6742
Sök

C&D Technologies Batteri bra eller dåligt till bilen?

1 071 Inlägg
19 september 2009
Trådstartare
Har ett par frågor om ett batteri det är ett C&D Technologies UPS12-370. Fungarar det bra till bilen hade tänkt att köra 2st sånna i golfen vart jag har ett sinus och ett dls steg stereon får gå rätt så hårt i ett ohm.

Är det ett batteri att rekomendera har sökt lite men vet ju inte vad man ska titta på när det gäller batterier ända jag förstår är att dom ligger på 100ah styck:confused:

Vart används dom här batterierna i för användning igentligen?
Skickar med en bild på dom också.

http://forumbilder.se/images/c18200910215545df.jpg

Tacksam för svar.

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
20 september 2009
Det där batteriet används till UPS-anläggningar. De ska alltså bla kunna ge ganska hög ström, ha låg självurladdning och tåla djupa urladdningar.

Kollar man i urladdningstabellen till batteriet så ska det tex kunna ge 193 A i ca 5 minuter innan spänningen har sjunkit ner till 11,4 V (vid +25 graders omgivningstemperatur) och det låter inte så tokigt, visserligen finns det inte så många batteritillverkare som anger såna värden men utifrån de få batterispecar som jag har sett med liknande mätningar så ser det bra ut.

Kortslutningsströmmen är tydligen 5100 A och inre motståndet är 2,4 milliOhm, det ser också bra ut. Detta med kortslutningsström är lite svårt att få grepp på, väldigt få tillverkare anger ett sånt värde och dessutom är det inte säkert att man mäter enligt samma metod. Jämfört med andra batterier med angiven kortslutningsström så verkar det som sagt okej. smile

Någon kallstartstström finns inte uppmätt, men det gör man normalt sett inte på denna typ av batterier eftersom de är tänkt att sitta inomhus.

Sök