MAaudio p120xl generation y2k

pellepopp
25 september 2009 · 50 Inlägg

Kan någon hjälpa mig med ett bandpassproblem?!Gubben är i färd med att bygga en bandpasslåda till min sons 144,med mina "gamla"avlaggda maaudio p120xl basar!Provade höra med Ljudstudion om dom kunde hjälpa mig att beräkna,eftersom jag köpte dom där 2002..men inget svar!!??Vem rekomenderar nu mera bilaudiofiler,att man ska ta kontakt med?På det mitten o slutet av 90 talet,så fanns det hur MYCKET hjälp som helst att få gällande sådana frågor:)MVH 47 årig gubbe,numera massor "offside"

Drönirettab
26 september 2009 · 21 761 Inlägg

Har du kvar manualen till basarna?

Jag har den basen i databasen till mitt beräkningsprogram, men parametrarna varierar beroende på årsmodell. Har parametrar till 2000 och 2001 års varianter

pellepopp
27 september 2009 · 50 Inlägg

Japp!Gubben har nå siffror här som följer: Fo(Hz) 41,60    Qms 5,80   Qes  0,77  Qts 0,67  Vas 22,00  EBP
54,00  SPL 85 db(1w-1m)  Xmax linear pek to peak(mm)1,75.Men såna avanserade grejer är väl rätt så svårt att räkna ut ,eller..?Hur som helst skulle det vara jättebussigt om du vore så hjälpa gubben!!MVH

Drönirettab
27 september 2009 · 21 761 Inlägg

Nu tror jag nog att det blev lite fel med Xmax, jag gissar att du skrev värdet för Le. smile

Är det inte 20 mm i X-max?

Det är inte avancerat att göra själva uträkningarna med dagens program, däremot får man ju alltid vara beredd på att göra efterjusteringar eftersom teori och praktik inte alltid vill vara vänner. wink

Jag har räknat på en trekammars bandpass med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 33 liter, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 55 liter, dämpmatta på innerväggarna
Rör: 3 st 4" som är 18 cm långa

Basarna är inräknade i de slutna kammarna, men rören är inte inräknade i portade kammaren eftersom jag inte vet hur långt in i lådan de kommer att sitta.

Hur kraftigt slutsteg kommer lådan att drivas med?

Senast redigerat av Drönirettab (27 september 2009)

pellepopp
27 september 2009 · 50 Inlägg

Tackar tackar!Gällande xmax så hade du SÅÅ rätt!Gubbfasen hade inte på sig sina progresiva glasögon när han läste manualen!"haha"Lådan skall byggas inom närmsta veckor,måste bara klura lite på ritningen.Gjorde en gång i tiden en bandpasslåda med 2 Rockford series one till volvo 144,o det blev välldigt trångt!!:-)Vad jag minns så vinklade man basarna i två kamrar bakåt,o hade mittkammaren "framåt" o rör uppåt från den!Torde nog bara bli så att rören ska sticka upp ca 5cm ur lådan,så jag räknar bort det o lägger till resten av volymen i mittkammaren!Bussigt så nånting att du tog dig tid att hjälpa "gubben"!!!Basarna skall drivas med ett "gammalt" soundstream 1000s eller ett 700s(egenimporterat en gång i tiden)Midbasarna fram i dörrar med ett 500s,o mid o diskant med ett Picasso!Har ett specialbyggt laddningsrelä,som "sväljer"upp till fyra generatorer.Men det blir två 90 amp generatorer o tre optima(om man ska "tvärspela lite med avstängd bil) o två kondingar!Gruvar mig dock lite för byggandet..viljan finns men kropphell....t säger stopp imellanåt!"haha"Men mången tack igen!!Fasen så skoj o trevligt med denna sida för bilfantaster!!IT RULES!!!

Drönirettab
27 september 2009 · 21 761 Inlägg

Det är kul att räkna på 4:e ordningens bandpasslådor tycker jag. De har ju ett oförtjänt rykte om sig att enbart kunna spela peakat och låta enformigt, min åsikt är att man då antingen har valt fel basar eller gjort lådan missanpassad. smile

Ser ut att bli en häftig anläggning, kul. smile

Roger-T Europamästare i Billjud.
29 september 2009 · 186 Inlägg

pellepopp skrev:
Kan någon hjälpa mig med ett bandpassproblem?!Gubben är i färd med att bygga en bandpasslåda till min sons 144,med mina "gamla"avlaggda maaudio p120xl basar!Provade höra med Ljudstudion om dom kunde hjälpa mig att beräkna,eftersom jag köpte dom där 2002..men inget svar!!??Vem rekomenderar nu mera bilaudiofiler,att man ska ta kontakt med?På det mitten o slutet av 90 talet,så fanns det hur MYCKET hjälp som helst att få gällande sådana frågor:)MVH 47 årig gubbe,numera massor "offside"

Nä nu j.... har jag missat  något här?

Skicka mailat igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang