Tips & Ideér ang. ljud-projektbil.

Tall3n Nätverkstekniker(snart)
28 augusti 2009 · 164 Inlägg

Tja, som ämnet lyder så vill jag ha lite tips och ideér angående ett större ljudbygge jag funderat på ett tag.

Audifrälst som jag är så är jag sugen på o köpa mig äldre varianten av audi 100 avant och bygga ljud i.

Har fått för mig att det borde gå o bygga riktigt bra ljud i dom? Nu hade jag tänkt mig hela kittet, t.ex. dämpa all plåt som kan tänkas vibrera, riktigt seriös kabeldragning, snygg installation av högtalare, steg etc. Skulle gärna vilja bygga ett dolt system(gömda högtalare, basar, steg etc.) om det är möjligt för att få bra ljud?

Jag lyssnar på allt från dansband, techno, dance - hårdrock tongue Så ljudet jag är ute efter ska helst kunna passa all sorts musik.

Är ingen direkt nybörjare på ljudfronten då jag har ett väldigt stort intresse för både elektronik och stereo wink

Men alla tips och ideér är som sagt välkomna!

Mvh.

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Streethawk Billjuds Wannabe
28 augusti 2009 · 1 771 Inlägg

Det jag undrar på med ljudbil som du vill bygga är om det ska vara en bas bil eller finlir?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
28 augusti 2009 · 164 Inlägg

Hade inte tänkt mig bas-bil, utan är ute efter välljud. Hög musik som ändå har tryck o skärpa i sig!

Hoppas ni förstår hur jag menar smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
stahre
28 augusti 2009 ·

budget hade vart kul o veta?

Tall3n Nätverkstekniker(snart)
28 augusti 2009 · 164 Inlägg

stahre skrev:
budget hade vart kul o veta?

Det är sant wink

Har ingen bestämd budget då jag tänkt o köpa saker när jag har råd.

Har kört gas i dom bilar jag haft hittills, men då detta ska bli en projekt bil så tänkte jag köpa lite seriösare grejjer, Pioneer som HU, sen har jag inte bestämt mig riktigt i högtalar/steg väg. Men kör jag kicker och rockford(alt. JBL) så lär jag ju kunna bygga ett rätt bra system?

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Lonefox Bad music kills good sound
28 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Du har andra märken att kika på med.

Men en budget är bra att veta så man kan skissa lite.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
29 augusti 2009 · 164 Inlägg

Lonefox skrev:
Du har andra märken att kika på med.

Men en budget är bra att veta så man kan skissa lite.

Kan ju börja räkna på vad man kan komponera ihop för ca. 20.000, då tänker jag enbart på högtalarelement, steg, stereo och kablar. Kommer säkert sticka iväg mer i pengar.. men det kan man ju börja räkna på iaf.

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Lonefox Bad music kills good sound
29 augusti 2009 · 7 241 Inlägg

Tall3n skrev:

Lonefox skrev:
Du har andra märken att kika på med.

Men en budget är bra att veta så man kan skissa lite.

Kan ju börja räkna på vad man kan komponera ihop för ca. 20.000, då tänker jag enbart på högtalarelement, steg, stereo och kablar. Kommer säkert sticka iväg mer i pengar.. men det kan man ju börja räkna på iaf.

Less is more säger jag bara...

Ett exempel på RUNT 20K:

Focal K2 Power 130KR
Focal Polyglass K21V2/K27V2
Audison LRx 5.1k
Kenwood KDC-BT8044U
18325:- för paketet räknat på K27V2 plus kabalage och övrigt matrial.

OBSERVERA att detta är bara ett EXEMPEL!
Krävs en del arbete för detta system då steget är väldigt kraftigt så man får vara försiktigt, femmorna vill gärna ha 5 liter slutna lådor att spela i och basarna klarar sig från 10l (K21 trivs mellan 10-20l) upp till 30l (K27 trivs mellan 15-30l) slutet.

Kör själv med en liknande setup.....kör med en Eclipse 8445 istället för Kenwood (landar runt 21K totalt med den.....man KANSKE kan få tag i en begagnad om man har tur)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
30 augusti 2009 · 164 Inlägg

Det där verkar kunna bli ett rätt schysst system!

Skulle gärna vilja ha lite byggtips, då det blir en del pillande med att bygga om dörrsidor osv.

