Bränt mitt slutsteg?

Ivan500
29 augusti 2009 · 12 Inlägg

Nu märkte jag att jag gjort något fel. Jag hade kopplat in jord kabeln som går till minus på batteriet, till + på slutsteget. Var nog därför det blixtrade. Den andra jord kabeln kopplade jag in på + på slutsteget.

Så nu till frågan finns det nå möjlighet att mitt slutsteg klarat sig eller är chansen enorm att det är helt dött nu? Ska det lysa på power även om jag inte har någon säkring i ?

Drönirettab
29 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Ivan500 skrev:
Men ni säger att det finns bara en + kabeln en remote och en jord. Jag har ju två kablar kopplade till batteriet och så har det varit även när det fungerade.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/750757_wnhdw8.jpg
Strömanslutningar SSL 1200

Det är väl detta steg som det handlar om som jag har förstått. Kolla hur det är kopplat, dvs vilka kablar som går till batteriet. Jag får ju intrycket att någonting har kortslutits när du satte tillbaka kablarna efter omdragningen av kablarna. smile

Edit: Hoppsan, var tydligen lite sen där. Du kopplade tydligen fel. Risken finns att steget har gått sönder av detta fastän stegets egen säkring bla är till för att skydda mot såna saker.

Senast redigerat av Drönirettab (29 augusti 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
29 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Det finns en chans att ditt steg klarat sig då säkringen gick.
Men som Dröni säger så finns det en risk att steget har gått.
Bara att skifta kablarna och sätta i en ny säkring o testa.


Och för att svara på din fråga om steget kan fungera om säkringen saknas i steget så är svart nej.
DOck kan det blixtra till även om kablarna är rätt kopplade då stegets interna kondensatorbank laddas upp..

Tycker det är synd att fler steg inte har kortslutningsskydd så som Coustic HT och DR hade.
Stegen gick inte ens igång om ingående strömanslutningar var skiftade.
Men det kostar väl för mkt med en sådan krets idag (trots att de LÄR vara billigare än för 13-14 år sedan wink )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Ivan500
30 augusti 2009 · 12 Inlägg

Okay men nu när jag suttit kablarna så som dom ska vara så behöver jag inte ta ut säkringen till + kabeln eller så? Räcker med att sätta i säkringen i slutsteget.

Drönirettab
30 augusti 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, det kan du göra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang