Knåpa ihop ett komplett system från ebay!

tsdi Egenföretagare
19 september 2009 · 2 496 Inlägg

jonash skrev:

Losgard skrev:
det var väl ändå inte det han varken sagt att han tror eller att det är så....köper han RF i sverige för 3000 kr eller i usa för 700 kr så har han fortfarande fått samma produkt, inte en begagnad 150kronors bas....

Fyfan va pinsamt dum i huvudet för att vara 40 år....

Det där är LÅNGT ifrån sant kan jag säga. Det finns HUR MYCKET SOM HELST som är markerat som nytt men som i själva verket är B-stock, reparerade saker etc.

Den som sitter och tror att allt som säljs på Ebay eller vanliga Internetbutiker är äkta vara är inte så lite ute och seglar.....

Finns säkert massa kopior. Vet att jag fått ett steg som var "refubished" eller vad dom nu kallar det när det är ett garanti lagat steg. Dock har allt annat jag köpte där varit i jävligt bra kvalite!

Vad tror ni om framsystemet som dbakuten säljer ? http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15824

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
MrGralle
21 september 2009 · 60 Inlägg

Så kul att läsa den här tråden ! en simpel fråga söker efter några simpla svar ! istället kommer nån golddigger från helsingborg o gnäller o framhäver sina äckliga kommentarer ! tycker de börjar bli lite för mycke offtopic ! håller med losgard , en cooool kille volvo golf o bara klagomål , första ja tänker på är avensjukhet !

Btw Edman ja tycker du ska satsa på 9k systemet , kan va kul o testa lite värre saker än Power serien ! om de är bra eller dåligt vet man juh inte , upp till bevis !

Senast redigerat av MrGralle (21 september 2009)

michieff ljudfantast
21 september 2009 · 1 372 Inlägg

Det vore ju fantastiskt om man kunde skicka efter massor med bilelektronik till bekanta i staterna och be dem skicka detta som en "gåva" så man slipper tullavgift och moms in i EU.

Det låter dock rätt mycket som en dröm för mig. Ända sen de började kontrollera inkommande leveranser från staterna förra året så har jag behövt betala tull på nästan allt jag köpt (förutsatt att värdet är över 500 svenska kr). Detta har varit från Ebay (kan tänka mig att värdet meddelades på något sätt). Man kanske har tur?

tsdi Egenföretagare
21 september 2009 · 2 496 Inlägg

michieff skrev:
Det vore ju fantastiskt om man kunde skicka efter massor med bilelektronik till bekanta i staterna och be dem skicka detta som en "gåva" så man slipper tullavgift och moms in i EU.

Det låter dock rätt mycket som en dröm för mig. Ända sen de började kontrollera inkommande leveranser från staterna förra året så har jag behövt betala tull på nästan allt jag köpt (förutsatt att värdet är över 500 svenska kr). Detta har varit från Ebay (kan tänka mig att värdet meddelades på något sätt). Man kanske har tur?

Okej! Jag vet faktiskt inte hur det fungerar! Jag vet att de som skickas till mig inte skickas som gåva iaf. Han som skickar det driver ett företag i USA som håller på med delar till topfule bilar osv. Kanske har någon slags förtur i tullen eller nått ingenaning faktiskt :S

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
michieff ljudfantast
21 september 2009 · 1 372 Inlägg

tsdi skrev:

michieff skrev:
Det vore ju fantastiskt om man kunde skicka efter massor med bilelektronik till bekanta i staterna och be dem skicka detta som en "gåva" så man slipper tullavgift och moms in i EU.

Det låter dock rätt mycket som en dröm för mig. Ända sen de började kontrollera inkommande leveranser från staterna förra året så har jag behövt betala tull på nästan allt jag köpt (förutsatt att värdet är över 500 svenska kr). Detta har varit från Ebay (kan tänka mig att värdet meddelades på något sätt). Man kanske har tur?

Okej! Jag vet faktiskt inte hur det fungerar! Jag vet att de som skickas till mig inte skickas som gåva iaf. Han som skickar det driver ett företag i USA som håller på med delar till topfule bilar osv. Kanske har någon slags förtur i tullen eller nått ingenaning faktiskt :S

Ja men räkna på det här exemplet.

Du bestämmer dig för att köpa ett steg värt 3000 i sverige för 1000 kr "nytt" (man vet ju aldrig eller hur).

