4930
Sök

Hjälp med bilbas! fungerar inte som den ska.

8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Hej, Jag är en nybörjare både på den här sidan och med biljud och sånt. Skulle behöva hjälp har köpt mej en JBL GTO1204BP bas och GTO3501E slutsteg och köpte även en adapter till rca och kabel sats från Brl. Jag har en saab 9-3 00- med stora ljud paketet och för att använda min original stereo till basen så måste jag ha en rca omvandlare jag kopplade den till bak vänster och höger. el kabeln sitter som den ska och jord. har bryggat basen. basen fungerar men den dunkar inte utan ger bara bmmm ljud typ har kopplat båda rca kablarna till basen. har provat mej fram med olika inställningar men den är typ den samma. vad kan jag ha gjort fel? Vart kan felet ligga? sad
Senast redigerat av j222k (13 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 september 2009
Till att börja med: det steget är ett monoblock och går alltså inte att bryggkoppla, + från basen till + på steget och - från basen till - på steget är det som gäller. Resten av ditt inlägg kändes väldigt rörigt men vad jag förstod så har du kopplat RCAn (lågnivån) till basen? Antar att det är fel och att du menar steget. När du slår på stereon, lyser det nån lampa på steget då?

Berätta en gång till hur du har kopplat så blir det lättare att hjälpa dig. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Okej, japp vart kanske lite rörigt där tongue ska försöka skriva det lite klarare. Med det här paketet JBL GTO1204BP GTO3501E köpte jag även http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … Id%3D25128 (ungefär sådan fast från brl annat märke) För att min original stereo har inte dem 2 utagen. Kopplade kablarna bakom stereon in på Rear left och rear right - och + på omvandlaren. Rca kablarna sitter i slutsteget (skrev fel) på input båda 2. På slut steget finns det 4 + -  -+ dom på brl sa att jag skulle koppla in på + på den andra och minus på den andra (brygga kallas det?) tongue. slutsteget lyser grönt. Basen fungerar fast den liksom slår inte utan brummar typ. har försökt att ändra lite på omvandlaren, fast det blir inte så mkt bättre. Tror att jag har kopplat rätt men som sagt är jag en nybörjare och har aldrig kopplat in en bas utan läst runt lite och har en ungefärlig förståelse smile. det där med lågnivå och hög nivå får ni nog förklara lite för mej det är väll dom där rca kablarna och vad bryggkoppla igentligen betyder? tack i förhand för svaren! big_smile

8 Inlägg
13 september 2009
Trådstartare
Såg att du har löttfast hög och låg omvandlaren i din stereo jag har bara skärt in mej på högtalar kablarna som går till rear left och rear right + och - med elkopplingar är det där problemet ligger. Tillägger att jag har en jbl 752 slutsteg inte det förra som jag skrev gick till bilen och kollade wink.

16 197 Inlägg
13 september 2009
att koppla på dig på bakhögtalarna i en ny saab e rätt dumt eftersom dom har "basberänsning" orginal.. dvis dom spelar ingen bas bak..

du får koppla på dig på framhögtalarna strax innan dörrgenomföringen-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 september 2009
Det stämmer Evil, men på den han har så spelar även bskhögtalarna bas då det är 6x9or. På nya 9-3 (den modellen som jag har) så har man inga bashögtalare bak däremot, om man inte har största ljudpaketet då. smile

Men en sak du kan göra för att testa vart felet ligger är att helt enkelt koppla in en mp3 spelare på lågnivåingångarna på steget. Får du ljud ut då så ligger felet nån annanstans. Sen så tycker jag nog att du ska köpa en sån här istället för hög till lågnivåomvandlaren. Då får du ut riktig lågnivå direkt från stereon istället. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (14 september 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
Tack, för alla svaren wink ska nog satsa på den där lågnivåadaptern! big_smile fan att man inte såg den innan man köpte alla grejjerna...

Sök