ACC blir dålig "ibland"

Block
15 juli 2009 · 103 Inlägg

Hej på er alla!

Har ett problem med ACC i min Mitsubishi Outlander 04.
Det ligger till så här. När bilen har stått i solen och värmen som det har varit nu i sommar 09 så
börjar det blåsa "utetemperatursvarmt" efter ca 3-4 km körande men innan det så blåser det kallt som det ska vara. Jag stänger av ACCn och sätter på den efter en km så blåser den kallt igen och efter 3-4 km "utetemperatursvarmt". Det roliga är när jag startar bilen från mitt garage där det är svalare än ute så funkar ACCn hur länge och hur bra som hälst... Körde från Göteborg till Strömstad för nån vecka sedan och det var inga problem som hälst. Nån som vet vad problemet kan bero på?

Tacksam för svar!

engolf
15 juli 2009 · 3 235 Inlägg

Svårt att säga, kan vara dåligt torkfilter som fryser igen efter några minuter.
Eller också att trycket i systemet blir för högt, och då stängs pumpen av automatiskt.

PeLa Frågvis
15 juli 2009 · 70 Inlägg

Block skrev:
Hej på er alla!

Har ett problem med ACC i min Mitsubishi Outlander 04.
Det ligger till så här. När bilen har stått i solen och värmen som det har varit nu i sommar 09 så
börjar det blåsa "utetemperatursvarmt" efter ca 3-4 km körande men innan det så blåser det kallt som det ska vara. Jag stänger av ACCn och sätter på den efter en km så blåser den kallt igen och efter 3-4 km "utetemperatursvarmt". Det roliga är när jag startar bilen från mitt garage där det är svalare än ute så funkar ACCn hur länge och hur bra som hälst... Körde från Göteborg till Strömstad för nån vecka sedan och det var inga problem som hälst. Nån som vet vad problemet kan bero på?

Tacksam för svar!

Jag menar inte att leka listig här man det är inte så enkelt att kupen når den temperatur som du ställt in ACC:n på och därmed slår av pumpen?

Mangisen
15 juli 2009 · 1 034 Inlägg

Låter som du har strul me kupésensorn?..
så den tror det är varmare i bilen än det egentligen är.. bara en tanke big_smile

Ett tips är ju att du ställer in Acc:n på LO (kallaste) när bilen stått i solsken.. då ska den ju blåsa iskallt på högsta fläkthastighet hela tiden i Auto-läget

Senast redigerat av Mange__ (15 juli 2009)

Block
15 juli 2009 · 103 Inlägg

Jag brukar ha den på 22C och auto läge. Rätta mig om jag har fel men "kompressorn" ska kunna köras i
högsta läge i mer än 3-4 km eller jag kanske har fel?

PeLa skrev:

Block skrev:
Hej på er alla!

Har ett problem med ACC i min Mitsubishi Outlander 04.
Det ligger till så här. När bilen har stått i solen och värmen som det har varit nu i sommar 09 så
börjar det blåsa "utetemperatursvarmt" efter ca 3-4 km körande men innan det så blåser det kallt som det ska vara. Jag stänger av ACCn och sätter på den efter en km så blåser den kallt igen och efter 3-4 km "utetemperatursvarmt". Det roliga är när jag startar bilen från mitt garage där det är svalare än ute så funkar ACCn hur länge och hur bra som hälst... Körde från Göteborg till Strömstad för nån vecka sedan och det var inga problem som hälst. Nån som vet vad problemet kan bero på?

Tacksam för svar!

Jag menar inte att leka listig här man det är inte så enkelt att kupen når den temperatur som du ställt in ACC:n på och därmed slår av pumpen?

Block
15 juli 2009 · 103 Inlägg

Den blåser iskallt men som sagt i 3-4 km om den har stått i solen och är varm. Men från garaget eller skuggan kan man köra hur mycket som hälst utan problem.

Mange__ skrev:
Låter som du har strul me kupésensorn?..
så den tror det är varmare i bilen än det egentligen är.. bara en tanke big_smile

Ett tips är ju att du ställer in Acc:n på LO (kallaste) när bilen stått i solsken.. då ska den ju blåsa iskallt på högsta fläkthastighet hela tiden i Auto-läget

Block
16 juli 2009 · 103 Inlägg

Någon som känner till billig verkstad i Göteborg som felsöker AC och fyllerpå??

norpan1
16 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Kan bero på för mycket spel i kompressorn, går troligtvis att shimsa.

Block
17 juli 2009 · 103 Inlägg

Vad innebär det? Och vad betyder shimas?

norpan1 skrev:
Kan bero på för mycket spel i kompressorn, går troligtvis att shimsa.

norpan1
17 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Det innebär att kompressorn inte orkar dra ihop sig vid hög belastning på ac systemet.
Hade samma problem med min 850 hjälpte att shimsa kompressorn.
På min bil var man tvungen att ha specialverktyg så det kunde bara göras på volvo. Däremot är det lätt att mäta upp den med bladmått, men jag är osäker på hur mycket det ska vara.
Skulle tro att det max ska vara 0,8 mm.
Man mäter mellan hjulet som drivs av remmen och hjulet utanför (Går att röra lite på när motorn är avstängd)

Block
18 juli 2009 · 103 Inlägg

Det låter mer vettigt. Jag ska forska mer i det. Tack!

norpan1 skrev:
Det innebär att kompressorn inte orkar dra ihop sig vid hög belastning på ac systemet.
Hade samma problem med min 850 hjälpte att shimsa kompressorn.
På min bil var man tvungen att ha specialverktyg så det kunde bara göras på volvo. Däremot är det lätt att mäta upp den med bladmått, men jag är osäker på hur mycket det ska vara.
Skulle tro att det max ska vara 0,8 mm.
Man mäter mellan hjulet som drivs av remmen och hjulet utanför (Går att röra lite på när motorn är avstängd)

Block
22 augusti 2009 · 103 Inlägg

Hej

Har varit på verkstan och kopplat bilen till AC automat för test. Ingen läckage.
Men kompressorn verkar behövas shimsas 1500 istället för ny med arbete o allt för ca 9000:-
Återkommer om några dagar med resultat:)

henkebenke
23 augusti 2009 · 1 703 Inlägg

Som redan nämnts är det oftast för stort spel i magnetkopplingen som ger detta problem. När kopplingen blir sliten ökar spelet och kompressorn orkar inte dra ihop kopplingen.
Det går oftast ta bort ett, eller montera ett smalare shims, för att få AC´n att fungera många mil till.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Block
8 september 2009 · 103 Inlägg

Hej!

Ska bara uppdatera lite:)
Kompressorn har "shimsats" men det är för låg tryck enligt mekanikern. Det var 7 istället för 12 bar om jag minns rätt. Någon som vet vad detta kan bero på eller måste jag byta hela kompressor?

norpan1
8 september 2009 · 1 043 Inlägg

För lite köldmedel kanske?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
8 september 2009 · 2 252 Inlägg

Block skrev:
Hej!

Ska bara uppdatera lite:)
Kompressorn har "shimsats" men det är för låg tryck enligt mekanikern. Det var 7 istället för 12 bar om jag minns rätt. Någon som vet vad detta kan bero på eller måste jag byta hela kompressor?

mycket möjligt att kompressorn börjar bli dålig

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
9 september 2009 · 167 Inlägg

svårt att förklara detta men, Ett AC system jobbar vanligtvis med 2bars tryck på lågtryckssidan och 15-25bar på högtryckssidan. Har du för dåligt med gas (R134a) i systemet så kyler det inte som det ska. Om det är väldigt lite i det så kan kompressorn ligga och dra korta stunder eller inte alls. När magnetkopplingen blir varm så ökar spelet mellan remskivan och kopplingen och om det är för stort då orkar inte kompressorn dra till sig magnetkopplingen igen efter att den stängts av förän den svalnat och spelet minskat. Kan även sluta fungera för att det fryser nånstans i systemet och då blir det ett väldigt högt tryck och en pressostat varnar så det stängs av. Kan vara att kylfläkten inte går på högsta farten och då stiger också trycket. När dom säger att det fattas gas och "det är bara att fylla" så har många oftast fel. Ac systemet är ett slutet system så det ska inte kunna försvinna gas utan att det läcker, sen har du självklart ett naturligt läckage i o-ringarna i rörskarvarna men din bil va en -04 så jag tycker inte att det är ett "naturligt läckage". Be dom på verkstaden fylla i spårmedel så får du köra med bilen med ACn på i 1-2veckor sen borde dom hitta felet ganska lätt. Kondensorn är det vanligaste felet på dom flesta bilar p.g.a att den sitter utsatt för stenskott, vägsalt m.m. så fort ett AC system öppnas så ska torkfiltret bytas, byter man nån del så ska olja fyllas sen ska systemet vakuum sugas och fyllas. Schimsa en kompressor är inte att rekommendera ur verkstadssynpunkt, det kan fungera flera år eller en vecka, svårt att lämna garanti på det. big_smile Hoppas du får nytta av detta.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
Block
9 september 2009 · 103 Inlägg

