8600
Sök

Kan jag använda domma basarna?

12 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
hej smile jag tänkte fråga om ni tror det är möjligt att koppla in 2x12" och 2x10" i ett slutsteg som är väldigt likt

mutant 300.4
Fakta:
4x75watt i 4ohm
4x120watt i 2 ohm
2x225watt bryggat.
20-22000Hz
S/N >95dB
THD 0.05%
Dämpfaktor >200
Lågpassfilter 40-450Hz 12dB/oktav.
Högpassfilter 65-450Hz 12dB/oktav
Kraftiga strömanslutningar

det jag har är en utgången modell men är väldigt lik, driver 2x12" i det nu men funderar på att fixa 2x10" i det också? skulle det funka?

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 september 2009
spec på basar?

1 489 Inlägg
10 september 2009
Dessa heter det

• Även den starka måste ta i när han skiter

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2009
Ja det fungerar men nej det är inte att rekommendera. Dels så kommer basarna få lite effekt (nu vet jag dock inte vad dom tål, men garanterat mer än det som steget klarar av att ge ut). Sen så är det inte att rekommendera att blanda storlekar på elementen. Har du inte nog med tryck som det är nu eller vad är anledningen till att du vill ha fler basar? Mer effekt och annan låda bör ge mer tryck iaf så det är en bättre investering i mitt tycke.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

12 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ja det fungerar men nej det är inte att rekommendera. Dels så kommer basarna få lite effekt (nu vet jag dock inte vad dom tål, men garanterat mer än det som steget klarar av att ge ut). Sen så är det inte att rekommendera att blanda storlekar på elementen. Har du inte nog med tryck som det är nu eller vad är anledningen till att du vill ha fler basar? Mer effekt och annan låda bör ge mer tryck iaf så det är en bättre investering i mitt tycke.

jag är sugen på lite mer tryck smile basarna jag har ligger på 800w, mer ver jag inte just nu :p

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 september 2009
800W vad? Rms eller Max? Säger dock tyvärr ingenting om hur dom spelar, bara hur mycket effekt dom tål! Med största sannolikhet så tål dom 800Wmax och då gissningsvis ca hava den effekten RMS, antaligen så är det 4Ohms basar så redan nu får dina basar för lite effekt. Satsa på ett bra monoblock istället så att du kan spela basarna fullt ut så ska du se att det blir mer tryck! smile

Men vad är det för basar du har (märke modell) och vad sitter dom i för låda? Vad har du för bil?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

www.klockren.nu
476 Inlägg
10 september 2009
Mackanol skrev:
Hur många år har du hunnit fylla nu? 5-6?

De va ju ett moget inlägg, har du inget att tillföra kan du väl skita i att yttra dig..

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!

12 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
800W vad? Rms eller Max? Säger dock tyvärr ingenting om hur dom spelar, bara hur mycket effekt dom tål! Med största sannolikhet så tål dom 800Wmax och då gissningsvis ca hava den effekten RMS, antaligen så är det 4Ohms basar så redan nu får dina basar för lite effekt. Satsa på ett bra monoblock istället så att du kan spela basarna fullt ut så ska du se att det blir mer tryck! smile

Men vad är det för basar du har (märke modell) och vad sitter dom i för låda? Vad har du för bil?

MT800 - mutant x
Channels - One monoblock
Power Output - 1 x 300W RMS 4 Ohms Stereo
                       1 x 585W RMS 2 Ohms Stereo
                       1 x 800W RMS 1 Ohms Stereo

Pass filter  - Yes High and Low Pass Filter

Power Supply - PWM full MOSFET supply

Frequency Response - 20Hz - 330Hz

2x12" mutant x

300 Watt RMS
600Watt musik
1x4ohms 2"
Fs 34,08hz
Vas 50,347l
Qts 0,609
Xmax 13mm
RE 3,6
BL 12,486 TM

det är i en v40. kommer inte på storleken redigt på lådan.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 september 2009
Det är alltså ett monoblock som du ha? Om det stämmer och är dom siffrorna som står där så kan du nästan spela dina basar fullt ut, men då är även steget maxxat. Så ett lite värre steg så kan du nog få ut lite mer ur basarna, men annars så är det nog ny låda eller andra (mer lättdrivna, eller som kan kopplas ner till 1Ohm för att få ut max med effekt) basar som gäller. Att blanda basar är som sagt inte så smart.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök