2606
Sök

Avgasystem Volvo S40 halvsats 3" jt- tuning

24 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Hej ja har nästa bestämt mig för att köpa ett halvsats avgaspaket från Jt-tuning. Min bil är en Volvo S40 2,0t -00 som är chippad med Autotech steg 1 + höjt laddtryck. Så Effekten lär ligga på någonstans mellan 210/215 hk. Enligt Jt-tuning ja ger ett sånt här system ca. 8-10% mer effekt än nuvarande!

Nu till min fråga, är det någon som kör med detta och hur funkar det?
Blir det någon märk värd effekt eller bara mer buller? Inne i bilen skall det bara bli en marginel skillnad men det är inget ja har jätte ont av!

Är tacksam för svar av alla dess former, och enligt min uppfattning så borde detta ge ca. 20 hk mer i effekt  i min bli med ett sådant högflödes system smile

Mvh Emil

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 september 2009
lägre mottryck öppnar för mer effekt ja, men det är inte så det funkar på en turbobil.  Du begär en viss effekt ur motorn via ECU och den begär liksom inte mer mos bara för du byter runtikringdelar.

Du kan dock med mindre mottryck lura motorn, alltså du ger laddtryckstyrningens PID regulator fel input och således får du en laddtryckspeak. om bilen är mappad för det högre laddtrycket så blir det mer mos, är den inte det så blir det motorbyte.

Dock är det ofta så att steg 1 och 2 har samma programvara och bilen är mappad för det högre laddtrycket. Men det är inte avgassystemet som sådant som ger dig effekten utan det högre laddtrycket.

titta på autotechs hemsida för att se vad ett steg 2 ger i effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 september 2009
Kort sagt...det blir inga 20 Hkr med en halvsats från katten.
Halvsystem ger inte speciellt mycket, mest ljud och utseende.
Ett helsystem med 3 tums downpipe och justerad mjukvara efter det kan säkert ge 20 Hkr däremot.

Autotech

24 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
Tack för rekomendationerna! Ska kika lite på andra alternativ, känns inte så värt att lägga ut pengar på något som inte märks speciellt mkt. Får kika efter andra alternativ så länge. Sedan kanske det är något att tänka på !

Tack för svaren

Sök