Karlsson_1988 skrev:
svårt att förklara detta men, Ett AC system jobbar vanligtvis med 2bars tryck på lågtryckssidan och 15-25bar på högtryckssidan. Har du för dåligt med gas (R134a) i systemet så kyler det inte som det ska. Om det är väldigt lite i det så kan kompressorn ligga och dra korta stunder eller inte alls. När magnetkopplingen blir varm så ökar spelet mellan remskivan och kopplingen och om det är för stort då orkar inte kompressorn dra till sig magnetkopplingen igen efter att den stängts av förän den svalnat och spelet minskat. Kan även sluta fungera för att det fryser nånstans i systemet och då blir det ett väldigt högt tryck och en pressostat varnar så det stängs av. Kan vara att kylfläkten inte går på högsta farten och då stiger också trycket. När dom säger att det fattas gas och "det är bara att fylla" så har många oftast fel. Ac systemet är ett slutet system så det ska inte kunna försvinna gas utan att det läcker, sen har du självklart ett naturligt läckage i o-ringarna i rörskarvarna men din bil va en -04 så jag tycker inte att det är ett "naturligt läckage". Be dom på verkstaden fylla i spårmedel så får du köra med bilen med ACn på i 1-2veckor sen borde dom hitta felet ganska lätt. Kondensorn är det vanligaste felet på dom flesta bilar p.g.a att den sitter utsatt för stenskott, vägsalt m.m. så fort ett AC system öppnas så ska torkfiltret bytas, byter man nån del så ska olja fyllas sen ska systemet vakuum sugas och fyllas. Schimsa en kompressor är inte att rekommendera ur verkstadssynpunkt, det kan fungera flera år eller en vecka, svårt att lämna garanti på det. big_smile Hoppas du får nytta av detta.

De tömde systemet på verkstan och mätte att det var normal nivå med kylmedel. så det är ingen läckage.
Konstigt att det ska blir "för" varmt redan vid 25C. Enligt data så är allt ok så det är ingen fel i det elektroniska heller. Frost är nog ingen risk för smile har känt efter i rören allt är ljummet när felet uppstår.

Vad gör kondensorn?

Tack för förklaringen smile

Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
9 september 2009 · 167 Inlägg

25C? Kopplingen och kompressorn blir varmare därför ökar spelet när det är slitet. Det smala röret ska vara ljummet och det grova ska vara kallt när allt går och det fungerar som det ska. Fyllde dom på ny gas? Är ACn likadan nu som den va innan shimsningen? Det gäller att felsöka systemet när felet finns där.
Det bästa skulle va om du kunde mäta hög- och lågtryckssidan så man vet vad du har för tryck.
Du har säkert elfläkt på den bilen, kolla så fläkten ökar när du slår på ACn.
Kompressorn komprimerar gasen och då stiger den i temp och tryck och pumpas vidare till kondensorn som kyler den något (kondensorn ser nästan ut som en kylare och sitter framför kylaren) vidare till en expansionsventil eller ett venturirör (ända dit är det ett smalt rör) expansionsventilen brukar sitta i torpedväggen och efter den kommer förångaren(evapuratorn, typ som en kylare) där sjunker trycket och det blir kallt, sen genom expansionsventilens utgång in i ett grövre rör och till sugsidan på kompressorn. Torkfiltret brukar sitta på lågtryckssidan innan kompressorn men kan sitta på högtryckssidan med. Friskluften dras igenom förångaren och kyls, därför blir det kallt. Sen är det lite givare och andra mojänger som sitter på eller i samband med ACn.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
Block
11 september 2009 · 103 Inlägg

Karlsson_1988 skrev:
25C? Kopplingen och kompressorn blir varmare därför ökar spelet när det är slitet. Det smala röret ska vara ljummet och det grova ska vara kallt när allt går och det fungerar som det ska. Fyllde dom på ny gas? Är ACn likadan nu som den va innan shimsningen? Det gäller att felsöka systemet när felet finns där.
Det bästa skulle va om du kunde mäta hög- och lågtryckssidan så man vet vad du har för tryck.
Du har säkert elfläkt på den bilen, kolla så fläkten ökar när du slår på ACn.
Kompressorn komprimerar gasen och då stiger den i temp och tryck och pumpas vidare till kondensorn som kyler den något (kondensorn ser nästan ut som en kylare och sitter framför kylaren) vidare till en expansionsventil eller ett venturirör (ända dit är det ett smalt rör) expansionsventilen brukar sitta i torpedväggen och efter den kommer förångaren(evapuratorn, typ som en kylare) där sjunker trycket och det blir kallt, sen genom expansionsventilens utgång in i ett grövre rör och till sugsidan på kompressorn. Torkfiltret brukar sitta på lågtryckssidan innan kompressorn men kan sitta på högtryckssidan med. Friskluften dras igenom förångaren och kyls, därför blir det kallt. Sen är det lite givare och andra mojänger som sitter på eller i samband med ACn.

Jag menade 25C ute smile. Både smala och tjocka röret blit ljumna då när felet uppstår. Ingen gas fyldes på han tyckte att det var så lite som fattades så det behövdes inte. Felet uppstår fortfarande efter shimsnigen men det blåser varmt bara en kort stund istället för tills bilen blir kall som det var förr och oftast när jag ska accelerera iväg. Ska kolla lite närmare på fläkten.
Tackar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang