4959
Sök

Våga ladda med Saab 900 Turbo 1994-1998

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Hur mycket vågar man ladda med original stakar å kolvar samt packning utan att allt ska rasa? Och hur mkt kan man ladda med bytta kolvar stakar å packningar? Mvh / Niklas

Audis in Scandinavia Crew

888 Inlägg
14 juni 2009
Motorn pallar runt 500hk.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Tänkte mer på laddtrycket, hur mkt det orkar innan det skjuter något..

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
14 juni 2009
en 900 turbo har ju LTT så max 1 bar skulle ja tippa på, eftersom ja har FTT och den pallar bara 1.5 bar.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 juni 2009
Jag kör på 1,3 bar, och det går smärtfritt!

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Stor skillnad? Har du chippat också?

R1 driver!
5 128 Inlägg
14 juni 2009
Ja, min är chippad. Enda jag vet är att det är STT programvara i den, sen vet jag inte mer. Men den ligger inte riktigt stabilt på 1,3 bar. Utan mer upp där i kanske 1000rpm´s ökning, sen ner till 1,1-1,2bar. Men grejen är den att jag inte har fått några spikningar eller något, hade nyligen av toppen och kollade kolvarna, och dom ser nästan som nya ut bortsett från lite sot!

Edit: Jag vet inte om det blir någon direkt skillnad, har inte kört någon original 900 innan smile
Senast redigerat av _DamnIt (14 juni 2009)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 juni 2009
zijaa skrev:
en 900 turbo har ju LTT så max 1 bar skulle ja tippa på, eftersom ja har FTT och den pallar bara 1.5 bar.

ng900 har 185hk FTT.

TS: Jag laddade 1.4 i max på min, men då sa spridarna ifrån ibland.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

888 Inlägg
15 juni 2009
På en 900 turbo ökar man inte laddet själv med hjälp av pysventil man chippar bilar så ökar laddtrycket. Som jag förstår bill du inte chippa utan bara montera pysventil? Du kan ladda 2bar bara du ser till att soppa finns.

Spridarna/motorn räcker till långt mer än 1,4bar om man nu vill se det så, 1,4bar är steg 3 i ng900 och ger 260hk ungefär spridarna räcker till över 300hk. Spridarna sitter i alla 900 och 9000 turbo även Aero.

Sen är det inte spridarna som "säger" ifrån.

888 Inlägg
15 juni 2009
_DamnIt skrev:
Ja, min är chippad. Enda jag vet är att det är STT programvara i den, sen vet jag inte mer. Men den ligger inte riktigt stabilt på 1,3 bar. Utan mer upp där i kanske 1000rpm´s ökning, sen ner till 1,1-1,2bar. Men grejen är den att jag inte har fått några spikningar eller något, hade nyligen av toppen och kollade kolvarna, och dom ser nästan som nya ut bortsett från lite sot!

Edit: Jag vet inte om det blir någon direkt skillnad, har inte kört någon original 900 innan smile

Låter som det är steg 1 eller 2 i din. kan lova att det är stor skillnad mot original. Dom är lite småtrötta original wink har man bara en bra programvara så ska det laddtrycket inte va någon som helst fara.

1 498 Inlägg
15 juni 2009
NIKKELICIOUS skrev:
Hur mycket vågar man ladda med original stakar å kolvar samt packning utan att allt ska rasa? Och hur mkt kan man ladda med bytta kolvar stakar å packningar? Mvh / Niklas

Ska du mappa själv? Eller ska du bara höja laddet så kan det gå åt helvete med kolvarna mycket tidigare än vad skrivs i tråden.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
ascona-tic skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Ska du mappa själv? Eller ska du bara höja laddet så kan det gå åt helvete med kolvarna mycket tidigare än vad skrivs i tråden.

Funderade på Speedparts steg 3 eller maptun, Med större turbo.. Så tänkte kolla om någon vet hur mkt man vågar ladda.. Mappning kan göras också.. Men tänkte innan man behöver nya kolvar etc

888 Inlägg
15 juni 2009
Du behöver inte bry dig om laddtrycket då chippet sköter detta.

Mvh

7 283 Inlägg
15 juni 2009
Varför är alla så kåta på laddtryck egentligen?!
Bygg motorn ordentligt så behöver du inte 40 bars överladd...
Sen skaffar du inte steg 3 med en annan turbo, antingen skaffar du ett chip efter vad du har ändrat med motorn eller så mappar du den.

1 210 Inlägg
15 juni 2009
NIKKELICIOUS skrev:
ascona-tic skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Funderade på Speedparts steg 3 eller maptun, Med större turbo.. Så tänkte kolla om någon vet hur mkt man vågar ladda.. Mappning kan göras också.. Men tänkte innan man behöver nya kolvar etc

Ja men vad var de du inte förstod? kolvar stakar trionic 5 klarar upp till 450 hk utan några problem.. så byt turbo IC avgassytem större spridare. sen investerar du i ett steg 3 chipp som dom mappar om åt dig sen...

bör även uppgradera koppling sen...

lycka till!

1 498 Inlägg
15 juni 2009
Ekis! skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
ascona-tic skrev:

Ja men vad var de du inte förstod? kolvar stakar trionic 5 klarar upp till 450 hk utan några problem.. så byt turbo IC avgassytem större spridare. sen investerar du i ett steg 3 chipp som dom mappar om åt dig sen...

bör även uppgradera koppling sen...

lycka till!

Varför mappa om en redan färdig fil?

1 Inlägg
7 september 2009
NIKKELICIOUS skrev:

Min saab laddar 1.6 bar

5 710 Inlägg
8 september 2009
krille_91 skrev:
NIKKELICIOUS skrev:

Min saab laddar 1.6 bar

....och det gör det säkert för NIKKELICIOUS  att ladda lika mycket eller vadå?

Det många missar här är att laddtrycket är EN parameter som medverkar till att kolvar, stakar och packningen går åt skogen.
Inloppstemeratur på luften, bränsle/lufblandningsförhållande,val av bränsle, tändkurva är andra saker som påverkar minst lika mycket.

Så bara för att man laddar lite kan man fortfarande förstöra prylarna.....det är inte säkert att det håller med 1.5bar i motor A när det funkar i motor B.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

169 Inlägg
8 september 2009
holler med jonte där fullt ut... liksom finns folk som bara laddar 0,7 å dom har 500pollar lixom.. allt hänger inte bara på laddtryck... För mycket laddtryck/förlite soppa/dålig tändning=RAS

Full Gas Spar Tid:P

Sök