9143
Sök

Inställningar på slutsteg hjälp för bästa resultat

1 163 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Hejsan jo det är så att jag vill ha hjälp att ställa in mina kära slutsteg så man kan få det bästa ur mina högtalare!smile

tillobörja med så ska ett slutsteg namn: Mrv-1005 alpine v12 driva 4 st  Mutant MT10TX

sedan ett slutsteg namn: Mrv-t505 alpine v12 driva 6.9or.

nu till stora frågan hur ska stegen ställas in.. kommer visa 2 bilder (slutstegen har samma inställningar)

där nån utav er kunniga får svara hur jag ska vrida och ställa allt för bästa prestanda med mycket bas!

Hoppas på seriösa svar , Mvh Håkan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/755370_8i6mb5.jpg
alpines eq

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/755371_i3895v.jpg
alpines inst

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 september 2009
de är nog svårt att säga vad du ska ställa in man måste ju lyssna samtidigt när man ställer in för att få fram bästa resultat...

1 163 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
christofer_k skrev:
de är nog svårt att säga vad du ska ställa in man måste ju lyssna samtidigt när man ställer in för att få fram bästa resultat...

ahh det är sant men tänkte mycket på där med andra bilden om hur allt ska ställas för basarna och sedan hur det ska stå för 6.9or smile å lite om hur man ställer in steget hur man börjar smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

21 761 Inlägg
4 september 2009
MRV-1005:

C = 75 Hz
D = Börja med "MIN" och gör en grundinställning*
E+F+G = Behöver inte användas i mitt tycke, fungerar som en bassboost fast lite mer flexibel
7 = "0"
8 = "ST"
9 = "LP"
- = Om stereons utsignal är 4 V eller mer så ska den stå i "4V", annars i "NOM".
a = "OFF"
b = "OFF"
====================================================================
MRV-T505:

C = 75 Hz
E+F+G = Behöver inte användas i mitt tycke, fungerar som en bassboost fast lite mer flexibel
7 = "0"
8 = "ST"
9 = "HP"
- = Om stereons utsignal är 4 V eller mer så ska den stå i "4V", annars i "NOM".
a = "OFF"
b = "OFF"
*Grundinställning:

Vrid stegets GAIN ner till MIN, slå på stereon och ställ alla tonkontroller på neutralläge. Dämpa ner/stäng av alla högtalare utom den som ska justeras in, spela musik som du brukar lyssna på. Vrid upp stereons volym till ca 75-80% och vrid upp stegets GAIN tills ljudet preciiis börjar låta illa, skruva sakta ner GAIN tills ljudet låter bra igen.

Samma tillvägagångssätt kan användas både till bas och andra högtalare. När man har justerat stegets GAIN på detta sätt så kan man sedan lyssna på alla högtalare tillsammans och göra eventuella finjusteringar (tex delningsfrekvens, fas, gain) för att alltihopa ska låta som man vill.

Om någon högtalare låter lägre än andra, justera då ner den som låter för högt. Justera inte upp den som låter för lite, i så fall kan det steget börja ge ut dålig signal vid hög volym. smile

1 163 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
MRV-1005:

C = 75 Hz
7 = "0"
8 = "ST"
9 = "LP"
a = "OFF"
b = "OFF"
MRV-T505:

C = 75 Hz
7 = "0"
8 = "ST"
9 = "HP"
a = "OFF"
b = "OFF"
*Grundinställning:

Vrid stegets GAIN ner till MIN, slå på stereon och ställ alla tonkontroller på neutralläge. Dämpa ner/stäng av alla högtalare utom den som ska justeras in, spela musik som du brukar lyssna på. Vrid upp stereons volym till ca 75-80% och vrid upp stegets GAIN tills ljudet preciiis börjar låta illa, skruva sakta ner GAIN tills ljudet låter bra igen.

Samma tillvägagångssätt kan användas både till bas och andra högtalare. När man har justerat stegets GAIN på detta sätt så kan man sedan lyssna på alla högtalare tillsammans och göra eventuella finjusteringar (tex delningsfrekvens, fas, gain) för att alltihopa ska låta som man vill.

Om någon högtalare låter lägre än andra, justera då ner den som låter för högt. Justera inte upp den som låter för lite, i så fall kan det steget börja ge ut dålig signal vid hög volym. smile

Stort tack! ska ställas in nu någon dag:) slutstegen ligger något dumt under baslådorna så lite pill att få ut allt:) Mvh

Sök