Paketet skickas med frakt 3-400 kr så du är uppe i runda slängar om du har otur = 1500 kr alltså halva priset. wow vilken affär tänkte du o kör på.

Skickas paketet från ett företag så behöver de precis som vilken privatperson som helst, fylla i en fraktsedel för alla paket som lämnar nationen. Internationell standard, speciellt hårda med just det är posten i USA, så även om du postar på ett lokalt kontor i springfield alabama så är de lika hårda med det där.

OK nu har paketet skickats, förmodligen med snail-mail vilket brukar resultera i humana summor om man beställer tunga saker, är runt 1-2 månaders väntetid = åker med båt. Väljer du global priority mail som flygs över får du garanterat betala skjortan men det går ju snabbare och du får ett track-id med. Sedan finns det ju global express vilket man ej ens tänker tanken på.

Tullen har vissa mönster de går efter (svenska tullen) och kontrollerar numera nästan alla inkommande paket. Det förekommer röntgen precis som det förekommer röntgen i passkontrollen på arlanda. Oftast brukar de gå efter det uppskattade värdet på produkten skrivet i fraktsedeln. Nu åker man dit om man beställer ett föremål för mer värde motsvarande 500 svenska kr.

25% moms dras av direkt SAMT en tullavgift på några hundra. Om det dessutom är ett fraktbolag (DHL, UPS, FEDEX) så tilkommer en hanteringskostnad ibland för stora paket.

Nu är vi uppe i 1900 + eventuellt någon liten kringkostnad på en hunka kanske så räkna med 2000 riksdaler.

summa summarum. Du sparade på din höjd 1000 kr, men du får det förjävligt med reparation som tokken sa, likväl med alla garantiärenden.

Nu var exemplet utformad för en enda produkt så beställer du en jätterigg så kommer du spara mer och det blir inte så farligt dyrt jämtemot svenska priser, men är du fortfarande sugen? wink

tsdi Egenföretagare
21 september 2009 · 2 496 Inlägg

michieff skrev:

tsdi skrev:

michieff skrev:
Det vore ju fantastiskt om man kunde skicka efter massor med bilelektronik till bekanta i staterna och be dem skicka detta som en "gåva" så man slipper tullavgift och moms in i EU.

Det låter dock rätt mycket som en dröm för mig. Ända sen de började kontrollera inkommande leveranser från staterna förra året så har jag behövt betala tull på nästan allt jag köpt (förutsatt att värdet är över 500 svenska kr). Detta har varit från Ebay (kan tänka mig att värdet meddelades på något sätt). Man kanske har tur?

Okej! Jag vet faktiskt inte hur det fungerar! Jag vet att de som skickas till mig inte skickas som gåva iaf. Han som skickar det driver ett företag i USA som håller på med delar till topfule bilar osv. Kanske har någon slags förtur i tullen eller nått ingenaning faktiskt :S

Ja men räkna på det här exemplet.

Du bestämmer dig för att köpa ett steg värt 3000 i sverige för 1000 kr "nytt" (man vet ju aldrig eller hur).

Paketet skickas med frakt 3-400 kr så du är uppe i runda slängar om du har otur = 1500 kr alltså halva priset. wow vilken affär tänkte du o kör på.

Skickas paketet från ett företag så behöver de precis som vilken privatperson som helst, fylla i en fraktsedel för alla paket som lämnar nationen. Internationell standard, speciellt hårda med just det är posten i USA, så även om du postar på ett lokalt kontor i springfield alabama så är de lika hårda med det där.

OK nu har paketet skickats, förmodligen med snail-mail vilket brukar resultera i humana summor om man beställer tunga saker, är runt 1-2 månaders väntetid = åker med båt. Väljer du global priority mail som flygs över får du garanterat betala skjortan men det går ju snabbare och du får ett track-id med. Sedan finns det ju global express vilket man ej ens tänker tanken på.

Tullen har vissa mönster de går efter (svenska tullen) och kontrollerar numera nästan alla inkommande paket. Det förekommer röntgen precis som det förekommer röntgen i passkontrollen på arlanda. Oftast brukar de gå efter det uppskattade värdet på produkten skrivet i fraktsedeln. Nu åker man dit om man beställer ett föremål för mer värde motsvarande 500 svenska kr.

25% moms dras av direkt SAMT en tullavgift på några hundra. Om det dessutom är ett fraktbolag (DHL, UPS, FEDEX) så tilkommer en hanteringskostnad ibland för stora paket.

Nu är vi uppe i 1900 + eventuellt någon liten kringkostnad på en hunka kanske så räkna med 2000 riksdaler.

summa summarum. Du sparade på din höjd 1000 kr, men du får det förjävligt med reparation som tokken sa, likväl med alla garantiärenden.

Nu var exemplet utformad för en enda produkt så beställer du en jätterigg så kommer du spara mer och det blir inte så farligt dyrt jämtemot svenska priser, men är du fortfarande sugen? wink

Långt och väl utförligt skrivet! Det enda jag har att säga är att jag handlat på ebay i säkert 3-4år. Ett tag när jag var 16-17 så köpte jag saker som gick att sälja till det tredubbla här hemma!

Det jag får hem med de priserna jag anger är för flygrakt! Dock köper farsan mycket via usa så kan ibland ta hem det gratis då han ändå tar hem något stort! smile

Förstår precis det du skriver och håller till fullo med! Men som exempel JL Audio framsystemet. ca 2700 i USA ink frakt till min kontakt i USA. Sen att värdet på fraktsedeln brukar vara lägre när grejerna lämnar honom vet jag inget om (?) han skriver ner det i vilket fall inget jag bad om från första början. Så jag räknar med att det framsystemet om jag samtidigt beställer hem lite allt möjligt till bilen osv kommer kosta högst 3500:- väl hemma istället för 9000:-

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
michieff ljudfantast
21 september 2009 · 1 372 Inlägg

värdet på fraktsedeln som fylls i är exkl frakt såklart.

Okej då har du verkligen hittat en guldådra. Jag har aldrig varit med om något så förtjänstfullt som det du beskriver. Om du har och göra med en seriös säljare / företag som har internationella garantier för sina produkter. Garantiärende och att garantera en produkt är två olika saker, så man bör som du säkert förstår, verkligen välja sina produkter med omsorg.

Men är det sedan som du skriver att du kan få hem det så billigt så är det ju bara att köra på. JL audio är fruktansvärt dyrt i sverige men jag har själv varit i USA flera gånger och sett allt möjligt installerat i lågklassbilar med JL Audio, US Amps osv.

I ditt fall så blir det väl tullen och momsen du kan få en smäll på, men det är nog riktigt värt även med det inräknat i totalen! Gå efter magkänsla, det är inte världens roligaste sak att beställa saker för ett stort värde och sedan veta att allt kan gå åt pipsvängen.

Jag har handlat på ebay sedan jag var 18 så det är 4 år. Köpte allt från kläder till klockor, smycken etc men håller inte på med det så mycket längre. Efter några missförstånd och bristande kvalitet på "garanterade" och "certifierade" grejer så fick jag ingen lust längre.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 september 2009 · 2 353 Inlägg

tsdi skrev:
Långt och väl utförligt skrivet! Det enda jag har att säga är att jag handlat på ebay i säkert 3-4år. Ett tag när jag var 16-17 så köpte jag saker som gick att sälja till det tredubbla här hemma!

Det jag får hem med de priserna jag anger är för flygrakt! Dock köper farsan mycket via usa så kan ibland ta hem det gratis då han ändå tar hem något stort! smile

Det har ändrats en hel del. Jag köpte mina första grejer på Ebay för 10 år sen. Har inte handlat där på 3 år nu, och skulle jag summera de inköp jag gjort så har jag haft mer nytta utav de gånger jag behövt hjälp.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Pokermaskin
21 september 2009 · 31 Inlägg

Har följt denna tråd av ren nyfikenhet,men killar,det är inte lönt,han lyssnar inte på något som han inte vill lyssna på.

Vill han handla på ebay så låt han göra det,vänta tills han kommer ut på lite ljudtävlingar,om han nu vill det,han är en Världsmästare.

Vad detta inlägg har med tråden att göra ?
Kan hans polare så kan väl vi andra också wink

Ta det nu på rätt sätt och bli inte ledsen,men det är ju klart,det finns kanske någon polare som du kan skryta för hur stor och duktig du är.

Jag tror nog att man kan göra ett klipp på vissa grejor men glöm inte bort att våra Svenska handlare kan ge en helt annan support och helt andra garanti villkor och finns det inte några Svenska handlare så kan ni heller inte åka och provlyssna innan ni beställer från t.ex. U.S.A.

Peace out !

Senast redigerat av Pokermaskin (21 september 2009)

Mamma säger att jag e förbaskat trevlig !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang