Problem med slutsteg som stänger av sig! Power -> Protection (Gas Alpha 2x100W)

Slaylix tratt
22 september 2009 · 353 Inlägg

Hejsan!

Köpte min första bil i söndags, en 740GL. En glad överraskning var att jag fick med ett slutsteg och en baslåda med en GAS 10" i. Alla kablar var dragna och det var relativt nya saker enligt kvittona. När jag körde hem den funkade den perfekt och var underbart ljud i hela bilen. Körde och hämtade en kompis för att visa upp mitt köp. Vi körde och så tror jag, att jag rörde någon inställning på stereon, men är inte säker, så efter ett tag så dog slutsteget och basen försvann. Så jag stannade, startade bilen igen och då gick slutsteget igång igen. Men dog efter ett tag och nu är det fortfarande så, funkar i början, dör efter ett tag. Det som händer är att det det finns 2 lampor på slutsteget , 1. Power, 2. Protection. När de funkar är den på Power, sen när den dör så är den på protection.

Jag har testat om den var RMT kabeln som var felet, men det var det icke. "Nollställt" stereon, förövrigt en Pioneer DEH-3900MP. Men ingen skillnad. Har tyvärr ingen manual och hittar ingen på nätet när det gäller slutsteget så undrar varför den dör. Kan det vara någon inställning på stereon? För där har jag pillat i många timmar men utan resultat.
EDIT: Har nu även testat om det var jorden men den var det inget fel på heller.

Övrigt: Finns en switch på slutsteget som där står Crossover Selector, den är på LP, men finns även HP och FLAT.

Jag är ingen höjdare på elektronik och bilstereo, men det hade varit roligt om det hade börjat funka igen!
Så om ni har erfarenheter eller kunskap om detta så skriv mer än gärna!

Tack// Andy

Senast redigerat av Konjagare (22 september 2009)

nucleardonkey
22 september 2009 · 251 Inlägg

Hej!
Om jag inte har helt fel för mig brukar detta problemet uppstå om man har dålig jord eller om det är kortslutning någonstans. Kolla så att inga av kablarna som går in i slutsteget ligger mot varandra eller är felkopplad. Funkar inte de så kolla om du har bra jord.

Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
Honda Shuttle "Wagon" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang