7817
Sök

Ljud i Mini Cooper S -09

4 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
Nu ska standardljudet ut i min Mini Cooper S -09. Frågan är bara vad jag ska köpa för att kunna spela högt, rent och med ett jäkla tryck? Min budget ligger på 20.000 kr.

Edit: Min musiksmak efterfrågades så här är en låt som definierar min musiksmak, speciellt mellan 03:06-04:01: Optik - Object
Senast redigerat av Bassoholic (23 augusti 2009)

10 287 Inlägg
22 augusti 2009
Någon med bättre kunskap om exakt vad man skall välja i form av märken etc får fylla på men receptet är i stort sett:

- Kitsystem fram med slutsteg
. Bra byggd baslåda anpassad till din bils kupe med tex en kompetent 12" och ett monoblock
- Förstärkt elsystem med ett extra batteri och ev bättre generator beroende på vad du lägger dig på i slutstegseffekt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
- Kitsystem fram med slutsteg
. Bra byggd baslåda anpassad till din bils kupe med tex en kompetent 12" och ett monoblock
- Förstärkt elsystem med ett extra batteri och ev bättre generator beroende på vad du lägger dig på i slutstegseffekt.

Jag har spånat på något liknande men det är ju så svårt när det kommer till märken och valet av produkter. Inte blir det bättre av att man inte kan lyssna på produkterna under rättvisa förhållanden då sakerna sitter monterade på demoväggar i stora lokaler.

Os Difuntos
1 822 Inlägg
23 augusti 2009
Prata med paul på PaintWorx han vet vad man skall ha för att få det låta bra i en mini

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

ljudfantast
1 372 Inlägg
23 augusti 2009
Om man säger såhär. För din budget så kan du få ett riktigt trevligt vardagsljud som du kommer njuta av varje gång du färdas i bilen. Sedan är frågan, vilken musik spelar du mest och vilket typ av ljud tror du att du vill ha? mycket djupbas (bassoholic tongue?), snärtig diskant eller mycket musikaliskt ljud från botten till topp?

4 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Uppdaterat med musiksmak då det efterfrågades.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 augusti 2009
Vad är det för högtalarstorlek i bilen och hur mkt utrymme vill du offra i skuffen?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stahre
23 augusti 2009
Bra låt! Men skulle vara bra o veta vilka högtalarstorlekar som går in i bilen?

7 241 Inlägg
23 augusti 2009
Har för mig att det är 6" i dem....

Ett spontant förslag (efter mina egna erfarenheter och det faktum att jag själv lyssnar på trance......visserligen mer psy/goa men ändå) är följande:

Kenwood KDC-BT8044UY 2.999,00
Focal Polyglass2 165VR 3.399,00 (Kör med "lilla storebror" 130KR själv)
Focal Polyglass2 27V2 3.199,00 (Kör själv med lillabror 21V2 och den åttan spelar på BRA.)
Audison LRX 3.1k 8.999,00 (Kör själv med storebror 5.1k som kostar en tusenlapp till)
Totalt: 18.596,00 + kablage.

4 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

Ett spontant förslag (efter mina egna erfarenheter och det faktum att jag själv lyssnar på trance......visserligen mer psy/goa men ändå) är följande:

Focal Polyglass2 27V2 3.199,00 (Kör själv med lillabror 21V2 och den åttan spelar på BRA.)
Audison LRX 3.1k 8.999,00 (Kör själv med storebror 5.1k som kostar en tusenlapp till)

Jag har lyssnat på Focal (inte just dessa du listar) och jag tyckte det lätt mycket bra trots att det var på en demovägg i en butik som var på 1000 kvm.

Hur är det att köra ett steg för hela systemet? Tappar man inte lite mot att köra med ett 2-kanals till framkitet samt ett monoblock till subben?

Med tanke på effekten så är jag beredd att gå upp till Audison LRX 5.1k som du kör med.

7 241 Inlägg
24 augusti 2009
Bassoholic skrev:
Lonefox skrev:

Jag har lyssnat på Focal (inte just dessa du listar) och jag tyckte det lätt mycket bra trots att det var på en demovägg i en butik som var på 1000 kvm.

Hur är det att köra ett steg för hela systemet? Tappar man inte lite mot att köra med ett 2-kanals till framkitet samt ett monoblock till subben?

Med tanke på effekten så är jag beredd att gå upp till Audison LRX 5.1k som du kör med.

Det är INGA som helst problem med dessa steg.
Största fördelen om du väljer 5.1 ist. är att du kan köra allt aktivt. Alla element får varsin kanal.
Du kan ta kontakt med Roger på Ljudstudion. Nu har han inte allt uppe i webshopen men kan ta hem allt du behöver smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 augusti 2009
Till sådan musik så tycker jag ett finare Kicker system låter sjukt bra. Det blir störe ljudbild samt liter inte lika vasst som ett Focalkit. (nu har jag bara jämfört Focal,Kicker,DLS i samma prislapp 4-6000:- ) samtidigt!

I en minicooper sitter det väl 5.25" högtalare fram?

MVH//Björn

7 241 Inlägg
24 augusti 2009
dbakuten skrev:
Till sådan musik så tycker jag ett finare Kicker system låter sjukt bra. Det blir störe ljudbild samt liter inte lika vasst som ett Focalkit. (nu har jag bara jämfört Focal,Kicker,DLS i samma prislapp 4-6000:- ) samtidigt!

I en minicooper sitter det väl 5.25" högtalare fram?

MVH//Björn

Hade för mig sade jag wink

Sök