9557
Sök

Slutsteg till framkit + basar, vilket steg?

Yrkeschaufför
165 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
Tjena

har ett framkitsystem 4" på 80wrms och 2 10" basar på 150wrms, kan jag koppla dessa till samma steg eller måste jag ha flera?  Och hur ska jag koppla det samt vilket steg ska jag använda?

Behöver inget supersteg utan bara något som klarar av att driva högtalarna smile

basarna är på 4ohm
Senast redigerat av danne9108 (8 september 2009)

21 761 Inlägg
7 september 2009
Vilken impedans är det på basarna, vad heter de?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 september 2009
Så länge alla högtalare är på 4 ohm och steget klarar av att simultankopplas (kallas bla. även trimode) så kan du köra basen i mono och resten i stereo.
Dock måste man ha en spoletill basen och ett par kondensatorer till resten.

Det finns ngr steg där ute som klarar detta även med tight budget.
Vad hade du tänkt dig för pris?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2009
Alternativt ett 4-kanals steg, då finns det färdiga filter så att man slipper göra egna med spolar och kondningar. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 september 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
7 september 2009
Jo, ett 4-kanals steg går att använda. Jag misstänker att basarna är på 4 Ohm per styck och då får man antingen koppla en bas per kanal eller seriekoppla basarna+brygga steget.

Mutant MT 300.4X tål dock tydligen 2 Ohm i bryggat läge enligt info hos dbakuten, det steget skulle kunna driva båda basarna parallellkopplade ifall de nu är på 4 Ohm per styck. Annars har man tex DLS CA31 som är ett 3-kanals steg, då är det inget problem alls med 2 Ohms belastning för basarna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 september 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 september 2009
Drönirettab skrev:
Jo, ett 4-kanals steg går att använda. Jag misstänker att basarna är på 4 Ohm per styck och då får man antingen koppla en bas per kanal eller seriekoppla basarna+brygga steget.

Mutant MT 300.4X tål dock tydligen 2 Ohm i bryggat läge enligt info hos dbakuten, det steget skulle kunna driva båda basarna parallellkopplade ifall de nu är på 4 Ohm per styck. Annars har man tex DLS CA31 som är ett 3-kanals steg, då är det inget problem alls med 2 Ohms belastning för basarna. smile

Audison SRx 3.1 eller LRx 3.1k alt MT har vi med smile
Visserligen snackar vi 4, 9 resp 10K nu men ändå wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök