Placering av delningsfilter??..

haz165
19 augusti 2009 · 43 Inlägg

Köpte lite högtalare nyligen. Nu funderar jag var jag ska placera delningsfiltrena som var med. Det är ett filter till diskanterna och ett till högtalaren.

Det till högtalarna tänkte jag placera i dörrarna. Men till diskanterna kan man ställa in lite olika nivåer. Så dom vill man ju komma åt och pilla på utan att plocka sönder dörrarna. Kan jag placera dom i ett fack i skuffen? Eller försämrar det något? Kompisen säger att det försämrar, men kunde inte ge någon vettig förklaring, bara nått han hört..

Drönirettab
19 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Placera alla filter i handskfacket istället, då kommer du åt dem och det är ingen risk att vatten/kondens kommer in i dem. smile

haz165
19 augusti 2009 · 43 Inlägg

Drönirettab skrev:
Placera alla filter i handskfacket istället, då kommer du åt dem och det är ingen risk att vatten/kondens kommer in i dem. smile

Har funderat på den placeringen. Men i handskfacket är det oftas fult med annat och gick inte att få till nån snygg installation. I skuffen för mig borde ju inte vara någe problem med vatten/kondens eftersom jag har kombi. I dörren kan det ju bli risk för vatten/kondens, men lite silikon borde lösa det problemet.

Men är det någon nackdel att placera filtren långt ifrån diskanterna, nämbar försämring? Om man nu placera dom till högtalarna i dörrarna. Eller går det fint?

Senast redigerat av haz165 (19 augusti 2009)

Horsyhorse
19 augusti 2009 · 1 727 Inlägg

haz165 skrev:
Men är det någon nackdel att placera filtren långt ifrån diskanterna, nämbar försämring. Om man nu placera dom till högtalarna i dörrarna?

Det är inga problem att sätta delningsfilter bak i skuffen.
Sedan kommer plusset när man vill lägga till slutsteg. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
haz165
20 augusti 2009 · 43 Inlägg

Horsyhorse skrev:

haz165 skrev:
Men är det någon nackdel att placera filtren långt ifrån diskanterna, nämbar försämring. Om man nu placera dom till högtalarna i dörrarna?

Det är inga problem att sätta delningsfilter bak i skuffen.
Sedan kommer plusset när man vill lägga till slutsteg. wink

Pierre

Så det är bara att tuta och köra då.. ?

kalle_kalle
20 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

haz165 skrev:

Horsyhorse skrev:

haz165 skrev:
Men är det någon nackdel att placera filtren långt ifrån diskanterna, nämbar försämring. Om man nu placera dom till högtalarna i dörrarna?

Det är inga problem att sätta delningsfilter bak i skuffen.
Sedan kommer plusset när man vill lägga till slutsteg. wink

Pierre

Så det är bara att tuta och köra då.. ?

bara du inte sätter den direkt på plåt så smile

haz165
20 augusti 2009 · 43 Inlägg

kalle_kalle skrev:
bara du inte sätter den direkt på plåt så smile

Nä, i skuffen så ska dom monteras på en trä skiva.

Men däremot i dörrarna tänkte jag göra det. Det är inge bra alltså?

dbjanoz
20 augusti 2009 · 1 785 Inlägg

haz165 skrev:
Köpte lite högtalare nyligen. Nu funderar jag var jag ska placera delningsfiltrena som var med. Det är ett filter till diskanterna och ett till högtalaren.

Det till högtalarna tänkte jag placera i dörrarna. Men till diskanterna kan man ställa in lite olika nivåer. Så dom vill man ju komma åt och pilla på utan att plocka sönder dörrarna. Kan jag placera dom i ett fack i skuffen? Eller försämrar det något? Kompisen säger att det försämrar, men kunde inte ge någon vettig förklaring, bara nått han hört..

Placera gärna delningsfilterna på en fuktfri plats inne i bilen där det är lätt att komma åt dem. Inte på en plats där kablarna blir onödigt långa dock. Är det ett system från DLS du har med tanke på att det är åtskilda filter till diskant och mellanregister?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
haz165
20 augusti 2009 · 43 Inlägg

dbjanoz skrev:
Placera gärna delningsfilterna på en fuktfri plats inne i bilen där det är lätt att komma åt dem. Inte på en plats där kablarna blir onödigt långa dock. Är det ett system från DLS du har med tanke på att det är åtskilda filter till diskant och mellanregister?

Japp, det är DLS. Om jag ska komma åt dom så får det bli skuffen. Sen kan ju det disskuteras om det ger onödigt lång kabel..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang