3721
Sök

Vad drar en saab 900 2.0 turbo i bränsle?

1 036 Inlägg
23 augusti 2009
#21
ekelund88 skrev:
Mangisen skrev:
hedley skrev:
Min som är trimmad ligger på 0.9l/mil i 125-130km/h på motorväg eller liknande, och 0.8 om man håller ca 80km/h på 70väg..

Inne i stan snittar jag runt 1-1.2 beroende på hur jag kör, och om jag kör som en idiot så kommer jag upp till 1.3.

Har likadana siffror på min, med steg 3 smile
Kört 0.77 landsväg Halmstad- norrköping

sluta nu lita inte på en halmstad bo big_smile köp en bmw big_smile :p

haha lite definitivt inte på Bmw folk! lol


STREETRACER
892 Inlägg
23 augusti 2009
#22
min drog 0.83 helt original och det är blandad körning

Bmc Crew

huh?
10 427 Inlägg
23 augusti 2009
#23
AndreasPlars skrev:
Tom gamla 9000CC turbo -85---> med 175hk gör 220+ som de skrev på den tiden.  Och 900 2,3i ska göra 210km/h med sina 150hkM.V.H.

..men den gamle goda 900:an gjorde väl en 207km/h med lägre motoreffekt än NG900 och större frontarea.
210km/h med en frisk NG900 borde vara i underkant mot vad dom klarar, 230km/h säger nybilstester.


2 021 Inlägg
23 augusti 2009
#24
har fått ner min i 0,7 som minst men brukar ligga runt litern oftast, skaffa sportfjädrar och se över framvagnen så har du en rolig bil.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2009
#25
Mangisen skrev:
ekelund88 skrev:
Mangisen skrev:

Har likadana siffror på min, med steg 3 smile
Kört 0.77 landsväg Halmstad- norrköping

sluta nu lita inte på en halmstad bo big_smile köp en bmw big_smile :p

haha lite definitivt inte på Bmw folk! lol

Kontentan av det hela, lita aldrig på Bmw-folk från Halmstad *host* lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 augusti 2009
#26
turbonova skrev:
hedley-vad ligger din på för effekt????vad har du gjort?

garfield-när vet man när det är dax då??

Kolla min sida för motorspec, ca 300hk+ ligger effekten på.

Min kamkedja är förvrigt bytt vid lite drygt 18k mil= mindre än 2000mil sedan smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 augusti 2009
#27
mulleri skrev:
hedley skrev:
och 0.8 om man håller ca 80km/h på 70väg.. .

hahaha vad drar den om du kör 80km/h på en 50väg eller 90väg då?big_smile

lite tråkigt just nu hehe

haha antagligen mer på 50väg eftersom det är farthinder, mer korsningar och liknande saker wink

Kör aldrig för sakta på 70->motorväg så ingen aning wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 062 Inlägg
23 augusti 2009
#28
steifan skrev:
..men den gamle goda 900:an gjorde väl en 207km/h med lägre motoreffekt än NG900 och större frontarea.
210km/h med en frisk NG900 borde vara i underkant mot vad dom klarar, 230km/h säger nybilstester.

Hur menar du? smile  Att gamla 900s ltt 145hk gjorde  207km/h och att 900 2,3i 150hk borde vara kanske tom snabbare än 210hk? Mycket möjligt...  kom att tänka på att det ju är 9000 2,3i som ska toppa 210. Kanske gör den lite till?

För övrigt så gör tydligen 9000 2,0T (tex italienAero) 230km/h i toppfart och 0-100 på 7,5sek.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (23 augusti 2009)


87 Inlägg
23 augusti 2009
#29
Hade en original ng900 2.0 turbo o den drog 0.74 (som minst) blandad körning...o då va de inte direkt lugn körning! Testade även toppfarten o jag hade 235km/h me fyra pers i bilen o plan mark. Inga problem de me pigga 185hk smile
Senast redigerat av Chreli (23 augusti 2009)

Mvh//Chrille

huh?
10 427 Inlägg
24 augusti 2009
#30
AndreasPlars skrev:
steifan skrev:
..men den gamle goda 900:an gjorde väl en 207km/h med lägre motoreffekt än NG900 och större frontarea.
210km/h med en frisk NG900 borde vara i underkant mot vad dom klarar, 230km/h säger nybilstester.

Hur menar du? smile  Att gamla 900s ltt 145hk gjorde  207km/h och att 900 2,3i 150hk borde vara kanske tom snabbare än 210hk? Mycket möjligt...  kom att tänka på att det ju är 9000 2,3i som ska toppa 210. Kanske gör den lite till?

För övrigt så gör tydligen 9000 2,0T (tex italienAero) 230km/h i toppfart och 0-100 på 7,5sek.

M.V.H.

Menade att en gammal god 900 trubbnos T16 mitten av 80 gjorde ungefär 207km/h med 175hk.
Och därför borde en NG900 med samma motoreffekt vara snabbare, dvs runt 230km/h.


Fd Bannad
657 Inlägg
24 augusti 2009
#31
AndreasPlars skrev:
Hedning skrev:
AndreasPlars skrev:

Nåt måste helt klart vara fel på den bilen om den bara gör 210km/h.

M.V.H.

eller så var det inte nerförsbacke som när alla andra uppger toppfart? 185 hästar, ingen raketmotor!

Men hallå... Det ÄR 185hk i den. MINST. I vanlig Saabanda är effekten nästan alltid underdriven.
Den ska göra 230 eller omdet tom var 235km/h enligt fabriksupgifterna och det gör den definitivt. Karossen har ganska lågt luftmotstånd, det är ingen fyrkantig trött omodern Volvo 740turbo vi pratar om.
Tom gamla 9000CC turbo -85---> med 175hk gör 220+ som de skrev på den tiden.  Och 900 2,3i ska göra 210km/h med sina 150hk

M.V.H.

ja för saab har ju byggt ett enormt rykte om sig att underdriva effekten?

Vill gärna ha ett enda exempel på en Saab som lämnat mer effekt än vad som är angivet?

Märkesbög

7 281 Inlägg
24 augusti 2009
#32
Chreli skrev:
Hade en original ng900 2.0 turbo o den drog 0.74 (som minst) blandad körning...o då va de inte direkt lugn körning! Testade även toppfarten o jag hade 235km/h me fyra pers i bilen o plan mark. Inga problem de me pigga 185hk smile

Att den drog 0.74 BLANDAT utan att gubbköra tror jag verkligen inte på...
Förra året så snittade min 0.7 och då hade jag farthållaren på 105km/h i närmare 10 mil.

Det här året har jag legat på 1.5 ungefär, dock dom sista veckorna har den legat på närmare 2 roll


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 augusti 2009
#33
Brains skrev:
Chreli skrev:
Hade en original ng900 2.0 turbo o den drog 0.74 (som minst) blandad körning...o då va de inte direkt lugn körning! Testade även toppfarten o jag hade 235km/h me fyra pers i bilen o plan mark. Inga problem de me pigga 185hk smile

Att den drog 0.74 BLANDAT utan att gubbköra tror jag verkligen inte på...
Förra året så snittade min 0.7 och då hade jag farthållaren på 105km/h i närmare 10 mil.

Det här året har jag legat på 1.5 ungefär, dock dom sista veckorna har den legat på närmare 2 roll

men då kommer du kommit fram snabbare det här året tongue

2slow

407 Inlägg
24 augusti 2009
#34
Hur fan kan en Saab 900 2.0 Turbo dra mindre än en Volvo 740 turbo (B230ET)?
Dom väger lika mycket typ och har nästan samma hk.

7 281 Inlägg
24 augusti 2009
#35
Diesel_77 skrev:
Hur fan kan en Saab 900 2.0 Turbo dra mindre än en Volvo 740 turbo (B230ET)?
Dom väger lika mycket typ och har nästan samma hk.

Det skiljer ett PAR år på motorerna och styrsystemen, kanske gör något wink

Azid: Det har jag definitivt gjort och mycket gladare dessutom wink


huh?
10 427 Inlägg
24 augusti 2009
#36
Diesel_77 skrev:
Hur fan kan en Saab 900 2.0 Turbo dra mindre än en Volvo 740 turbo (B230ET)?
Dom väger lika mycket typ och har nästan samma hk.

Utöver det som Brains skrev så kan du nog räkna in aerodynamiken.
Stor platt frontarea drar säkert nån cl bränsle kontra någon lenare modell (typ NG900).



Sök