lånar tråden lite.. är det värt att ta denna papp då?? ska man ta den tjockare eller? och hur mkt bör man ha för att täcka iaf baklucka och dörrarna på bilen?
pappen är i min åsikt inte värt något alls om man inte lägger flera lager (blir inte pengamässigt värt det). Smältfolie som jag skrev tidigare från biltema är det jag haft bäst erfarenhet med (av bitumen/asfaltsmattor) och rekommenderar endast det. Mekonomen har en matta för 55 kr st som är 4mm, lite tjockare och dämpar förmodligen en smula bättre. jag körde endast på biltemas för att den var billigare och bara 1mm tunnare. Man bör ha minst ett täckande lager av 3-4mm matta.
Du kan köra flera lager om du är paranoid men då är det bättre att du satsar på ett annat material som tex butyl (?stavning) som tex M1mattan från BRL är gjord av. Den mattan är avsevärt mycket tunnare och ger en minst lika bra dämpegenskap (men är dyrare, en hel del dyrare än bitumen på biltema) så det är lite ditt call detta. Har du dåligt om cash, köp bitumen @ biltema och täck all plåt med. Har bara bra erfarenhet från min bil iaf. Kör dörrarna med bitumen överallt.
funderade lite av andra erfaranheter av bitumen, ni som har dom sittandes lodrätt /ihängande, glider dom inte när plåten blir varm? vet att i mitt sammanhang så lossar dom av värme men hur mycke värme behövs?
det problemet jag jag absolut inte. Jag toktryckte fast dem iofs med mycket värme (körde 3mm). Jag vet inte vad som kan få av dem från plåten om jag ska vara ärlig. Stekheta dagar blir mattan ju rätt varm och porös men glider ingenting i min bil iaf.
kyla då? har de ganska kallt här uppe i kiruna:)..den lossnar inte eller nånting?
Om du värmer mattan och plåten innan montering, samt tvättar med T-Röd på ytan så ska det ej lossna. Men se till att mattan , eller immet på mattan ä riktigt varmt innan du smäcker dit den. Plåten ska vara ungefär så varm att du inte kan ta på den, men inte så vam at det påverkar lacken.
man behöver inte göra plåten stekhet, bara du ser att limmsidan på mattan är kladdig och mjuk, sen att du trycker fast mattorna med handskar (blir lite varmt annars) och verkligen trycker fast dem på plåten (över ojämnheter och svängningar i underlaget) så det sitter som berget. För att vara dundersäker på att det sitter kan du efter att du tryckt fast mattan värma över hela skiten med värmepistolen och trycka lite extra
man behöver inte göra plåten stekhet, bara du ser att limmsidan på mattan är kladdig och mjuk, sen att du trycker fast mattorna med handskar (blir lite varmt annars) och verkligen trycker fast dem på plåten (över ojämnheter och svängningar i underlaget) så det sitter som berget. För att vara dundersäker på att det sitter kan du efter att du tryckt fast mattan värma över hela skiten med värmepistolen och trycka lite extra
Nä klart man inte behöver, men vill man att den skall sitta bättre så gör man det. Att värma på ovansidan av mattan är inte direkt nödvändigt, det sitter en skyddsplast på denna sida och den lär smälta om du värmer den, ej att rekomendera.
aja men då ska ja prova..de jävliga är att ja måsste åka till lule för att hitta närmaste biltema:P om ja inte hittar nån som kan fara å köpa.sen skicka:p
Noiskiller, dbAxe mfl är dämpmassa som penslas eller sprutas på plåten. Tar ca: 24 timmar på sig och är enligt mig ett komplement till en bra dämpmatta. Alltså ingen direkt ersättning.
Håller med, Butyl matta is the shit anser jag vilken dag som helst i veckan.
Lonefox skrev:
Noiskiller, dbAxe mfl är dämpmassa som penslas eller sprutas på plåten. Tar ca: 24 timmar på sig och är enligt mig ett komplement till en bra dämpmatta. Alltså ingen direkt ersättning.
Håller med, Butyl matta is the shit anser jag vilken dag som helst i veckan.
Lonefox skrev:
Japp. Dock så sitter det väldigt lite av den varan i min bil....känns onödigt att lägga ut X antal tusen för att sedan elda upp det när man lagar rost Bättre att vänta tills allt svetsande är klart. Blir billigare i längden
Iofs så verkar butylmatta ihop med ngn foam och en tunn aluskiva funka bra... Kika bara på Eriks dörrar