cheffer
1 september 2009
· 1 422 Inlägg
laika skrev:
Det är skitbra att du inför det förstår dock inte varför de bara ska ha det på vissa gator. Norge har ju en modell där du betalar om du inte har dubbdäck du behöver bara skicka iväg ett sms eller så betalar du vid betalstationer på väg in till oslo. Vill man åka runt i stan och skita ner så ska man betala för det.
Sen så är det lustigt att alla gnäller på att företagen ska sättas dit. Men det har man ju redan gjort det kallas utsläppsrätigheter sen kan man ju diskutera om varför dom är så lågt prissatta. Så att ta betalt för att förorena i en redan smutsig miljö är ingen dumhet.
Det är också intressant att de som uttalat sig om dubbdäcksförbudet bor inte ens i berörda städer. Vi som kör i Göteborg ser resultaten av dubbdäcken det är påtagligt slitage på vägbanan vilket leder till att de asfalterar oftare vilket kostar oss en massa pengar och smutsar ner en jävla massa. Det finns studier genomförda på uppdrag av VV som visar att om ung. 20%(tror jag det var) kör med dubbdäck så räddar man fler liv genom att man minskar partikelutsläpp i storstäder. I Göteborg behövs dubbdäcken så sällan att man istället kan sänka hastigheten de dagar då vägarna är isiga.
Och till alla som gnäller på USA, Kina, Tyskland så ligger vi i Sverige ganska långt efter ur miljösynpunkt. Delstater i USA har strikta begränsningar för utsläpp, det är därför man inte skriver under kyoto för att man anser att delstater förlorar möjligheten att lagstifta för att skydda sin närmiljö på bästa sätt. Kina bygger världen störta Vindpark och vattenkraftverk. Tyskland har ett subventioneringssytem för förnyelsebara energisystem som är väldigt effektivt. I jämförelse så med andra länder så är Sverige inget annat än ett land som skryter med miljö men gör inte så mycket för att bli bättre.
Sen om man gör en livscykelanalys så är kärnkraft ungefär lika smutsigt som kolkraft, fast man får radioaktivt avfall som kommer smutsa ner i miljoner år men man har låga lokala utsläpp.
Jaha, här va man påläst Men vet inte hur det funkar i verkligheten istället. Kina bygger världens största vindpark och vattenkraftverk, jaha? De är ju det mest befolkade landet också, klart de behöver lite resurser! Kolla hur mycket kolkraftverk och hur mycket kol de bryter där nere och säg att det är miljövänligt. Tågen där nere går till största del på diesel och det är ju inget miljövänligt med det heller. Åk till kina och ta dig en titt, inte många bilar där som har katalysator och om de väl har det så kan jag ju lova att den är inte fungerande. De är ju tamefan det land som släpper ut mest växthusgaser i världen, de har dessutom ÖKAT på senare tid mot för de flesta andra länder som minskat. Usa är det extremt många som kör gamla rat bilar som släpper ut hur mycket orenade avgaser som helst och betalar inget extra för det, även där är tågtrafiken inte så miljövänlig som den skulle kunna vara. Amerikanerna släpper ut mest växthusgaser per invånare i världen så kom inte och säg att de är så duktiga. Tyskland tycker jag inte det är något fel på precis, de är ju inte någon större skillnad mot för sverige i miljösynpunkt förutom det att de inte beskattas lika hårt och vi har det dyrare, men är ändå inte bättre.
Angående att börja beskatta gamla v8or så KÖR PÅ! varför ska de ha så snälla regler trots att de bara under användar säsongen förbrukar lika mycket bensin som en vanlig bil gör under ett helt år nästan, dessutom orenade avgaser. Nä, beskatta dem också! Ok för skattefritt på gamla bilar som drar under 1,5l/mil iaf men 5-6l/mil+ är ju inte acceptabelt. Trimmat eller inte, det är ju riktiga miljöbovar hur som hellst.
Sry för offtopic men behövde slänga ur mig lite bara Ang dubbdäcken så tycker jag de kan försvinna i skåne, där behövs de inte i någon större utsträckning ändå och friktionsdäck funkar fint där. Uppåt i landet är det en annan femma
Senast redigerat av cheffer (1 september 2009)