3879
Sök

Dämpmaterial i Volvo 854

51 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Har suttit och läst i olika trådar och ser att det pratas om dämpmaterial lite här och där...
Vilket material ska det vara?
Hur dämpar man bäst?
Hur viktigt är det?

5,25" i framdörrar
6" i bakdörrar
12" i bakluckan

Dämpar man högtalarnas sidor och baksidan mot dörrplåten helt och hållet?

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 augusti 2009
Dämpa du plåten mot yttersidan på dörren (yttre plåten) med M1matta från BRL. Hört att den ska vara riktigt bra Dämpa även insidan av dörren för att minimera risken för onödiga vibrationer och missljud. . Jag själv (snål som jag är) köpte en jäkla massa asfaltsmatta (smältfolie) istället och dämpade plåten överallt i dörrarna och byggde även över hålen i plåten så hela dörren bildade som en sluten "låda" för högtalaren så mer bas återges. Har 6,5tumselement så basen var riktigt grym efter det.

Du bör alltså täcka stora delar (2/3delar minst) med matta för att uppnå bästa resultat.
Senast redigerat av michieff (27 augusti 2009)

124 Inlägg
27 augusti 2009
Spinner vidare på samma fråga. Ska beställa lite dämpmatta från en sida på nätet. Hur mycket kan man räkna med att de går åt per dörr fram och bagageutrymmet på en normalstor bil?

Hifi Freak
462 Inlägg
28 augusti 2009
Vet inte exakt hur mycket det går åt. Och det är nog ingen som kan svara på. Men kan väll säga så här. Ja dämpade baljan + sidor i dag på min Volvo v70. Och det gick åt ca 5m Och det va som saggt bara reservhjulsbaljan + sidorna i skuff. det va 5m på rullen och skulle tippa på 40 bred.

Så du får nog beställa en hel del....

Lycka till.

/Andreas

Timmu skrev:
Spinner vidare på samma fråga. Ska beställa lite dämpmatta från en sida på nätet. Hur mycket kan man räkna med att de går åt per dörr fram och bagageutrymmet på en normalstor bil?

560 Inlägg
28 augusti 2009
Jag köpte en Volvo 855 till frugan som hon kunde leka med och där har jag dämpat med 90st av dessa plattorna http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … p;cat=173, alltså 9 stycken 10-pack.,

Men då har jag dämpat "lite mer än okej" tycker jag, det går att få in ca 180 plattor tror jag om man dämpar med 2 lager överallt.

Behöver jag skriva att jag dämpat taket oxå roll lol

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Sök