10843
Sök

För stor låda??

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
Vad händer om man har för stor låda till basarna????
Låter de sämre?

Hur stor ska jag ha till mina 2st GAS 12"

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

6 851 Inlägg
20 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:
Vad händer om man har för stor låda till basarna????
Låter de sämre?

Hur stor ska jag ha till mina 2st GAS 12"

Sluten låda eller portad?

21 761 Inlägg
20 augusti 2006
Om någon ska kunna säga hur stor lådan ska vara så måste vi veta vilka GAS 12" det är.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
De är så att jag har byggt en låda.. Men de låter fan så mkt mer när jag öppnar bakluckan... Läste att om de låter bättre då så har man för stor låda....
De är GAS Alpha 122 kolla länken; http://www.brl.se/fileDownload/GAS_ALPHA122.pdf
Det ska vara och är sluten låda...

Mvh Daniel
Senast redigerat av golfarn_nr1 (20 augusti 2006)

sixten
252 Inlägg
20 augusti 2006
de brukar kunna låta burkigt...

21 761 Inlägg
20 augusti 2006
Den basen ska ha större låda än vad många 12:or brukar ha. Hur stor är den nuvarande lådan?
En låda på 70 liter med mycket dämpning borde gå hyffsat, då blir Qtc runt 1,0.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Den är 800*400*400
Senast redigerat av golfarn_nr1 (21 augusti 2006)

21 761 Inlägg
21 augusti 2006
Om det är invändiga mått så blir det 128 liter netto, en ganska stor låda som ger väldig förstärkning i den djupaste basen.

Var dessa mått invändigt eller utvändigt?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Utvändiga mått...

21 761 Inlägg
21 augusti 2006
Okej. Om väggarna är 22mm så blir volymen ca 96 liter brutto. Som jag sa förut, den ger väldig förstärkning av djupbasen. Jag kan dock inte avgöra om lådan är för stor för din bil eller inte, det måste nog andra mer erfarna byggare svara på.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Okej.... Du har sett bilen eller?

21 761 Inlägg
21 augusti 2006
Ja, jag tittade nyss på bilderna och konstaterade att jag bara har räknat med en bas hela tiden men du har ju två basar så nu har jag räknat om lite grann. Nu blev det lite annorlunda med frekvensgången, det verkar som att lådan inte är så hemskt stor för dessa basar ändå. Qtc(lådans Q-värde)borde ligga på runt 1,1 eller liknande, beroende på hur mycket dämpmaterial det är och det är ett ganska högt värde på en sluten låda.

Det borde faktiskt bli någorlunda tryck med denna låda. Har du provat att vända basarna mot ryggstödet och sätta en ram runt baffeln som sluter helt tätt mot ryggstödet, då tvingas basen genom ryggstödsdynan och in i kupen.
Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2006)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
Har endast testat o vända baslådan bakåt... Men de låter inte alls bra tycker ja... Ingen bas alls nästan... Så de var ingen höjdare... Förstår inte vad du menar med ramen.... Men tack för hjälpen!!

21 761 Inlägg
21 augusti 2006
Även om man vänder lådan mot ryggstödet så dämpas ljudet genom dynan och då stannar ljudet kvar i bagageutrymmet. Men om man gör en ram på framsidan där basarna sitter, så att det ser ut som att baffeln är infälld, och sätter lådan mot ryggstödet så skärmar det av luften. Gör man riktigt tätt mellan ramen och ryggstödets plåt så tvingas ljudet in genom ryggstödsdynan, ljudet kan inte studsa mot ryggstödet och åka tillbaka i bagaget utan det tvingas fram mot ryggstödsdynan.

Det ska fungera vad jag vet, har sett denna förklaring på andra ställen. Om inte tanken sitter bakom ryggstödet förstås, då fungerar det inte.

Sök