6795
Sök

Hur ska jag bygga baslådan?

535 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Behöver lite tips och ideer om hur jag ska gå tillväga för att konstruera en baslåda som passar i bagaget på en amazon. Finns ju inga konstanta former att gå efter..
Vill att det ska se ut såhär:
http://img89.imageshack.us/img89/5995/div940.jpg6

Ska ha basreflexrör upp i hatthyllan tänkte jag.
Alla tips är välkommna! smile
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (27 oktober 2009)

Motorer utan turbo.....suger!

jobbar påre
751 Inlägg
22 september 2009
bygg en kantig låda utanpå de dära... de blir jobbigt å räkna ut volymen omd u ska börja formgjuta exakt..jag hade spikat på plattor..sen räknat ut efter de istället.betydligt enklare..sen fronten för du bara så att de är formsytt efter kanterna...alltså lådan behöver inte vara formsydd:)

535 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Ja just ja, så går det ju att göra. Frågan är bara hur jag ska kunna fixera lådan på ett bra sätt. Vill helst inte börja borra hål och ha mej. Blir till å sova på saken.

4 074 Inlägg
22 september 2009
Lemmy_Kilmister skrev:
Ja just ja, så går det ju att göra. Frågan är bara hur jag ska kunna fixera lådan på ett bra sätt. Vill helst inte börja borra hål och ha mej. Blir till å sova på saken.

Jag tror jag har en låda till två 10" basar liggande nån stans!
Har för mej den va på 68liter... kan kika om jag hittar den om du vill!?
Lådan är anpassad till Amazon asså..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

535 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Det är 2st 12or jag har. sad
Är lådan byggd för att passa under hatthyllan, som första bilden? I så fall kanske du kan ta något kort och visa hur den är konstruerad? Hade varit sjyst!

260 Inlägg
23 september 2009
Om du har tänkt o ha rör upp igenom hatthyllan så kan du ju ge en bandpasslåda en chans ,,bara en tanke,,

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

535 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Men bandpass är väl bäst vid techno musik? Tror en portad låda blir bra, vill att basarna ska synas också. smile

jobbar påre
751 Inlägg
23 september 2009
njaaaaa.. inte hela sanningen dära.... hade nog satt en bandpass då du får in ALL bas i bilen.och inte bara basreflexen... sen får du en mer kontrollerad låda om du gör bandpasS:)

535 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
hade nog satt en bandpass då du får in ALL bas i bilen.och inte bara basreflexen...

Det blir alltså mer bas i bilen och mindre oväsen utanför? Det hade varit gött, är skämmigt att komma dunkandes i en gammal amazon. tongue
Lite svårt att räkna ut en bandpass och få den att passa bra kanske. Har inte hittat några säkra värden på basarna heller...

jobbar påre
751 Inlägg
24 september 2009
helt korrekt=) aldrig fränt med mkt ljud utanför..bätttre å behålla ljudet inne i bilen helt enkelt:)..
inte så svårt.. man får klura lite på former.. lättast å göra helt vinkelräta lådor..alltså inte massa 30graders vinklar..utan man använder sig bara av 90graders:) men går även å göra mde olika vinklar... mät lite ungefär hur du hade vela att lådan ska vara formad efter bagaget..sen ber du drönirettab räkna ut volymen på lådan så kan ja försöka göra en ritning åt dig:)

som passar till bilen då
Senast redigerat av Pro_fxr (24 september 2009)

535 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
sen ber du drönirettab räkna ut volymen på lådan så kan ja försöka göra en ritning åt dig:)

Dröni hjälpte mej att räkna ut rören på nuvarande lådan. Men ett problem vi stötte på var att vi inte hittade nå 100% säkra värden på basarna. På mds hemsida för lådritningar fanns 2 olika värden, sen hittade vi även en tredje på internet.
Annars fanns det en bandpass ritning på mds som jag kan gå efter och hoppas att det är rätt värden. Kolla totalvolymen och bygga en låda med lika många liter. Sen är det bara att räkna ut vart skiljeväggen ska vara.

jobbar påre
751 Inlägg
24 september 2009
jaa exakt=) bara göra de:) hoppas på att de blir riktigt bra=) sen ett råd..sätt lite skumgummi lite här å var så inte lådan ligger direkt på plåt.då undviker du vibrationer osv:)

535 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Tack för tipset. Det ska jag göra.
Enda frågetecknet som kvarstår nu är hur jag ska fästa lådan på ett bra sätt. Men det löser sig nog.

jobbar påre
751 Inlägg
24 september 2009
de du kan göra är å dra nåra plåtskruvar neråt:)

535 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Det är just nått sånt jag tänkte undvika. smile Tänkte försöka komma på något sätt att fästa den utan att behöva skada plåten. Enda stället jag kan skruva utan att förstöra är i hatthyllan där det redan finns några hål, så jag tänkte använda dom åtminstone.

jobbar påre
751 Inlägg
24 september 2009
behöver ju inte vara nå överdrivet.bara den inte flyger runt där baki=)

Sök