3690
Sök

Kurvtagningsteknik i gokart ?

454 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
Häromdan blev avhängd av en kompis i gokart. nog om detta smile..... nu undrar jag då hur man ska ta kurvorna för att tappa minst fart ?.... ska man gå ut långt å skära kurvan sent eller ska man ligga långt in mot kurvan å komma ut en bit efter ?.... nu ska jag gå till jobbet med feber å räknar med att ha nåra intressanta svar när ja kommer hem // joakim

461 Inlägg
16 augusti 2006
Beror ju lite på om du jagar eller liger förre, men sj föredrar jag att ligga ute och skära in i kurvan. Du kan gasa längre på rakan, sen bara släppa på gasen och styra fullt in i kurvan, och när du e i mitten ger du full gas och snedar ut ur kurvan och kör mott yterkant på rakan.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

5 710 Inlägg
16 augusti 2006
Du skall köra så att kurvan blir så rak som möjligt.
Exempel:
http://rejsa.nu/bana_info.asp?kinnekulle
Tryck på [banskissen för spårvalsbeskrivningar]

Viktigt är oxo hur man sitter i en cart, sväng inte in med kroppen i en kurva och huka dig inte utan sitt sitte rak i ryggen som en pinne och låt kroppen istället flytta tyngden mot det hjul som belastas.

MVH Jonas
..............

Servicetekniker
300 Inlägg
16 augusti 2006
jonTe skrev:
Viktigt är oxo hur man sitter i en cart, sväng inte in med kroppen i en kurva och huka dig inte utan sitt sitte rak i ryggen som en pinne och låt kroppen istället flytta tyngden mot det hjul som belastas.

Beror även på underlaget. Är det blött  arbetar man med överkroppen på det sättet att man flyttar ut den i kurvorna. Detta gör man för att få så mycket tryck som möjligt på ytterhjulen i kurvan.

//Erik

Go hard or Go home!

671 Inlägg
16 augusti 2006
En gocart har ingen diff och hjulinställningarna brukar göra att det bromsar ganska mycket om man inte har ratten rakt.

Alltså vill man så rakt som möjligt. Det finns inga generella regler, varje kurva är unik och ska tas på sitt sätt.
Om du lägger upp en banskiss så kanske du kan bra hjälp.

1 417 Inlägg
17 augusti 2006
men det där dom pratar om i racing då. Turn in, apex, flat out. Det lär väl gälla även här? Dvs, hittar du apex så spöar du polaren smile

BMW Power
2 362 Inlägg
17 augusti 2006
MR2_Racing skrev:
jonTe skrev:

Beror även på underlaget. Är det blött  arbetar man med överkroppen på det sättet att man flyttar ut den i kurvorna. Detta gör man för att få så mycket tryck som möjligt på ytterhjulen i kurvan.

//Erik

Exakt, luta dig åt motsatta hållet för att få mer grepp, kan även göras på torrt underlag smile men behövs direkt inte när det är 30 grader i solen och ja, mer där till på banan wink. Själv har jag kört Go-kart i 5 år ungefär smile fast gör inte längre.
Senast redigerat av FugitivE (17 augusti 2006)

BMW, bogsering med wire :/

5 710 Inlägg
17 augusti 2006
FugitivE skrev:
MR2_Racing skrev:
jonTe skrev:

//Erik

Exakt, luta dig åt motsatta hållet för att få mer grepp, kan även göras på torrt underlag smile .

Ursäkta men var det inte exakt vad jag skrev  hmm

MVH Jonas
..............

Sök