Beställt steg + baslåda.. har jag tänkt rätt?

daniz
1 oktober 2009 · 51 Inlägg

Tja!

Nu när jag fått det att låta bra fram blev jag sugen på lite mer bas så jag letade efter billig baslåda och steg och har beställt följande:

JBL GTO-1204BP
12" bas i en bandpasslåda med plexiglasruta.

Specifikationer:
MAX effekttålighet 1200W max / 300W rms,  vid 4Ohm.
Frekvensområde 30-150Hz.
Känslighet 93dB.
mått (bxdxh) 520x450x370mm


Kicker 06ZX450.2
450W 2-Channel Car Amplifier
RMS Power @ 4 Ohms: 150W x 2 @ 14.4V
Bridged RMS Power @ 4 Ohms: 450W x 1 @ 14.4V

Steget hade jag alltså tänkt brygga och driva basen.

Har köpt ett 20mm^2 kabekitt, det borde väll räcka?

Hoppas jag tänkt rätt? Har ni några synpunkter i övrigt?

Kan nämnas att jag betalade 1388:- för basen och 1745:- för steget inklusive frakt.

Ska spela i en stor Ford Mondeo kombi...

/ Dan

Senast redigerat av daniz (1 oktober 2009)

Frissan
2 oktober 2009 · 4 693 Inlägg

Jag vet att det är kanonfint ljud i dom lådorna. Och steget ska nog passa rätt bra till den basen smile Hoppas att du blir nöjd.

Booyakasha!
daniz
2 oktober 2009 · 51 Inlägg

En fråga, till steget ska det finnas en "remote" alltså att man ska kunna ställa volymen till steget. Är det någon som vet vad det innebär? Jag antar att det inte är gain man ställer med den utan att man kan höja och sänka volymen separat?

Brukar dessa remotes vara något att ha?

Lonefox Bad music kills good sound
2 oktober 2009 · 7 241 Inlägg

daniz skrev:
En fråga, till steget ska det finnas en "remote" alltså att man ska kunna ställa volymen till steget. Är det någon som vet vad det innebär? Jag antar att det inte är gain man ställer med den utan att man kan höja och sänka volymen separat?

Brukar dessa remotes vara något att ha?

Sköter fjärren bassboost är den bara att dynga IMO.

Sköter den gain så kan den vara käck att ha.
Dock gör du en grundinställning UTAN den inkopplad som vanligt...kanske ngt högre gain än normalt.
Då kan man ha den för att kompensera i låtar med för låg basinspelning/mastring men även om man vrider upp fjärren till max så överstiger man inte stegets inställda känslighet.
Är det för mkt bas i en låt kan man sänka. Så jo på så sätt är den bra.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
daniz
2 oktober 2009 · 51 Inlägg

Har svårt att tolka ifall det är bassboost eller om det är gain eller något motstånd? Såhär står det i manualen.

5. RemoteBass(Level Control) When the crossover on your ZX.2 series amplifier is set to LO pass,
you have the ability to control the output level of the amplifier remotely. To mount the remote bass level
control, simply screw the metal
bracket to the chosen location. Then
slide the housing onto the bracket
until it snaps into place. Run the
cable from the controller to the
“Remote Bass” jack on the amplifier
chassis.

Anledningen till att jag undrar är att jag tänkte dra kabel klart innan jag får grejjerna men om man ska dra kabeln för denna remote så måste jag vänta med ena sidan. Kan ju dra lågnivåkabeln innan iaf.

Senast redigerat av daniz (2 oktober 2009)

michieff ljudfantast
2 oktober 2009 · 1 372 Inlägg

level control, output level = största sannolikhet gain, så du är på det torra big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang