6240
Sök

Framtida ljudbygge..lite funderingar

948 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Hej

Hade tänkt att i min vinterbil en 945 ltt har det tänkt att bli bygga lite ljud och ville höra lite vad ni tycker och har lite funderingar

basarna: kommer bli två st gamla cerwin vega xl12:or dubbel spoliga som jag har liggandes hemma.
Framsystem : är mds 6,5" , 4" och diskanter (detta är nått jag har haft tidigare i en bil och har fungerat bra kommer dock inte ihåg modellbetckning för mig det var gul/vit kon)
Bakre högtalare: hade tänkt faktiskt ett par 6*9:or som jag tänkt montera på baslådan alltså jag gör locket bredare så dom spelar open-air, det ska dock tillläggas att jag aldrig haft 6*9:or förr..har på nått vänster vart emot det (fråga mig inte varför) men fundera jag på sånna ändå för tänkte dom kunde fylla upp ljudet bättre men vilka ska jag ha? känner att jag vill ha lite bättre än "medel"
Slutsteg för basarna och 6*9:or då tänkte jag mig ett 4kanals(för ett 4kanals är väl ett måste när jag ska driva 4 st högtalare därav 2 i stereo?) hifonic steg exakt vilket vet jag inte än men det kanske nån kan tipsa.. och det har jag heller inte haft förut alltså 4kanals och då undrar jag måste jag dela upp signalen för 6*9orna? och sen vill man ju ha mer "gain" på basarna än på 6*9:orna men det kanske går att ställa in separat på steget?
slutsteg till framsystemet blir ett phoenix gold M25 series2
huvudenhet: har jag inte funderat så mkt på än men blir nog nån kenwood eller nått liknande känt fabrikat.

Mvh Tobbe

948 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
blev JBL GTO937 6x9"  hoppas dom duger

21 761 Inlägg
27 september 2009
Vilken impedans är det på basarnas talspolar?

Med tanke på att du kommer att ha minst två steg så bör stereon ha minst två par lågnivåutgångar, hellre tre par för att få bra flexibilitet. Med 4-kanals steg kan du driva både basar och 6x9", men ett bättre alternativ är att ha ett monosteg till basarna och ett 4-kanals till 6x9"+framhögtalare. smile

Man kan ställa in gain separat för varje kanalpar hos ett 4-kanals steg, det stämmer.

948 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
hmm 4ohm om jag inte minns fel..
jo det får det bli..

jag tänkte att iom dom basarna är ganska lättdrivna så borde det ju funka OCH låta bra med ett kraftigt steg från ett känt märke iom att man redan har ett steg för framsystemet..

Sök