3063
Sök

Chockhöjning! Den moderatledda högeralliansen vill chockhöja avgiften

464 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
Vet inte hur många som hört något om detta men min far kom hem med en lapp där det stod en massa text som i mina ögon och öron inte alls e positivt så läs detta å skriv vidare på tråden, intresant å höra vad ni tycker.

Chockhöjning!
Den moderatledda högeralliansen vill chockhöja avgiften för din trafikförsäkring. För bilar blir höjningen över 100% och för motorcyklar, mopeder och skotrar 150-200%.

Så här slår höjningen för dig som har skoter och bor i VIlhelmina.

En 40 åring med en ski-doo mxz 600 av 2004 års modell på ca 85hk, har idag en trafikförsäkringspremie på 2 570kr. Vinner högeralliansen valet ökar kostnaden till 7 068kr. Är ägaren 25år stiger kostnaden från 4078kr till 11 214kr.

Har motsvarande personer en polaris sport touring av 2004 års modell på 44 hk, ökar premieöjningen för 40 åringen från 548kr till 1 507 kr. Är ägaren 25år stiger kostnaden från 770kr till 2 118 kr

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 augusti 2006
Vill gärna ha källa på det smile

Är det inte upp till varje bolag, premien räknas väl på olyckor och sånt?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Stylish
22 Inlägg
20 augusti 2006
lixer skrev:
Vet inte hur många som hört något om detta men min far kom hem med en lapp där det stod en massa text som i mina ögon och öron inte alls e positivt så läs detta å skriv vidare på tråden, intresant å höra vad ni tycker.

Chockhöjning!
Den moderatledda högeralliansen vill chockhöja avgiften för din trafikförsäkring. För bilar blir höjningen över 100% och för motorcyklar, mopeder och skotrar 150-200%.

En 40 åring med en ski-doo mxz 600 av 2004 års modell på ca 85hk, har idag en trafikförsäkringspremie på 2 570kr. Vinner högeralliansen valet ökar kostnaden till 7 068kr. Är ägaren 25år stiger kostnaden från 4078kr till 11 214kr.

Har motsvarande personer en polaris sport touring av 2004 års modell på 44 hk, ökar premieöjningen för 40 åringen från 548kr till 1 507 kr. Är ägaren 25år stiger kostnaden från 770kr till 2 118 kr

Då undrar jag genast; vem skrev lappen och vem var det som delade ut den?

Det känns onekligen som att vem som helst kan både skriva och sprida flygblad med vilka siffror och vilken text som helst. Det låter i mina öron ganska konstigt. Jag vill gärna ha källor innan jag väljer att tro på vad som sägs.

719 Inlägg
20 augusti 2006
Va ja vet så har staten inget med försäkringsbolag att göra... låter lite som att vi dubblar priset på mjölk om vi får makten osv...

rätta mig om ja har fel...

live free, die young.

1 414 Inlägg
20 augusti 2006
lixer skrev:

Chockhöjning!

Det är lite sanning med modifikation... Poängen är den att trafikförsäkringen ska ta över alla kostnader för skador på personer istället för att trafikförsäkringen och försäkringskassan som numera betalar.

Idag betalar vi ju skatt till för att försäkringskassan ska betala oss pengar när vi skadas. Att samla kostnaderna under trafikförsäkringen istället för att betala lite till 2 minskar administrativa kostnader och på så sätt kan man dra ner på den totala skatten...

Med andra ord ja, du betalar mer i trafikförsäkringsavgift men samtidigt mindre i vanlig skatt till försäkringskassan plus minskade administra avgifter = totalt mindre utgifter för vanligt folk...

Sen vet jag inte vad siffrorna kommer ifrån, vore intressant att veta vad dom grundar sina siffror på... verkar vara vänster propaganda.

Det hela handlar i alla fall om att den som använder den får betala. Varför ska elisabeth på 55 år som aldrig satt sig på en MC betal extra skatt för att några andra ska få det billigare att äga en MC?
Senast redigerat av Founder (20 augusti 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Stylish
22 Inlägg
20 augusti 2006
Sen vet jag inte vad siffrorna kommer ifrån, vore intressant att veta vad dom grundar sina siffror på... verkar vara vänster propaganda.

Det var ett fint och målande exempel från Vilhelmina - en kommun styrd just av sossar, vars huvudfiende moderaterna också pekas ut som ledare av högeralliansen..

En slump? smile

1 414 Inlägg
20 augusti 2006
Thymbra skrev:

Det var ett fint och målande exempel från Vilhelmina - en kommun styrd just av sossar, vars huvudfiende moderaterna också pekas ut som ledare av högeralliansen..

En slump? smile

Det känns som att Sossarna blir mer o mer desperata hela tiden, från Göran kommer det nästan uteslutande svartmålning och skitsnack om högern snarare än konkreta förslag o exempel...

Man blev nästan arg när jag såg debatten igår...

- www.bmwb.se

464 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
siffrorna kommer från ett möte som socialdemokraterna hade, har för mig att det var dom, men inte säker.

Sen så är jag inte alls  inne på sådana hära diskussioner så det är intresanta svar, kanske rentutav börjar lite koll på saker å ting

1 414 Inlägg
20 augusti 2006
lixer skrev:
siffrorna kommer från ett möte som socialdemokraterna hade, har för mig att det var dom, men inte säker.

Sen så är jag inte alls  inne på sådana hära diskussioner så det är intresanta svar, kanske rentutav börjar lite koll på saker å ting

Vore intressant att veta vart sossarna fått sina siffror ifrån, dom brukar ju ändra dom till sin fördel så fort dom presenterar något =P

Arbetslösheten är väl ett klockrent exempel, öppet arbetslösa 4,2 % enligt sossarna, över 10% enligt EU... för att EU räknar med dom som sitter i arbetsmarknads åtgärder, dvs dom sitter på skolbänken 1 dag i veckan och blir något dom egentligen inte vill och ändå aldrig kommer att jobba med...

- www.bmwb.se

8 156 Inlägg
20 augusti 2006
Hmm. Jag har fått en liknande lapp av en civilklädd (partilös?) människa på stan.
Rena rama skräckpropagandan...

Däremot ska ju trafikförsäkringarna bära sig själva ekonomiskt utan statens subventioner.
Kanske blir en lite höjning pga det. Men ändå. Det lär inte handla om några 100-250%.
Skulle tippa på max 20%. Allt annat vore väl näst intill politiskt självmord?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
20 augusti 2006
Founder skrev:
lixer skrev:

Vore intressant att veta vart sossarna fått sina siffror ifrån, dom brukar ju ändra dom till sin fördel så fort dom presenterar något =P

Arbetslösheten är väl ett klockrent exempel, öppet arbetslösa 4,2 % enligt sossarna, över 10% enligt EU... för att EU räknar med dom som sitter i arbetsmarknads åtgärder, dvs dom sitter på skolbänken 1 dag i veckan och blir något dom egentligen inte vill och ändå aldrig kommer att jobba med...

Mäter man arbetslöshet på samma sätt som övriga världen så går närmare 200 000 svenska ungdomar arbetslösa. Fast som sagt, räknar man på det svenska sättet så är det väl bara 20 000?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

1 414 Inlägg
20 augusti 2006
Phaetoon skrev:
Founder skrev:
lixer skrev:

Mäter man arbetslöshet på samma sätt som övriga världen så går närmare 200 000 svenska ungdomar arbetslösa. Fast som sagt, räknar man på det svenska sättet så är det väl bara 20 000?

Visst är statestik underbart wink

Concorde va världens säkraste flygplan tills det krashade en enda gång, efter det var det världens farligaste jämfört med alla andra på grund av det låga antalet flygningar smile

- www.bmwb.se

8 156 Inlägg
20 augusti 2006
Statistik är som en bikini. Visar en väldans massa men döljer det mest vitala...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Stylish
22 Inlägg
20 augusti 2006
Phaetoon skrev:
Statistik är som en bikini. Visar en väldans massa men döljer det mest vitala...

Lögn, förbannad lögn, och statistik (som Mark Twain skrev).

126 Inlägg
21 augusti 2006
om det nu är val, och ett parti vill att man ska rösta på dem, varför då gå ut med att höja försäkringen? tongue

Fisketokig
2 997 Inlägg
21 augusti 2006
Rent skitsnack från sossar och grundlösa siffror borde göra att denna tråden låses och rensas på allt annat än fakta...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 414 Inlägg
21 augusti 2006
Håller fullständigt med, ren propaganda som bygger på rena spekulationer... lås tråden!!!

- www.bmwb.se

Administratör
11 962 Inlägg
21 augusti 2006
Sagt och gjort smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök