Kass inkoppling av voltmätare, farligt för högtalarna?

Youhan
15 september 2009 · 70 Inlägg

Tjenare,

Köpte mig en voltmätare till A-stolpen.. kopplade så att den både mäter och får ström via remoten, men i extrem brist på bra jord i närheten så testade jag snabbt att koppla jorden till minuskabel från en högtalare..big_smile

självklart funkar ju mätaren, men detta känns som en riktigt jefla dålig inkoppling.

vad tror ni, kan detta vara nån fara för högtalare etc?hmm
finns det någon som har tips på bätte jordpunkter vid framsätet?
Jag tänkte på att snylta på samma jord som stereon använder, kan det vara en bättre idé?

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4
Frippe_L Gladen Audio
15 september 2009 · 2 388 Inlägg

Youhan skrev:
Tjenare,

Köpte mig en voltmätare till A-stolpen.. kopplade så att den både mäter och får ström via remoten, men i extrem brist på bra jord i närheten så testade jag snabbt att koppla jorden till minuskabel från en högtalare..big_smile

självklart funkar ju mätaren, men detta känns som en riktigt jefla dålig inkoppling.

vad tror ni, kan detta vara nån fara för högtalare etc?hmm
finns det någon som har tips på bätte jordpunkter vid framsätet?
Jag tänkte på att snylta på samma jord som stereon använder, kan det vara en bättre idé?

Brist på bra jord? hela A-stolpen är väl i stål? sätt en självborrande plåtskruv eller nåt in i den med jordkabeln på en ringkabelsko


Koppla + till batteriet direkt istället


.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
henke_99 Offroad Racing
15 september 2009 · 3 122 Inlägg

Ska nånting som drar ström kopplas in på remoten så MÅSTE man använda ett relä. (så remoten bara styr relät) Koppla in mätaren på "tändningsplus" istället, bör ju oxå finnas bakom stereon.

Aldrig koppla jord i en högtalarkabel, den är inte jord på samma sätt som en vanlig minuskabel.

Och brist på jord? i princip varenda plåtdel i bilen är ju jordad...

Så ja, du har gjort en så kass koppling som i princip är möjlig att göra...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
kalle_kalle
15 september 2009 · 2 914 Inlägg

en sådan voltmätare. hur kopplar man in en sådan?? direkt plus på plus och sen bara en jordkabel? smile

henke_99 Offroad Racing
15 september 2009 · 3 122 Inlägg

kalle_kalle skrev:
en sådan voltmätare. hur kopplar man in en sådan?? direkt plus på plus och sen bara en jordkabel? smile

Jupp. (och så lämpligen nånstans där strömmen bryts när man slår av tändningen;))

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
kalle_kalle
16 september 2009 · 2 914 Inlägg

henke_99 skrev:

kalle_kalle skrev:
en sådan voltmätare. hur kopplar man in en sådan?? direkt plus på plus och sen bara en jordkabel? smile

Jupp. (och så lämpligen nånstans där strömmen bryts när man slår av tändningen;))

låter sketabra det big_smile
kanske orginalkablaget åt stereon (har ju bytt till grövre kablar men inte tagit bort orginal wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang