5864
Sök

Nån som är haj på båtar?

2 594 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Vad är de som gäller kan man bara köpa en båt å ut å köra eller måste man ha sjökort elle rva de heter ?
har alldrig haft båt innan men funderar på skaffa

2 600 Inlägg
21 augusti 2009
är ju bra att veta vad vissa  sjö märkena betyder och borde man kunna läsa nån stans smile  hittar du i sjön där du bor så behöver inget sjökort men är ju alltid bra att ha i nöd fall. men hittar du inte så eller känner till sjön så är det viktigt med sjökort för att se grund och annat. idag finns gps och sånt med (;

gör som jag kör gubba racer=)

2 594 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
klimpan skrev:
är ju bra att veta vad vissa  sjö märkena betyder och borde man kunna läsa nån stans smile  hittar du i sjön där du bor så behöver inget sjökort men är ju alltid bra att ha i nöd fall. men hittar du inte så eller känner till sjön så är det viktigt med sjökort för att se grund och annat. idag finns gps och sånt med (;

ok nu är det inte direkt nån sjö utan havet då jag hade tänkt åka på osv men man behöver alltså inge kort för att köra då eller?

sen när de gäller båt gps va kostar sånna ?

Supraman
2 300 Inlägg
21 augusti 2009
Sen beror det hur stor bååten e som du har tänkt dig.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
2 594 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Sen beror det hur stor bååten e som du har tänkt dig.

en mellan stor typ 7-10m lång som man kan slagga i

2 594 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
Hajarna är väl oftast i vattnet?

skepp å håj vilken lustigkurre roll

Jospan
21 augusti 2009
Av ren nyfikenhet, vad ska du köpa för båt?

2 594 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Jospan skrev:
Av ren nyfikenhet, vad ska du köpa för båt?

nått liknade i denna stilen antingen i trä eller plast hade jag tängt måste gå att sova i

https://www1.garaget.org/gallery/archive/12158/743836_fjy42u.jpg

Fire And Silk
2 254 Inlägg
21 augusti 2009
Fyfan för träbåtar tongue

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
21 augusti 2009
Tills nästa år måste man ha ett slags Förarbevis, kommer och gälla nästa år tyvärr. annars äre det bara och köpa sjökort så du inte går på grund wink

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

x40
1 209 Inlägg
21 augusti 2009
är det inte så att mer en 7 m måste man ha utbilning, eller vad d nu heter?

Volvo S40 turbo.

1 814 Inlägg
21 augusti 2009
Jag vet så mycket att det finns behörighetsklasser. Men små båtar som inte åker allt för fort borde gå bra? ring och fråga kustbevakningen smile

519 Inlägg
21 augusti 2009
är båten mindre än 12x4 meter så behövs ingen skepparexamen,men det skadar inte med lite kunskap då man ska ut på större vatten..

461 Inlägg
21 augusti 2009
ghost_boy83 skrev:
klimpan skrev:

ok nu är det inte direkt nån sjö utan havet då jag hade tänkt åka på osv men man behöver alltså inge kort för att köra då eller?

sen när de gäller båt gps va kostar sånna ?

Hav å hav, nedanför Göteborg kallas det inte väl hav... ? wink

Ska du ha en såpass stor båt antar jag att du ska vara ute lite längre än en natt eller två. Sjökort är nästan ett måste skulle jag säga, så att du alltid hittar och vet hur grunt det är. En plotter kan ju visa fel eller sluta fungera en vacker dag.

Vet inte om det är från och med årskiftet eller om de redan har trätt i kraft att man ska ha något slags förarbevis för båtar som går fortare än någon hastighet (7-10knop?) och/eller är längre än en viss längd (10-12m?).

Har du aldrig haft en båt och inte har något större hum om regler på sjön osv tycker jag att du ska gå någon typ av kurs för att lära dig lite. Man kanske redan kan ta "förarbeviset" redan nu? Har för mig det iaf.

BMW - Better Make Way

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 augusti 2009
Finns inget som ersätter riktig kompetens blandat med lite sunt förnuft. Och att kollektivt bestraffa alla oss som kör båt och sköter oss med körkort bara för att några idioter (i skärgårdarna främst?) inte sköter sig är bara löjligt. Dessa kommer ta någon kort kurs och lite förmaningar, kanske någon kort film med lite skrämselpropaganda och sedan köra lika illa igen. Allt som kommer hända är att man skinnat folk på ett par lappar var...

För att lämna detta och gå in på topic. Sunt förnuft är det viktigaste du har där ute, gärna i kombination med att du kan vissa grundregler. Har du någon bekant med erfarenhet vore det kanon om du kunde ta några turer med denna. Börja lite lätt med kortare turer, det kommer förmodligen räcka långt den första säsongen. I takt med att du känner att du börjar få grepp om båtlivet kan du ta längre turer, övernattningar etc.

Det är aldrig fel att åka i sällskap med någon, du kommer med all säkerhet lära känna bryggrannar och andra båtägare. Var inte rädd för att fråga, alla är nybörjare någon gång. Skall dessa ut på en tur kan ni kanske följas åt?

Bortsett från ovanstående är det viktigt att du känner din båt, hur den fungerar och hur den reagerar i olika situationer. Att ha rätt utrustning ombord och att alla vet hur denna fungerar är förstås en del av detta...

Havet är farligt och kräver respekt, men med rätt tänkande är det ett underbart, avslapnande och roligt fritidsintresse smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
21 augusti 2009
ghost_boy83 skrev:
Hexenhammer skrev:
Hajarna är väl oftast i vattnet?

skepp å håj vilken lustigkurre roll

Ja, ibland är min humor faktiskt inte av denna värld. Sorry! wink

2 594 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Finns inget som ersätter riktig kompetens blandat med lite sunt förnuft. Och att kollektivt bestraffa alla oss som kör båt och sköter oss med körkort bara för att några idioter (i skärgårdarna främst?) inte sköter sig är bara löjligt. Dessa kommer ta någon kort kurs och lite förmaningar, kanske någon kort film med lite skrämselpropaganda och sedan köra lika illa igen. Allt som kommer hända är att man skinnat folk på ett par lappar var...

För att lämna detta och gå in på topic. Sunt förnuft är det viktigaste du har där ute, gärna i kombination med att du kan vissa grundregler. Har du någon bekant med erfarenhet vore det kanon om du kunde ta några turer med denna. Börja lite lätt med kortare turer, det kommer förmodligen räcka långt den första säsongen. I takt med att du känner att du börjar få grepp om båtlivet kan du ta längre turer, övernattningar etc.

Det är aldrig fel att åka i sällskap med någon, du kommer med all säkerhet lära känna bryggrannar och andra båtägare. Var inte rädd för att fråga, alla är nybörjare någon gång. Skall dessa ut på en tur kan ni kanske följas åt?

Bortsett från ovanstående är det viktigt att du känner din båt, hur den fungerar och hur den reagerar i olika situationer. Att ha rätt utrustning ombord och att alla vet hur denna fungerar är förstås en del av detta...

Havet är farligt och kräver respekt, men med rätt tänkande är det ett underbart, avslapnande och roligt fritidsintresse smile

ok tackar för alla bra tips vi får se nästa år hur det blir om man måste ha körkot på båt osv

Sök