m

ErikJohansson
1 september 2009 · 174 Inlägg

JonR skrev:
Ungefär som att miljön skulle bli jättemycket bättre om man förbjöd dubbdäck på kanske 3 gator i varje stad... Snacka om att greja i fel ände.. Helt sjukt att nån ens tänker en sån urbota dum tanke.. Hur många dubbdäcksmil går det på tex en Volvo 240 mil(om man ska räkna farliga utsläpp/mil) Ungefär som att källsortera.. När en båtjäkel eller industri soppar ut 300.000liter olja i naturen.. känns rättså meningslöst helt plötsligt!smile

MVH/Jon

när båtar släpper ut olja i vatten så avdunstar oljan snabbt, men det får man ju aldrig höra i nyheterna

M103
1 september 2009 · 1 570 Inlägg

Så det länge det bara gäller vissa problemgator, typ vid Hornstull i Stockholm där luften är som sämst är det väl ok. Man känner sig ändå inte välkommen i Stockholm med bil. Bara de inte förbjuder däcken i hela kommuner, då blir det väldigt bökigt.

cheffer
1 september 2009 · 1 422 Inlägg

laika skrev:
Det är skitbra att du inför det förstår dock inte varför de bara ska ha det på vissa gator. Norge har ju en modell där du betalar om du inte har dubbdäck du behöver bara skicka iväg ett sms eller så betalar du vid betalstationer på väg in till oslo. Vill man åka runt i stan och skita ner så ska man betala för det.

Sen så är det lustigt att alla gnäller på att företagen ska sättas dit. Men det har man ju redan gjort det kallas utsläppsrätigheter sen kan man ju diskutera om varför dom är så lågt prissatta. Så att ta betalt för att förorena i en redan smutsig miljö är ingen dumhet.

Det är också intressant att de som uttalat sig om dubbdäcksförbudet bor inte ens i berörda städer. Vi som kör i Göteborg ser resultaten av dubbdäcken det är påtagligt slitage på vägbanan vilket leder till att de asfalterar oftare vilket kostar oss en massa pengar och smutsar ner en jävla massa. Det finns studier genomförda på uppdrag av VV som visar att om ung. 20%(tror jag det var) kör med dubbdäck så räddar man fler liv genom att man minskar partikelutsläpp i storstäder. I Göteborg behövs dubbdäcken så sällan att man istället kan sänka hastigheten de dagar då vägarna är isiga.

Och till alla som gnäller på USA, Kina, Tyskland så ligger vi i Sverige ganska långt efter ur miljösynpunkt. Delstater i USA har strikta begränsningar för utsläpp, det är därför man inte skriver under kyoto för att man anser att delstater förlorar möjligheten att lagstifta för att skydda sin närmiljö på bästa sätt. Kina bygger världen störta Vindpark och vattenkraftverk. Tyskland har ett subventioneringssytem för förnyelsebara energisystem som är väldigt effektivt. I jämförelse så med andra länder så är Sverige inget annat än ett land som skryter med miljö men gör inte så mycket för att bli bättre.

Sen om man gör en livscykelanalys så är kärnkraft ungefär lika smutsigt som kolkraft, fast man får radioaktivt avfall som kommer smutsa ner i miljoner år men man har låga lokala utsläpp.

Jaha, här va man påläst smile Men vet inte hur det funkar i verkligheten istället. Kina bygger världens största vindpark och vattenkraftverk, jaha? De är ju det mest befolkade landet också, klart de behöver lite resurser! Kolla hur mycket kolkraftverk och hur mycket kol de bryter där nere och säg att det är miljövänligt. Tågen där nere går till största del på diesel och det är ju inget miljövänligt med det heller. Åk till kina och ta dig en titt, inte många bilar där som har katalysator och om de väl har det så kan jag ju lova att den är inte fungerande. De är ju tamefan det land som släpper ut mest växthusgaser i världen, de har dessutom ÖKAT på senare tid mot för de flesta andra länder som minskat. Usa är det extremt många som kör gamla rat bilar som släpper ut hur mycket orenade avgaser som helst och betalar inget extra för det, även där är tågtrafiken inte så miljövänlig som den skulle kunna vara. Amerikanerna släpper ut mest växthusgaser per invånare i världen så kom inte och säg att de är så duktiga. Tyskland tycker jag inte det är något fel på precis, de är ju inte någon större skillnad mot för sverige i miljösynpunkt förutom det att de inte beskattas lika hårt och vi har det dyrare, men är ändå inte bättre.

Angående att börja beskatta gamla v8or så KÖR PÅ! varför ska de ha så snälla regler trots att de bara under användar säsongen förbrukar lika mycket bensin som en vanlig bil gör under ett helt år nästan, dessutom orenade avgaser. Nä, beskatta dem också! Ok för skattefritt på gamla bilar som drar under 1,5l/mil iaf men 5-6l/mil+ är ju inte acceptabelt. Trimmat eller inte, det är ju riktiga miljöbovar hur som hellst.


Sry för offtopic men behövde slänga ur mig lite bara smile Ang dubbdäcken så tycker jag de kan försvinna i skåne, där behövs de inte i någon större utsträckning ändå och friktionsdäck funkar fint där. Uppåt i landet är det en annan femma

Senast redigerat av cheffer (1 september 2009)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
twin_cam Smålänning
1 september 2009 · 7 877 Inlägg

Vad bra smile Då får både 740in och Felician stå hemma, så får man ta Jeepen till stan, den är ju miljövndligare än en Skoda felicia med dubbdäck...

wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
thunderbolt
1 september 2009 · 135 Inlägg

Om man ska förbjuda dubbdäck så tycker jag det är lika bra att t.ex förbjuda det i hela södra Sverige, bara löjligt att ta enstaka platser... Det tråkiga är att när det väl är is så är dubbdäck så mycket bättre och som sagt även hjälper de utan...

Men hur många V8:or drar 5-6 liter milen, vid normal körning, om man kör väldigt hårt så klart, men då drar andra motorer också väldigt mycket mer. En korrekt underhållen gammal bil/motor släpper inte ut så mycket skit, mer än en modern bil dock, problemet är väl att många gamla motorer inte har någon hundraprocentig inställning av förgasare och tändning, utan bara "tillräcklig" för den ska gå hyfsat...

Greenbow
1 september 2009 · 21 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Slash skrev:

BMWgrabben skrev:
Efter Ipred o Fra är detta de absolut mest meningslösa tänkandet jag läst om yikes

Hur gick de med nedladdningssajterna??

Förbjuda i vissa kommuner / gator? Är det ett skämt eller??? Börja beskatta alla veteranare förf*n. Finns en gubbe på jobbet som har en jänkare och enligt honom så ska den dra 6L/mil ..? yikesyikes Saaben drar 0.8-1L o kostar 2k om året. Hans går skattebefriad.

När det är en masas gubbar o tanter som styr så blir det som det blir..

Mvh

Fy fan, om jag betalar skatt ska alla betala skatt roll

Är bensinen skattebefriad eller hur tänker du?
Vad är problemet med att han inte behöver betala en extra 2000-lapp per år? hans bil finns ju troligtvis inte i en massupplaga i Sverige.

Har ej med massupplaga och göra. Inte heller att om jag betalar så ska alla göra det..

Tycker inte du själv att dessa bilar borde beskattas?? 2k om året är som en droppe i havet.. det handlar ej om pengarna utan att hans släpper ut mängder mer än vad min gör men ändå så slipper han betala för sig / för miljön. betala bensinskatt gör ju vi alla vare sig man har en liten eu-moped eller en w12

Ni får gärna rätta till mig om vf det är rätt att veteranare ej behöver beskattas.. själv tycker jag det är fel

Jag kan nästan med säkerhet säga att du gör av med mer soppa under 1 år med saaben än din arbetskompis gör med jänken pga att man inte har dom ute varje dag.......lägg där till hur mycket du sliter på vägen.

Veteranare är en kulturskatt o kultur skall ej beskattas.

Not Stir, Just Screw!!!!!
triplesixer
1 september 2009 · 325 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Slash skrev:

BMWgrabben skrev:
Efter Ipred o Fra är detta de absolut mest meningslösa tänkandet jag läst om yikes

Hur gick de med nedladdningssajterna??

Förbjuda i vissa kommuner / gator? Är det ett skämt eller??? Börja beskatta alla veteranare förf*n. Finns en gubbe på jobbet som har en jänkare och enligt honom så ska den dra 6L/mil ..? yikesyikes Saaben drar 0.8-1L o kostar 2k om året. Hans går skattebefriad.

När det är en masas gubbar o tanter som styr så blir det som det blir..

Mvh

Fy fan, om jag betalar skatt ska alla betala skatt roll

Är bensinen skattebefriad eller hur tänker du?
Vad är problemet med att han inte behöver betala en extra 2000-lapp per år? hans bil finns ju troligtvis inte i en massupplaga i Sverige.

Har ej med massupplaga och göra. Inte heller att om jag betalar så ska alla göra det..

Tycker inte du själv att dessa bilar borde beskattas?? 2k om året är som en droppe i havet.. det handlar ej om pengarna utan att hans släpper ut mängder mer än vad min gör men ändå så slipper han betala för sig / för miljön. betala bensinskatt gör ju vi alla vare sig man har en liten eu-moped eller en w12

Ni får gärna rätta till mig om vf det är rätt att veteranare ej behöver beskattas.. själv tycker jag det är fel

där för att dom knappt körs så mycket, det veteranbilar spyr ur sig är en flugskit i kosmos, och det är en kulturgärning att bevara gamla bilar och ska premieras.

JonR
1 september 2009 · 3 259 Inlägg

ErikJohansson skrev:

JonR skrev:
Ungefär som att miljön skulle bli jättemycket bättre om man förbjöd dubbdäck på kanske 3 gator i varje stad... Snacka om att greja i fel ände.. Helt sjukt att nån ens tänker en sån urbota dum tanke.. Hur många dubbdäcksmil går det på tex en Volvo 240 mil(om man ska räkna farliga utsläpp/mil) Ungefär som att källsortera.. När en båtjäkel eller industri soppar ut 300.000liter olja i naturen.. känns rättså meningslöst helt plötsligt!smile

MVH/Jon

när båtar släpper ut olja i vatten så avdunstar oljan snabbt, men det får man ju aldrig höra i nyheterna

Dunstar olja?smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
1 september 2009 · 5 650 Inlägg

äh att de ska förbjuda dubbdäck har de ju hållt på och gnällt om i flera år som allt annat så

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang