5415
Sök

Ta bort vevaxlens remskiva på automatare ?

Stabil som fan
304 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Ja, Jag har nästan alltid kört med 4ans växel och broms för att kunna få bort remskivan, Nu tänkte jag göra det på min bil som är en automatare, och då funkar det ju inte alls tongue den sitter ju sjukt hårt, Och jag är lite osäker hur jag ska gå tillväga, hur man ska låsa osv.  Så, Hur ska jag göra egentligen? några sjyssta bilder eller några länkar är ju alltid ett plus smile

Mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 september 2009
ta ur tändkabeln till tändspolen å sätt dit ett kraftskaft med hylsa på mutterna å lägg sedan det mot höger (framifrånsätt ) längsgåenda balk å dra på starten lite snabbt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Stabil som fan
304 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Och det ska funka på det flesta bilarna eller? yikes

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 september 2009
Jepp, det brukar funka! Muttermack går ju bra annars om du har plats för det smile

Stabil som fan
304 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Mën isf måste jag väll låsa hjulet på något smart sätt?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 september 2009
låsa hjulet ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 september 2009
turboforssen skrev:
ta ur tändkabeln till tändspolen å sätt dit ett kraftskaft med hylsa på mutterna å lägg sedan det mot höger (framifrånsätt ) längsgåenda balk å dra på starten lite snabbt

Detta fungerar men är absolut inget att rekomendera! Skippa det och försök låsa veven på annat sätt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 001 Inlägg
24 september 2009
te_wik skrev:
turboforssen skrev:

Detta fungerar men är absolut inget att rekomendera! Skippa det och försök låsa veven på annat sätt.

Mvh Tommy

Varför skulle man inte göra så? betydligt bättre än ett 2m långt järnrör som många använder och dessutom ett välbeprövat sätt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Försöker iaf
12 819 Inlägg
24 september 2009
kolvas skrev:
te_wik skrev:
turboforssen skrev:

Mvh Tommy

Varför skulle man inte göra så? betydligt bättre än ett 2m långt järnrör som många använder och dessutom ett välbeprövat sätt

Vet man inte hur man gör det så ska man låta bli, risken att förstöra bultskallen är stor ifall hylsan hamnar det minsta på snedden.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Stabil som fan
304 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Jag har hört att det ska finnas specialverktyg att köpa för att låsa, Någon som vet var man kan köpa dessa ? smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
25 september 2009
Använder man mutterknack behöver man inte låsa nåt, det är det som är vitsen med den i detta läget... Pga dess korta/snabba kraftiga slag så lossar skuven utan att allt snurrar med.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Stabil som fan
304 Inlägg
25 september 2009
Trådstartare
Tror ni/du att det finns någon elektrisk sådan som skulle klara det? Då jag inte har tillgång till kompressor! :'(

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 september 2009
Vi har biltemas elektriska och den är ganska stark. Vissa bultar får man upp å medans andra inte rör sig...

Men den klara iaf inte av å få bort muttern som håller kamremsdrevet på veven på en m20b25. Den ska ju dras med 300nm har ja för mig.

Men för de mesta så lossar de ju

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Sök