2837
Sök

Ska beställa Laservarnare, men vilken modell rekomenderas?

Skyline Stagea Club Sweden
290 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Hej!
Jag ska beställa en Laservarnare men vet inte vilken modell jag ska köpa, tänkte därför se om det finns någon här på garaget som har tips på någon som dom har köpt och som funkar bra?
Vet att det finns en uppsjö med sidor med laservarnare men jag vill ha "feedback" på någon/några bra

mvh Toby

Before anyone did anything, Elvis did everything...

142 Inlägg
13 maj 2009
cobra:P

1 050 Inlägg
13 maj 2009
Glöm allt vad som heter laser & radarvarnare, de modeller som man monterar med en sugpropp i vindrutan är rena rama skämtet. De fungerar ej alls på polisens signaler, däremot så fungerar de helt utmärkt bra till att varna för skjutdörrar till stormarknader. Det tjuuuter i ett kör om du kör i stan.

Jag törs nog lova att jag provat tillräckligt många olika modeller för att våga stå för mitt ord lol

Kan även nämnas att om du skulle hitta en laservarnare som råkar fungera, så är det ändå försent när du väl hör signalen så ser redan snuten din uppmätta hastighet i laserdisplayen. (försent)

En grej som däremot verkligen fungerar till 100% är en laserstörare, men den kan snuten spåra upp och sedan väntar dryga böter plus att de beslagtar utrustningen på plats. wink

Edit: Om du funderar på att själv importera en laser-radarvarnare från t.ex USA så kan jag upplysa om att det råder importförbud på sådan olaglig utrustning. Tullen beslagtar omg utrustningen.

Det är t.o.m olagligt med innehav av radar-laservarnare, du får ej ens ha den hemma i skrivbordslådan.
Senast redigerat av E-30 (13 maj 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

864 Inlägg
13 maj 2009
E-30 skrev:
Glöm allt vad som heter laser & radarvarnare, de modeller som man monterar med en sugpropp i vindrutan är rena rama skämtet. De fungerar ej alls på polisens signaler, däremot så fungerar de helt utmärkt bra till att varna för skjutdörrar till stormarknader. Det tjuuuter i ett kör om du kör i stan.

Jag törs nog lova att jag provat tillräckligt många olika modeller för att våga stå för mitt ord lol

Kan även nämnas att om du skulle hitta en laservarnare som råkar fungera, så är det ändå försent..när du hör signalen. så ser redan snuten din uppmätta hastighet i laserdisplayen. (försent)

En grej som däremot verkligen fungerar till 100% är en laserstörare, men den kan snuten spåra upp och sedan väntar dryga böter plus att de beslagtar utrustningen på plats. wink

Edit: Om du funderar på att själv importera en laser-radarvarnare från t.ex USA så kan jag upplysa om att det är importförbud på sådan olaglig utrustning. Tullen beslagtar utrustningen omgående.

Det är t.o.m olagligt med innehav av radar-laservarnare, du får ej ens ha den hemma i skrivbordslådan.

Enligt en polis jag träffade förra helgen så kan innehav av laserstörare ge fängelse upp till 6månader...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
13 maj 2009
E-30 skrev:

Kan även nämnas att om du skulle hitta en laservarnare som råkar fungera, så är det ändå försent när du väl hör signalen så ser redan snuten din uppmätta hastighet i laserdisplayen. (försent)

Edit: Om du funderar på att själv importera en laser-radarvarnare från t.ex USA så kan jag upplysa om att det är importförbud på sådan olaglig utrustning. Tullen beslagtar utrustningen omgående.

Du glömde att dom funkar PERFEKT vid kameraskåpen! Och när du kör i stan så ändrar du läge på laservarnaren. Funkar klockrent.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 050 Inlägg
13 maj 2009
golfarn_nr1 skrev:
E-30 skrev:

Du glömde att dom funkar PERFEKT vid kameraskåpen! Och när du kör i stan så ändrar du läge på laservarnaren. Funkar klockrent.

Min TomTom GPS varnar ännu bättre för kameraskåpen, dessutom med ställbart avstånd för varning. big_smile

27 Inlägg
13 maj 2009
Istället för att lägga pengar på meningslös utrustning som inte fungerar så måste det väll vara enklare att följa lagen? smile

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
13 maj 2009
Dudemeister skrev:
Istället för att lägga pengar på meningslös utrustning som inte fungerar så måste det väll vara enklare att följa lagen? smile

Meningslös och inte funkar? Har du testat själv?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
13 maj 2009
E-30 skrev:
golfarn_nr1 skrev:
E-30 skrev:

Min TomTom GPS varnar ännu bättre för kameraskåpen, dessutom med ställbart avstånd för varning. big_smile

Ja den varnar säkert för alla skåp... Inklusive dom som inte är i bruk. Laservarnaren varnar endast för dom som är påslagna.

27 Inlägg
13 maj 2009
golfarn_nr1 skrev:
Meningslös och inte funkar? Har du testat själv?

Nix, jag har ej testat men dock så vet jag att det är meningslösa manicker smile när polisen nån gång stoppar en person och ser sådana grunkor i bilen blir han nog inte värst glad och därmed kanske ger ännu mer böter eller något häftigare. roll

Står fast vid att det är enklare att följa lagen och inte köra som en galning bara för att man kan, sånt får man spara tills det inte finns medmänniskor ute på vägarna, typ nätter. smile

1 050 Inlägg
13 maj 2009
Jag blir hellre varnad än gång för mkt av gps:en, än att snuten beslagtar min utr, samt bötfäller mig med 3.500:- för innehav av laservarnare. wink

För någon månad sedan vart jag stoppad i en flygande poliskontroll, då fick snuten för sig att min gps var en laservarnare? först när jag visade namnet på tillverkaren TomTom så gav de upp. big_smile

142 Inlägg
20 maj 2009
cobra  funkar kanon iaf mot kameraskåpen. piper bara när det är kamera i!

263 Inlägg
20 maj 2009
OT: en liten fråga, har länsman rätt att genomsöka bilen ifall man har en laserstörare? måste de inte ha husransakningsorder!? enbart personer som har erfarenhet eller iaf med 90% säkerhet på svaret kan ju skriva en rad!

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

1 050 Inlägg
20 maj 2009
Norbro skrev:
OT: en liten fråga, har länsman rätt att genomsöka bilen ifall man har en laserstörare? måste de inte ha husransakningsorder!? enbart personer som har erfarenhet eller iaf med 90% säkerhet på svaret kan ju skriva en rad!

Snuten får omg indikering på sin radarutrustning när en "Laserstörare" närmar sig. Signalen blir starkare ju närmare du kommer kontrollen. De plockar in det misstänkta fordonet med en gång, de vet exakt vart de skall leta för att hitta laserstöraren. De plockar ned fronten på bilen, bit för bit, kollar i extraljus och så vidare. Böterna är skyhöga för dessa laserstörare, detta då utrustningen ses som tillbehör för utövning av sabotage mot polisiär verksamhet. Det talas t.om om fängelsestraff på upp till sex mån (även om ingen åkt in ännu)

Men dryga böter (3.500:-) plus fortkörningsböter åker du på vid upptäckt, likaså beslagtas utrustningen på plats. Glöm all vilseledande reklam om att laserstöraren ses som en fjärrstyrning till garaget OSV. big_smile
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här är ett rättsfall med några år på nacken, hårdare regler gäller i dag.

Svea hovrätt (2002-04-19, hovrättsråden Lars Hesser och Ulla Bergendal, referent, samt f.d. hovrättsrådet Jan-Olov Swahn) ändrade tingsrättens dom och förklarade de beslagtagna laserstörarna förverkade. Hovrätten anförde i sina domskäl följande.

Åtalet mot G.B. har enligt tingsrättens dom ogillats.

Av utredningen framgår att de två laserstörarna fanns monterade på en bil, som ägs av AB A.M. och som den 5 oktober 2001 framfördes av G.B.

Av 2 § lagen om förbud mot vissa radar- och laserinstrument framgår bl.a. att laserstörare inte får tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Den som uppsåtligen bryter mot bestämmelsen skall dömas till böter eller fängelse. I 4 § stadgas bl.a. att en laserstörare, som varit föremål för brott enligt lagen, skall förklaras förverkad. I förarbetena till bestämmelsen uttalas att detta i praktiken innebär att alla otillåtna instrument som påträffas skall förklaras förverkade (prop. 1987/88:49 s. 8).

Något legalt användningsområde för en laserstörare finns inte. Varje innehav av en sådan är otillåtet och därmed brottsligt. Det kan således konstateras att de laserstörare, som fanns monterade på bolagets bil, varit föremål för brott. Oaktat vare sig G.B. eller annan fällts till ansvar föreligger därmed förutsättningar för förverkande. G.B. hade föremålen i sin besittning, då de togs i beslag. Vem som är rätt ägare är inte utrett. Enligt hovrättens uppfattning kan förverkandeyrkande riktas mot G.B.
Senast redigerat av E-30 (20 maj 2009)

4 005 Inlägg
27 september 2009
Väcker denna tråd då det är lite konstiga påstående i tråden.

Norbro skrev:

Ja. Polis får genomsöka fordon om de misstänker ett brott som har fängelse i straffskalan.

--

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument

1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).

2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).

3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).

4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).

LAGEN OM FÖRBUD MOT VISSA RADAR- OCH LASERINSTRUMENT
Otillåtet innehav av radarvarnare     2000 kr
Otillåtet innehav av laservarnare     2000 kr
Otillåtet innehav av laserstörare     2000 kr

Källa Notisium + trafikjurisen.

Dvs, polis stoppar dig, misstänker att du har en laserstörare, de har rätt att genomsöka bilen, ta den i beslag, ge dig böter på 2000kr. Händer det igen så kan du få fängelse, men det är inte så troligt.

De bästa laserstörarna har ju också en funktion som stänger av sig själv efter ett par sekunder så att man ska hinna höra en varning och sakta ner för att sedan kunna ge polismannen ett hastighetsvärde.

687 Inlägg
27 september 2009
linuslinje skrev:
Ja. Polis får genomsöka fordon om de misstänker ett brott som har fängelse i straffskalan.

--

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument

1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).

2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).

3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).

4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).

LAGEN OM FÖRBUD MOT VISSA RADAR- OCH LASERINSTRUMENT
Otillåtet innehav av radarvarnare     2000 kr
Otillåtet innehav av laservarnare     2000 kr
Otillåtet innehav av laserstörare     2000 kr

Källa Notisium + trafikjurisen.

Dvs, polis stoppar dig, misstänker att du har en laserstörare, de har rätt att genomsöka bilen, ta den i beslag, ge dig böter på 2000kr. Händer det igen så kan du få fängelse, men det är inte så troligt.

De bästa laserstörarna har ju också en funktion som stänger av sig själv efter ett par sekunder så att man ska hinna höra en varning och sakta ner för att sedan kunna ge polismannen ett hastighetsvärde.

RAR-anmälan görs ju alltid på brottet. Sen är det ju upp till åklagaren om han vill åtala personen eller inte. Dvs du kan åtalas redan vid första överträdelsen.

Sök