6261
Sök

Lite problem

2 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
går det att "blanda" olika märken med varann? , vad betyder igentligen 2 och 4  kanals slutsteg, och går det att använda riktiga subwoofer basar utan baslåda, att fästa dem i nån panel istället

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 september 2009
Märken spelar ingen roll, ett steg levererar förstärkning till högtalarelement.

2kanals har 2 kanaler, en vänsterkanal och en högerkanal.

4kanals har 4 kanaler, två uppsättningar vänsterkanaler och två höger. Perfekt om du ska driva ett framsystem och baksystem tex.

Ett baselement måste sitta i ett "utrymme" eftersom tonerna framkommer efter vibrationen från konen på elementet. Du kan antingen sätta elementet i en sluten låda eller i en portad.

stRaend
27 september 2009
1. ja det går utmärkt.
2. 2 kanals slutsteg innebär att du kan koppla in två stycken högtalare, en på varje kanal. Det går även att parallellkoppla högtalarna så att det blir lägre motstånd (ohm), och på så sätt så kan slutsteget leverera mer ström/effekt. Dock så går det bara om slutsteget kan belastas med det antalet ohm. likadant med 4 kanals osv.
3. Ja fast då borde det vara open air basar. Aldrig hört eller testat sådana så ska inte uttala mig om sådana.

ps. du bör ändra rubrik

edit: någon hann före smile
Senast redigerat av stRaend (27 september 2009)

2 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
men om man har som i en a-traktor duett , utan baksäte ska man ha 1 kanals eller?

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 september 2009
en kanal per högtalare, hur många högtalare ska du ha?

4 693 Inlägg
27 september 2009
Monoblock har man till basar. 2 eller 4-kanals steg har man till midbasar eller koaxialer i min mening.

Jag har testat open air basar och efter min erfarenhet så kan jag lika gärna köra ett par 6x9" på steg och få bättre bas.
Senast redigerat av Softis (27 september 2009)

Booyakasha!

1 488 Inlägg
27 september 2009
Vänligen justera din rubrik, väldigt otydlig på vad du vill ha svar på

Mvh
Moderator

Sök