2171
Sök

Baslåda i volvo 142

Avstängd
1 714 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Har en Kicker L5 jag ska plocka ner i bagaget på min volvo och har stött på lite trubbel,
Nu är det så att jag kommer bygga en portad låda och en portad till Kicker L5 12" ska vara ca 50-90 L.
jag vill ha bra tryck så kommer köra på 90 liter circa. Med en slotport blir det en väldigt stor låda,
och har kommit fram till att det inte finns en chans att få in en sån låda under hatthyllan spelandes bakåt,
kan man bygga en låda längst bak i bagageutrymmet spelandes framåt mot kupén och få lika bra tryck?
Till saken hör också att jag kommer öppna upp hatthyllan så man får in ljudet i kupén.
Senast redigerat av Emilius (14 september 2009)

21 761 Inlägg
14 september 2009
Hur högt är det till underkanten på hatthyllan, är det lägre än på 240/740?

156 Inlägg
14 september 2009
ska vara samma höjd på 142erna.. Men inte säker. smile Mätt å bygg lådan efter de måt du får fram på den höjden. se till att du har lite så lådan går fri också så du slipper använda slägga för att få ditt den smile

2 914 Inlägg
14 september 2009
volvo 744 ska vara lägre än volvo 240, har inte tänkt på mellan 142 och 244. kan gå ut och mäta wink
har alla 3 olika modellerna på gården tongue

EDIT: 32cm till hatthyllan ungefär i 142an jag har kört folkrace med i 6 år tongue
sen var det ca lika på 240 och ungefär 29 cm på 744an tongue
(om nån brydde sig) wink
Senast redigerat av kalle_kalle (14 september 2009)

21 761 Inlägg
14 september 2009
Kicker L5 är 32 cm i yttermått enligt specen, blir till att vinkla den i så fall. Kanske montera den liggande med konen+porten uppåt så att de spelar upp genom det där hålet som ska göras i hatthyllan. smile

4 074 Inlägg
14 september 2009
Hade jag varit du så hade jag kapat upp plåten bakom baksätet så pass att basen får fritt spelrum där sen satt en skiva som tätar bakåt mot skuffen och kört ett rör upp i hyllan! men se i så fall till att täta rejält bakåt... Men nu vet jag ju inte hur rädd du är om bilen men de är så jag skulle gjort alla fall!

Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Avstängd
1 714 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Jo jag har mätt, men den låda som får plats är bara ca 60 liter utan slotport inräknat.
32cm på höjden ja, men den ska ju helst lämna lite rum mellan låda och hylla för att få in bas i kupén,
sen kan den inte vara mer än 86cm bred om jag inte ska börja kapa bort lite hinder men det vill jag inte.
kan inte vara mer än 20cm lång i ovankant så basen kan inte läggas uppepå,
ska inte heller göra hål i hatthyllan, det är redan en del lagom stora hål så ska bara plocka bort hatthyllan och sätta nå special ovanpå.

Att sätta den under hatthyllan funkar inte, kräver för mycket lådvolym och basen är för stor.

Min fråga är mer, kan man få lika bra ljud om man sätter lådan längst bak i bagaget,
och blir det lika bra ljud om basen är riktad framåt?

4 074 Inlägg
14 september 2009
Emilius skrev:
Jo jag har mätt, men den låda som får plats är bara ca 60 liter utan slotport inräknat.
32cm på höjden ja, men den ska ju helst lämna lite rum mellan låda och hylla för att få in bas i kupén,
sen kan den inte vara mer än 86cm bred om jag inte ska börja kapa bort lite hinder men det vill jag inte.
ska inte heller göra hål i hatthyllan, det är redan en del lagom stora hål så ska bara plocka bort hatthyllan och sätta nå special ovanpå.

Att sätta den under hatthyllan funkar inte, kräver för mycket lådvolym och basen är för stor.

Min fråga är mer, kan man få lika bra ljud om man sätter lådan längst bak i bagaget,

Okej.... då är det jag skrev nog ingen bra ide! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Avstängd
1 714 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
BJonsson skrev:
Emilius skrev:

Okej.... då är det jag skrev nog ingen bra ide! smile

Näe jag är lite för rädd om bilen sen känns det rätt tattigt att göra så,
även om det kan funka med lite jobb.

156 Inlägg
14 september 2009
du kan bygga en låda som ligger på den sida inte reservhjulet ligger  så basporten kommer närmare hatthyllan.
de blir en jäkla special men de kan bli bra smile

Avstängd
1 714 Inlägg
14 september 2009
Trådstartare
Tubriken skrev:
du kan bygga en låda som ligger på den sida inte reservhjulet ligger  så basporten kommer närmare hatthyllan.
de blir en jäkla special men de kan bli bra smile

närmare hatthyllan? man kan väl lika gärna lägga lådan längst bak,
för om man ska sätta den på sidan med basen mot kupén så spelar den ju in i innerskärmarna och inte mot hatthyllan

156 Inlägg
14 september 2009
jo sant tyvärr. Du hittar en lösning på den smile kommer inte ihåg hur de riktigt ser ut i skuffen på en 142 men den är snarlik 244ans.

Avstängd
1 714 Inlägg
18 september 2009
Trådstartare
inte riktigt fått bra svar än, ingen som byggt lådan längst bak i bagaget?
hur vet ni isåntfall att det spelar allra bäst med lådan under hatthyllan om ni inte testat? hmm
Senast redigerat av Emilius (18 september 2009)

2 914 Inlägg
18 september 2009
Emilius skrev:
inte riktigt fått bra svar än, ingen som byggt lådan längst bak i bagaget?
hur vet ni isåntfall att det spelar allra bäst med lådan under hatthyllan om ni inte testat? hmm

har min låda i sjuförtin på "plattan" över reservhjulet. visst det funkar, pumpar på hyffsat bra, men skulle bli MYYYCKET bättre om man satt lådan under hatthyllan och spelade upp genom hatthyllan eller gör en ram och tvingar ljudet genom skidluckan, alla idéer är bra utom dom dåliga wink

Sök