3047
Sök

Några tips på var jag ska placera mitt slutsteg som ska driva mitt framsystem volvo 745

1 253 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
Jo har ju fått tag i ett hyfsat framsystem nu o ska ha mitt gamla slutsteg till att driva dom så man kan lira lite högre o renare:) Jag vill ha det så diskret som det bara går pga hög inbrottsrisk där vi bor sambon och jag men funerar lite på om det behöver kylning/luft steget med så det går väl inte sätta var som direkt hmm Så tips på placering vore kanon smile
Senast redigerat av opeldrifter (27 augusti 2009)

Lev livet nu innan det är för sent

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
28 augusti 2009
Ska väl fungera utmärkt att montera det under stolen, o sen dra alla kablar under golvmattan och vidare upp till steget? smile

Så länge steget inte är täckt så ska det inte vara några problem med kylning osv.

Lycka till!

Mvh.
Senast redigerat av Tall3n (28 augusti 2009)

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

1 253 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
Aha okej smile men blir det inte bökigt om man behöver justera det men det kanske inte behövs när man väl ställt det som det ska vara. Några tips på hur jag ska ställa steget? så slipper jag starta en ny tråd om det.... steget är 2 kanals på tror det var max 600w osäker på vad det pumpar ut rms dock hmm
Senast redigerat av opeldrifter (28 augusti 2009)

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
28 augusti 2009
Ställer du in det bra så behöver du ju inte ändra sen nej wink

Driver du några högtalare med stereon?
Isf ställer du väl stegets GAIN så att det låter bra ihop med dom andra högtalarna.

Har du LP, HP och full/flat inställning på steget? Då ska du ställa det på antingen HP eller full/flat. Ställer du på HP så kan du ju ställa in vilka frekvenser som högtalarna ska spela. Själv brukar jag köra full/flat och bara ställa upp GAIN tills jag tycker det låter bra, sen ställer jag in bas/diskant i stereon.

Man ställer ju in o pillar tills man själv är nöjd smile

1 253 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
nej jag har bara dessa 2 högtalare fram o inget mer, det kommer ju snart en liten så ville inte ha för mycket ljud som behövde plockas bort. Okej så ställa den på full/flat o sen vrida ner basboost till noll o sen ställa diskant o bas på stereon?

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
29 augusti 2009
Ja precis, så hade jag gjort iaf smile

1 253 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
sådär då har jag fått dit steget o dragit kablar smile Ställde ner allt på stereon o stängde av Loudness också, ställde stereons volym på ca 28 som jag max brukar lyssna på sen vred jag upp gainen till fullt och backade den så nu är det väl en bit över halv full gain och det låter bra men jag fick slå på Loudness igen på stereon för att det skulle bli fylligare ljud sen ställde jag diskanten på ca 4 och basen på 2 så nu låter det ju mycket bra måste jag säga big_smile

Dock undrar jag en liten sak, nu när man kopplat in steget så när man sätter i en skiva o innan låten börjar så låter det konstigt ur högtalarna, det liksom som att man hör skivan snurrar i stereon ett sådant ljud iaf... Kan det vara för dålig jord dragen till stereon eller vad är det för fel? Låter även lite när man har radion på också. Vill gärna ha bort det ljudet för det fanns inte där innan iaf hörde man det inte då hmm
Senast redigerat av opeldrifter (1 september 2009)

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
1 september 2009
opeldrifter skrev:
sådär då har jag fått dit steget o dragit kablar smile Ställde ner allt på stereon o stängde av Loudness också, ställde stereons volym på ca 28 som jag max brukar lyssna på sen vred jag upp gainen till fullt och backade den så nu är det väl en bit över halv full gain och det låter bra men jag fick slå på Loudness igen på stereon för att det inte skulle få fylligare ljud sen ställde jag diskanten på ca 4 och basen på 2 så nu låter det ju mycket bra måste jag säga big_smile

Dock undrar jag en liten sak, nu när man kopplat in steget så när man sätter i en skiva o innan låten börjar så låter det konstigt ur högtalarna, det liksom som att man hör skivan snurrar i stereon ett sådant ljud iaf... Kan det vara för dålig jord dragen till stereon eller vad är det för fel? Låter även lite när man har radion på också. Vill gärna ha bort det ljudet för det fanns inte där innan iaf hörde man det inte då hmm

Bra att du vart nöjd smile

Kolla alla anslutningar, så det inte glappar någon stans. Hur drog du lågnivå och plus? Dom bör ju dras på varsin sida av bilen fram till steget.

1 253 Inlägg
1 september 2009
Trådstartare
Ja nöjd blev jag i överflöd big_smile Anslutningar har jag kollat på steget o jordkabeln satte jag i plåten under sätet så där ska det ju finnas tillräckligt med jord. lågnivå drog jag jäms med högtalarkablarna under mattan o under baksätet ut i bagaget, kan det vara de som stör tro?? Pluskabeln till steget går jäms med förarsidan o går ej nära lågnivå. Jorden till stereon verkar sitta som den ska med... hmm sad

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
1 september 2009
Går ju ström i högtalarkablarna, och det kan ju störa lågnivån och sen förstärks ju den signalen i sin tur i slutsteget.. så prova dra högtalarkablarna och lågnivån på olika ställen:)

Låter kanske drygt nu när du redan dragit alla kablar, men det är det enda jag kan komma på!

1 253 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
ursäkta det långsamma svaret men varit sjuk... okej nja har ju bara dragit det lite provisoriskt så det ska nog gå lätt att ändra på wink , tack ska testa det annars är det väl signaljorden som har brunnit men det går la fixa med en kabel mellan stereons chassi o lågnivåutgången

Sök