Öka hk i b230f på enkelt sätt.

Rand
25 augusti 2008 · 1 024 Inlägg

köp turbo

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Topper Gillar stora förgasare
25 augusti 2008 · 342 Inlägg

Det är roligare att trimma en sug motor. Man behöver inte ratta på ett ställe för att det skall hända något.
Haha jag fixade till min b230 förra vintern. Använde mig av en 398:a topp satte i 38 avgasventiler portade och plande toppen 3mm använde mig av en omslipad kamaxel. Satte på extrakt och tömde katten. Den gjorde 112km på 2:an, det tjöt gött. Dock hade jag det mekansika sprutet men det funkade bra. Det kostade mig 950kr för kamaxlen & 2500kr för extrakt med kul hade jag.

Tips till b23 & 230 om man vill snika så tar man innerventilfjädrarna ifrån Golf GTI topp och sätter på. Fungerar utmärkt. Skall man snika ännu mer så tar man insugsventiler och svarar ner till avgas. 38 är max om man inte byter säten.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
Losgard
25 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Sjukt att så många vill "öka effekten" i sina b230f, finns hur många trådar som helst om detta tycker jag.
Alla trådar leder till samma sak, dvs ingenting. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Volvo740-88 Volvo850-92
2 september 2008 · 1 677 Inlägg

NordstromJ skrev:
Portad å planad 531 topp
Värre kam
Extraktor
2,5" avgas system
Sport luftfilter

Och sen ut me baksätet, reservhjulet och varningstriangeln! wink

Men som Nordstrom sa. Jag har en V-kam från en B230E motor och 530 från b230e. Hur många mm kan man plana en 530 topp? Hur portar man? Vad är extraktor, har aldrig hört talad omm det. Jag är ingen trimm expert så ni vet. 2,5" avgas system, ska man ha 2.5 tum hela eller räcker det bara med en 2.5 tums dämpare?

Edit: Kan man få ner soppaförbrukningen om man gör dessa och att man kör lungt?

Senast redigerat av Volvo740-88 (2 september 2008)

Volvo740-88 Volvo850-92
2 september 2008 · 1 677 Inlägg

Tänkte byta en kamaxel. Från M till V. Är det smart? M finns på b230F.
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F) till
V-kam Lyft: 11.37, Duration: 245.4 (B200E, B230E)

Jag har också "E" spirdare från B230E motorn. Jag ska köpa flexitune för etanolkonventering. Om "E" spidarna ger mera soppa än "F" spridarna så kanske jag kan sätta dit "E" spridarna på B230F motorn. Flexitune förlänger pulserna på spridarna. På "F" spridarna så måste den förlänga pulserna mera än "E" spridarna. Om jag har "E" spirdare på B230F så behöver inte flexitune förlänga pulserna så mycket, bara lite, eller??
Tänkte att pulserna måste hänga med om bilen varvar i ca 5000 rpm. Har jag rätt eller har jag fel??

Senast redigerat av Volvo740-88 (2 september 2008)

smekallracing
2 oktober 2009 · 385 Inlägg

jag har en 740 som gått 13000mil gubb körd och den har då långt ifrån kvar sina 114hk, mkt slöare än min plågade förra 740 som hade gått närmre 33000mil men den börjar faktiskt vakna till liv men har fått fixa lite fel som uppstått nu när den väl börjat användas enligt mej på rätt sätt! a och o är att service är gjord i tät intervall:P

Zwudda skrev:
jepp. finns inte en enda orginal 740 som har kvar 116hk

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Ghost_Face
2 oktober 2009 · 517 Inlägg

Losgard skrev:
Sjukt att så många vill "öka effekten" i sina b230f, finns hur många trådar som helst om detta tycker jag.
Alla trådar leder till samma sak, dvs ingenting. smile

Håller med! Och det gäller i synnerlighet den här trådskaparen som har startat ett flertal trådar om trimning, turbo- och etanolkonvertering... dessutom ska bränsle förbrukningen sänkas roll Det är någonting som inte riktigt går ihop hmm

Mitt råd: Köp en 740tic och ha den som busbil medan du skaffar dig en billig andra bil till vardagskörning!

Senast redigerat av Ghost_Face (2 oktober 2009)

turboforssen Telge Drifting Team
2 oktober 2009 · 5 398 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Tänkte byta en kamaxel. Från M till V. Är det smart? M finns på b230F.
M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F) till
V-kam Lyft: 11.37, Duration: 245.4 (B200E, B230E)

Jag har också "E" spirdare från B230E motorn. Jag ska köpa flexitune för etanolkonventering. Om "E" spidarna ger mera soppa än "F" spridarna så kanske jag kan sätta dit "E" spridarna på B230F motorn. Flexitune förlänger pulserna på spridarna. På "F" spridarna så måste den förlänga pulserna mera än "E" spridarna. Om jag har "E" spirdare på B230F så behöver inte flexitune förlänga pulserna så mycket, bara lite, eller??
Tänkte att pulserna måste hänga med om bilen varvar i ca 5000 rpm. Har jag rätt eller har jag fel??

du vet att 230e har mekaniska spridare å b230f har elektroniska

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang