..annars är det bortkastade pengar anser jag. Vet ej heller hur resonansen blir. Jag tror att det kan bli lite som med MDF, alltså ganska hög egenresonans i lådan. Men visst, vill du testa och känner att det är värt pengarna, så gör det.

Själv kommer jag enbart köra lådor i spånskiva. Även MDF kommer användas, men mestadels till typ covers.

jag eftersöker ju ett matrial som inte har någon egenresonans trodde kanske att ek skulle vara det.annars blir det väl björkplywood.

6 851 Inlägg
19 augusti 2009
Vill du ha låg egenresonans så är det nog spånskiva som är mest "död", iaf. vad jag vet.
Men som sagt, jag vet ej hur det är med ek.

low_and_loud
20 augusti 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Vill du ha låg egenresonans så är det nog spånskiva som är mest "död", iaf. vad jag vet.
Men som sagt, jag vet ej hur det är med ek.

försökte söka på olika matrials egenresonans men finner inget finns ju liksom högtalare i betong och vad skulle det ha föe egenresonans,tex

Hewi
571 Inlägg
20 augusti 2009
Både spån och mdf har en högre egenresonans än vad man kör basar på så bägge funkar allderles utmärkt till baslådor.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Sök