9744
Sök

Original slutsteg 9-3

9 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
tja---har en saab 9-3 2.0 t årsm.03,nu har ljudet stuckit sin kos,dvs ljud.blink,varningsljud,bältesvarnare,backsensor,,steget sitter under vänster framstol,har plockat den det för att kolla så allt satt fast,upptäckte en lös optik kabel,nägon som vet vad den är till,annars är det ju en kontakt till ström ,jord,högtalre och optik,allt i ett så att säga.
fråga 1.kan jag byta ut steget mot ett vanligt slutsteg?
.isåfall ,vad andvänder jag för kablage?
fråga 2.kan man kolla på något sätt att det finns liv i steget?
fråga 3.är det troligt att det är fiberoptiken som spökar?
tacksam för hjälp.
mvh pelle

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 september 2009
Sitter alla kablar på plats i kontaktstycket? När du kopplar lös steget, lyser det då rött i en av fiberkablarna? En idé kan ju vara att åka in till en Saab-handlare och låta dom kolla med en TECH II vad som är fel. AMP1 som den heter går inte att byta ut mot ett annat steg, utan det är en ny AMP1 som gäller eller så ber du Saab att programera bort den.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

9 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
ja..det lyser rött i den som är out,alla kablar e på plats,sen ligger det en fiberoptik vid sidan,verkar va typ en reserv,eller något,finns i alla fall ingen plats för den i steget,,vet du/någon vad den är till..
mvh pelle

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 september 2009
Vad den 3e optiska kabeln är till för vet jag inte nej, men den har iaf inget att göra med AMP1an, så den behöver vi inte bry oss i. Du har inte varit och rivit uppe vid huvudenheten (CD-spelaren) och kanske råkat komma åt nån kabel där då? Som sagt så tycker jag att du ska låta en Saabmek kolla upp det hela med en TECH II, då ser dom vart felet ligger. Om det nu är AMP1an så finns dom begagnade för ca 2k.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

9 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad den 3e optiska kabeln är till för vet jag inte nej, men den har iaf inget att göra med AMP1an, så den behöver vi inte bry oss i. Du har inte varit och rivit uppe vid huvudenheten (CD-spelaren) och kanske råkat komma åt nån kabel där då? Som sagt så tycker jag att du ska låta en Saabmek kolla upp det hela med en TECH II, då ser dom vart felet ligger. Om det nu är AMP1an så finns dom begagnade för ca 2k.

jaa..det får bli det när jag vaknar till imorgon..jävligt iriterande utan ljud.
har hittat en amp1 från en 04..men det har väl ingen betydelse..är samma steg vad jag kan se på nummer.Pioneer GM-1027 zsa..

9 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
welenTT skrev:
ChriZtoffer skrev:

jaa..det får bli det när jag vaknar till imorgon..jävligt iriterande utan ljud.
har hittat en amp1 från en 04..men det har väl ingen betydelse..är samma steg vad jag kan se på nummer.Pioneer GM-1027 zsa..

ps...jävligt grymt bygge du har...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 september 2009
Ja det är nog tyvärr inte så mycket annat att göra, får hoppas på att dom hittar felet då. Men mest troligt så är det AMP1 som det har hänt nånting med, kanske kommit in vatten eller nåt då den faktist sitter rätt dumt till där under stolen. Så vitt jag vet också så passa alla AMP1 till alla årsmodeller, du behöver faktist inte ens gifta in den nya i systemet, bara att byta! smile

Tack så mycket. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

9 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
en annan sak..när man tar den kontaktdonet från amp 1 som sitter under förarstolen så finns där ju 3 st fiberoptik kablar..2 st i kontaktdonet till slutsteget,sen ligger det ett löst..någon som vet vad det ska vara till???
Senast redigerat av welenTT (7 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 september 2009
En som ligger lös där brevid bara? Om jag nu inte gissar helt fel så kopplas nog den in när man har en AMP2 också, då går ju signalen vidare till den och sen tillbaks in i HUn. Istället för att som med bara AMP1 loopas direkt genom den.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

9 Inlägg
7 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
En som ligger lös där brevid bara? Om jag nu inte gissar helt fel så kopplas nog den in när man har en AMP2 också, då går ju signalen vidare till den och sen tillbaks in i HUn. Istället för att som med bara AMP1 loopas direkt genom den.

åh,faan.....

Sök