9805
Sök

Är det svårt att göra en Elcentral i bilen?

hater
656 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
Tja!
Funderar på att göra en Elcentral i bilen så att jag kan styra Strobelampor, Neonljus osv innifrån. Är det svårt, vad behöver man och blir det dyrt?
Ha d!

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

286 Inlägg
12 augusti 2006
Emiliano skrev:
Tja!
Funderar på att göra en Elcentral i bilen så att jag kan styra Strobelampor, Neonljus osv innifrån. Är det svårt, vad behöver man och blir det dyrt?
Ha d!

Du behöver kabel, strömbrytare och några säkringar.

hater
656 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
E det allt? Kopplar man det i batteriet eller? För jag har inte lärt mig ännu hur man kopplar kablar till batteriet.. big_smile

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

286 Inlägg
12 augusti 2006
Emiliano skrev:
E det allt? Kopplar man det i batteriet eller? För jag har inte lärt mig ännu hur man kopplar kablar till batteriet.. big_smile

Vad har du för bil?

Du drar en kabel från batteriet, en plus kabel som du sedan splittar upp till så många strömbrytare du ska ha. Självklart så måste du jorda för att de ska funka wink

hater
656 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
BMW E36 320i..
Ska det alltid vara en pluskabel?? Hur jordar man skitet då? Jag suger på el om du inte fattat d än big_smile

Kocken
487 Inlägg
12 augusti 2006
du jordar genom att dra en kabel till en renslipad del av chassit, t.ex under en bult till stolarna. SÅ skruvasr du fast den där så är det nog ordentligt jordat. viktigt är att det är helt rent från färg för att ge bra kontakt.

286 Inlägg
12 augusti 2006
Emiliano skrev:
BMW E36 320i..
Ska det alltid vara en pluskabel?? Hur jordar man skitet då? Jag suger på el om du inte fattat d än big_smile

Alltså pluskabeln är en vanlig kabel, ingen speciell kabel för att ha plusmatning.

Jordar gör du i karossen, brukar finnas jordpunkter lite varstans (en skruv fastsatt i karossen med kablar som sitter fast i den, ?gröngula kablar?)
Jordar gör du för att leda strömmen tillbaka till batteriet. Minuspolen på batteriet har en kabel/fläta dragen till karossen, vilket gör att karossen fungerar som en kabel.

hater
656 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
Jaha, finns pluskabeln redan i batteriet då eller måste man ut o köpa? Var köper man strömbrytare och såna lampor som lyser när man trycker på ON?

Kosmangyl
167 Inlägg
12 augusti 2006
Typ här: http://www.biltema.se/products/productl … iSecId=357 om man vill göra det enkelt för sig.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

hater
656 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
Har du fler sidor? De ser inte så snygga ut :S

Evighetsprojektist
216 Inlägg
12 augusti 2006
Kanske dumt att säga men ett tips är att fråga runt bland kompisar och likande när du ska koppla också, det är så mycket lättare om det är någon som gjort det innan som hjälper än.

Forum är självklart bra för att skaffa information också.
Men första gången man ska koppla kan det underlätta väldigt mycket om man har någon bredvid!

hater
656 Inlägg
12 augusti 2006
Trådstartare
Aaa det har du rätt i.. Frågar faktiskt runt lite, funderar på att gå o fråga en elektriker om han kan fixa till mig, vet bara inte om d blir dyrt o om det blir ett bra jobb. Kanke bättre med bilmekaniker?? :S

Sök