Tänkte mycket på vart i dörrarna jag bör placera högtalarna och vart diskanterna trivs bäst för att jag ska få så bra ljudbild som möjligt:)

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
T-RÖD Hifi Freak
30 augusti 2009 · 462 Inlägg

Har du tänkt o tävla i billjud? Eller bara för dig sj?

Men ja personligen tycker du ska köra ett 2-vägssystem. Och skippa högtalarna i dörrarna. Montera 5,25" eller 6,5" i instrumentbrädan. Diskanterna testar du dig fram var dom ska sitta när allt spelar. Justera. flytta lite på diskanten. justera lite till. osv...

Nu kommer ja få påhopp igen. Men frontsub är o föredra. Och en huvudenhet med aktivt filter + tidskomp.

Ang system så skulle ja titta lite närmare på dls. Både högtalare steg o kablage. Mycket fina o välljudande produkter...

Lycka till.

Mvh Andreas

Tall3n skrev:
Det där verkar kunna bli ett rätt schysst system!

Skulle gärna vilja ha lite byggtips, då det blir en del pillande med att bygga om dörrsidor osv.

Tänkte mycket på vart i dörrarna jag bör placera högtalarna och vart diskanterna trivs bäst för att jag ska få så bra ljudbild som möjligt:)

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 augusti 2009 · 2 353 Inlägg

T-RÖD skrev:
Nu kommer ja få påhopp igen. Men frontsub är o föredra. Och en huvudenhet med aktivt filter + tidskomp.

Påhopp? Nejdå, har man plats för en 15-20L låda i handskfacket tex, så är det bara fördelar med att bygga det. Bra mycket bättre återgivning.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
T-RÖD Hifi Freak
30 augusti 2009 · 462 Inlägg

jonash skrev:

T-RÖD skrev:
Nu kommer ja få påhopp igen. Men frontsub är o föredra. Och en huvudenhet med aktivt filter + tidskomp.

Påhopp? Nejdå, har man plats för en 15-20L låda i handskfacket tex, så är det bara fördelar med att bygga det. Bra mycket bättre återgivning.

mvh Jonas

Tack så mycket äntligen någon som förstår. Ja inte alla som vill såga sönder så mycket för ljudet. Men om man ska bygga en riktig ljudbil. Och är villig o offra lite. Då tycker ja det blir bäst med frontsub.

Kommer inte i håg hur audi 100 ser ut bakom handskfacket. Men har för mig att det är mer utrymme än på min V70. Och där lyckades ja få till 15 liter låda. Hårfint men det gick. tongue

Men vet inte riktigt vad han har tänkt. Kan ju bara ge tips.

M1Get
30 augusti 2009 · 360 Inlägg

Tall3n skrev:
Tänkte mycket på vart i dörrarna jag bör placera högtalarna och vart diskanterna trivs bäst för att jag ska få så bra ljudbild som möjligt:)

Ett tips är då att kolla runt i projekt forumet är på garaget då det finns många duktiga personer där som berättar och dokumenterar med bilder om hur man går tillväga + att du får insperation till ditt eget bygge smile

Tall3n Nätverkstekniker(snart)
1 september 2009 · 164 Inlägg

Ska inte ha ljudet till o tävla, utan för mig själv och så för att kunna skryta lite såklart ;P

Det där med frontsub vart jag rätt sugen på nu, kul o pröva lite nya varianter.

Stereo med tidskomp har jag funderat lite på nu ett tag, vad gör tidskomp egentligen? Har hört att det är lättare att få bra ljudbild med det, stämmer de?

Tack för era tips förresten, nu blir det till och leta runt lite efter inspiration smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Lonefox Bad music kills good sound
1 september 2009 · 7 241 Inlägg

Tall3n skrev:
Ska inte ha ljudet till o tävla, utan för mig själv och så för att kunna skryta lite såklart ;P

Det där med frontsub vart jag rätt sugen på nu, kul o pröva lite nya varianter.

Stereo med tidskomp har jag funderat lite på nu ett tag, vad gör tidskomp egentligen? Har hört att det är lättare att få bra ljudbild med det, stämmer de?

Tack för era tips förresten, nu blir det till och leta runt lite efter inspiration smile

När man väl lärt sig att hantera kompet så är det ett väldigt bra hjälpmedel för att förbättra ljudbilden....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang