1734
Sök

Förslag/Hjälp ang. bilstereo

4 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Tjena. Har börjat kolla på en Peugeot 206 Gti. Och ska antagligen köpa en inom en snar framtid. Grejen är den att jag är nästan helt på det klara vad jag ska ha för ljud i, men inte vilka märken och exakt vad som behövs så jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med det.

Som huvudenhet vill jag ha en In-Dash DVD 7" med touchscreen. helst 4-6 lågnivå utgångar, kommer nog använda 2st slutsteg. Möjlighet att koppla in iPod adapter och helst, men inget måste, möjlighet att koppla till GPS (Inbyggd GPS är förstås allra bäst).

Baslåda: Har funderat på en låda med 2st 10" basar, men det kanske blir för mycket i en sån liten bil? Kanske ska ha en enkel 10" eller 12" istället?

Slutsteg: funderar på om man ska köpa ett 4 kanalssteg så man kan koppla både baslåda och 2st högtalare till det? Lr det kanske är bättre att ha 2st separata 2 kanalssteg? Vilket steg vet jag inte ännu, där jag behöver er.

Högtalare: 2st diskanter fram (instrumentpanel) och 2st 6,5" i dörrar. Räcker det eller är det nödvändigt att stoppa in 2st 6*9" högtalare bak i bilen? Tänkte att det nog skulle räcka med dom fyra förstnämnda för att bilen är såpass liten.

Så nu det jag behöver eran hjälp med, svar på frågorna. Länkar till olika högtalare, HU's och liknande. Förslag på saker som jag kanske ska ändra. I just det här skedet så är inte pris av relevans. Vet inte hur mycket pengar jag kommer att ha/ vilja lägga ut på ljudet när jag väl har bilen. Så alla HU's, högtalare, basar som ni tycker är bra/skulle passa i den bilen är det bara att länka och skriva priser.

Tacksam för alla svar!

1 631 Inlägg
11 augusti 2006
Det är en rätt så liten bil. Ett system på schysst nivå av kvalitétsgrejor ser ut ungefär så här:

- DVD, från 12.000 och uppåt. De riktigt bra kostar ännu mer.
- Baslåda, enkel tolva i sluten låda. Ca 2.500 för elementet.
- Slutsteg, 4-kanalare. Ca 5-6.000.
- Framsystem, 6.5-tumskit m delningsfilter. Ca 3-4.000.

6x9or bak behövs inte. Systemet går att bygga ut på olika sätt om intresset skulle öka, tex dubbla slutsteg.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

4 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Det är en rätt så liten bil. Ett system på schysst nivå av kvalitétsgrejor ser ut ungefär så här:

- DVD, från 12.000 och uppåt. De riktigt bra kostar ännu mer.
- Baslåda, enkel tolva i sluten låda. Ca 2.500 för elementet.
- Slutsteg, 4-kanalare. Ca 5-6.000.
- Framsystem, 6.5-tumskit m delningsfilter. Ca 3-4.000.

6x9or bak behövs inte. Systemet går att bygga ut på olika sätt om intresset skulle öka, tex dubbla slutsteg.

Ok. Funderar på att köra Rockford Fosgate på högtalarna och baselement. Slutsteg och HU är fortfarande oklart.

Någon som har några förslag? Släng gärna upp lite länkar .

Peace

914 Inlägg
19 augusti 2006
hu vill jag rekomendera min nakamichi stilrena och dom krånglar aldrig inte svåra att ställa in och billiga.

Sök