Koppla in Slutsteg

Adamski
23 augusti 2009 · 116 Inlägg

jag har ett  4 kanals slutsteg har bytt slutsteg och detta är lite annorlunda!!

har dragit alla kablar från batteri och från bilstereo och dett har funkat bra länge med mitt gamla slutsteg!

det jag undrar är den har tre uttag detta nya slutsteg

Gnd - Är jord vad jag fattat det som

Remote - Remote kabel

B+ - Antar jag är ström eller?

Men min strömkabel är för stor helt enkelt min fråga är om man kan kan ta en tunnare högtalarkabel

( Som annars ansluts tills bas sådan kabel).

Och då koppla till slutsteg och sedan koppla in strömkabel i
andra änden på denna kabel . Kommer detta att funka??

För detta slutsteg har inga separata sladdar i slutsteget som man tvinnar ihop kablarna med då.

Hyundai i30 CRDI "kongolasse" (2009)
Jooe
23 augusti 2009 · 16 Inlägg

Nej de kan du inte, de finns en anledning varför de finns olika kabel grovlekar, men du får hitta en kabelsko som passar i steget och pressa den på strömkabeln

"Lite bisarrt att stå på en drogfri spelning och hela tältet skriker Monsterspliffar i takt med att weedröken stiger mot taket!"
Adamski
23 augusti 2009 · 116 Inlägg

Jooe skrev:
Nej de kan du inte, de finns en anledning varför de finns olika kabel grovlekar, men du får hitta en kabelsko som passar i steget och pressa den på strömkabeln

Jasså det är så enkelt men jue större kabel desto bättre antar jag . vet inte exact grovleken på kabeln men får ta och kolla detta.

det bästa är kanske att använda kabelskor till både jord,remote med då för att få bäst kontakt!!

men jordkabeln kan vara detta antar jag för det har jag använt mig av innan ??


Thansk btw tongue

Hyundai i30 CRDI "kongolasse" (2009)
kalle_kalle
23 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

du kan ju ta av några kardeller (stavning??) (koppartrådarna i kabeln menar jag iaf)  så det passar smile

Adamski
23 augusti 2009 · 116 Inlägg

kalle_kalle skrev:
du kan ju ta av några kardeller (stavning??) (koppartrådarna i kabeln menar jag iaf)  så det passar smile

Så du menar att det är bara ta veck endel av trådarna i kabeln tills den passar helt enkelt???

Sedan tejpa så det inte blir några störningar i princip..



Vilken säkring behövs för ett slutsteg på 480 watt?

har dock bara en 10" som ska drivas!!

Hyundai i30 CRDI "kongolasse" (2009)
Jiimpa
23 augusti 2009 · 767 Inlägg

Adamski skrev:

kalle_kalle skrev:
du kan ju ta av några kardeller (stavning??) (koppartrådarna i kabeln menar jag iaf)  så det passar smile

Så du menar att det är bara ta veck endel av trådarna i kabeln tills den passar helt enkelt???

Sedan tejpa så det inte blir några störningar i princip..



Vilken säkring behövs för ett slutsteg på 480 watt?

har dock bara en 10" som ska drivas!!

30 amp

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Hur ser anslutningen för kablarna ut på steget? Är det ett runt hål som du stoppar i kablarna i? Annars så ska du använda kabelskor för att det ska bli riktigt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Pro_fxr jobbar påre
23 augusti 2009 · 751 Inlägg

de som händer hära om du nu skulle ta bort så pass mkt så att de blir så tunt som en högtalarkabel (antar att de är så litet som behövs) så stryper du kabeln iaf..då äre samma som att lägga en tun kabel..enligt mig så gör de ordentligt..köp REDIGA kabelskor från en billjudsfirma..guldplättrade och som passar på kabeln utan moddningar och sedan i steget..det kommer du tjäna på i slutändan...


antar att du har 480watt MAX detta blir då antagligen 240wattRMS kanske=) (i dom flesta fall är de halva MAX effekten)... då ska nog bara en 50A räcka tyckar ja=) kanske mindre oxå? orkar inte räkna på de dära nu..alldeles för trött för sånt:) men 50 räcker=)

när de bara är en 10a som ska drivas så fodras heller inte lika mkt ström då den garranterat har en 4ohms talspole..smile

Audi A5 (2008)
Fjonnken FjonkeN^
23 augusti 2009 · 59 Inlägg

lättaste sättet är att du antingen köper en strömsladd  som passar eller som Jooe skrev skaffa en kabelsko som passar det är det enklaste du kan göra!

Volvo V70N (2005)
Adamski
23 augusti 2009 · 116 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Hur ser anslutningen för kablarna ut på steget? Är det ett runt hål som du stoppar i kablarna i? Annars så ska du använda kabelskor för att det ska bli riktigt.

Det är en platta man skruvar upp och det lär passa bra till en kabelsko..

Slutsteget är ett fyra kanals med 480 watt Yes ..

Byte slutsteg för att få lite mer kräm i basen och ha på max all the time helt enkelt vilket jag inte kunnat ha med mitt andra slutsteg...


Okey så en 30 säkring ska funka bra inget högre än det behövs då så kan man lika väll köpa någraq säkringspack i fall att..

Senast redigerat av Adamski (23 augusti 2009)

Hyundai i30 CRDI "kongolasse" (2009)
Sandvik
23 augusti 2009 · 547 Inlägg

Kolla på steget, borde ju ha egna säkringar där också. Oftast på samma sida som B+ och GND anslutningarna. Då ser du ju hur stor säkring du behöver.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
kalle_kalle
23 augusti 2009 · 2 914 Inlägg

du säkrar kabeln med säkringen där framme, absolut inte steget.

Adamski
23 augusti 2009 · 116 Inlägg

Sandvik skrev:
Kolla på steget, borde ju ha egna säkringar där också. Oftast på samma sida som B+ och GND anslutningarna. Då ser du ju hur stor säkring du behöver.

Det ska jag kolla .. mycket man lär sig av att få lite hjälp .

men sedan i framtiden blir det annan bas en tolva eller liknande .. det man vill är att göra det enkelt för sig
när man byter bas sedan.





Vad är det jag ska tänka på då? slutsteget vet jag räcker till en tolva


är det något annat isf man ska tänka på innan jag drar in en 12" några snabba råd??

Hyundai i30 CRDI "kongolasse" (2009)
Sandvik
23 augusti 2009 · 547 Inlägg

Vad har du för framhögtalare? Man vill ju ha en viss balans i systemet så man inte bara hör bas. Dvs ett vettigt framsystem som möter upp basen.

Vad heter ditt steg så kan ja kolla om jag hittar något om säkringsstorlek?
Märke och modellnamn ifall du vet det.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Adamski
23 augusti 2009 · 116 Inlägg

Det heter det är en äldre variant men helt okey i detta fallet!!

C.D.S - 604KW

annan info --- > 120 w x2 +120 x2

Jag har en Saab 9-3 vilket har ett eget slutsteg på främre passargerarsätet .

2 små högtalare i framkant och 2 större i dörrarna

två 6,9 or där bak.


Relativt bra ljud tycker jag iaf för att vara orginal.   De två där bak kan det bli att byta i framtiden tror jag minst krångligt eller så tongue

Hyundai i30 CRDI "kongolasse" (2009)
Sandvik
23 augusti 2009 · 547 Inlägg

Ok, hittade ingen info på de. Beroende på om dom siffrorna du skrev är max eller rms watt så är det kring 60 alt 30 ampere som gäller. Du kan ju kolla imorrn ifall du ser några säkringar på steget.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Jiimpa
24 augusti 2009 · 767 Inlägg

Sandvik skrev:
Ok, hittade ingen info på de. Beroende på om dom siffrorna du skrev är max eller rms watt så är det kring 60 alt 30 ampere som gäller. Du kan ju kolla imorrn ifall du ser några säkringar på steget.

Hittar du inget så är det ju säkrare att börja med en 30 amp och sen kanske byta upp sig ifall den skulle smälla. tråkigt om strömmen ska gå förbi säkringen och kanske förstöra steget. men 30 amp räcker garanterat eftersom du heller inte kommer utnyttja alla effekt som steget kan ge ut.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 augusti 2009 · 8 744 Inlägg

Nej men vänta nu här... nu tar vi det här från början tycker jag. 1. Du ska ha kabelskor på kablarna, punkt. 2. Beroende på KABEL så väljer du säkring, det går att ta mindre säkring än vad som är rekommenderat för en viss kabelarea men inte större. Kör på en 16mm2 kabel så bör du klara dig då en sådan får ha 60A säkring och det finns kabelskor som passar både kabeln och steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang