5859
Sök

Enkel effektökning av BMW E36?

Licenssvetsare
927 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Nej jag drog 27hk som ett exempel med vad det stod där jag kollade, givetvis fattar jag att det i 99,99% av fallen inte ger allt vad det utlovar smile Jag är ny inom bilmotorer men har väll grundkunskaper om man kan säga så efter mopedtiden.. Mycket nytt men man känner igen mycket av det som finns om man säger så. Ska kolla lite extra på autopower om just min motor också.. Tack för tipsen , vare sig dom vart positiva eller negativa smile

En liten fråga bara, Är M3 extraktorrör bättre än vad ett köpt rör till 320 är?

Med.lem
3 759 Inlägg
6 oktober 2009
s50...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
6 oktober 2009
dcay skrev:
Nej jag drog 27hk som ett exempel med vad det stod där jag kollade, givetvis fattar jag att det i 99,99% av fallen inte ger allt vad det utlovar smile Jag är ny inom bilmotorer men har väll grundkunskaper om man kan säga så efter mopedtiden.. Mycket nytt men man känner igen mycket av det som finns om man säger så. Ska kolla lite extra på autopower om just min motor också.. Tack för tipsen , vare sig dom vart positiva eller negativa smile

En liten fråga bara, Är M3 extraktorrör bättre än vad ett köpt rör till 320 är?

Om det är specielt avstämmt till m50b20 så är det bättre. Men ett s50 grenrör är bättre än orginal m50.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
6 oktober 2009
15hk extra är kul i en vecka, sen är du på ruta ett igen å suktar efter mer tror jag.

Överladda istället! Visst omfattande, men om du går fordon så kan du ju ha de som projektarbete, och delarna behöver inte vara dyra...
Visst blir de dyrare än tidigare förslag, men via skroten kan man nog komma undan relativt billigt.
Blir säkert lärorikt, och sett till hk/krona så är det ju grymt billigt.
Nackdelen är ju att du inte kan köra under tiden, men förstod det som att du inte har körkort än.
Sen ökar ju risken för diverse haverier markant, men efter det bygget kommer du vara kunnig nog att fixa de lätt som en plätt! smile

Sky´s the limit...

181 Inlägg
6 oktober 2009
Rushman skrev:
15hk extra är kul i en vecka, sen är du på ruta ett igen å suktar efter mer tror jag.

Överladda istället! Visst omfattande, men om du går fordon så kan du ju ha de som projektarbete, och delarna behöver inte vara dyra...
Visst blir de dyrare än tidigare förslag, men via skroten kan man nog komma undan relativt billigt.
Nackdelen är ju att du inte kan köra under tiden, men förstod det som att du inte har körkort än.
Sen ökar ju risken för diverse haverier markant, men efter det bygget kommer du vara kunnig nog att fixa de lätt som en plätt! smile

+1

Lägga 10k på chipp och avgassystem och få nånstans 10-20 hk, eller lägga 10-15k på att trycka dit en turbo, inte mycket att välja på? tongue

visst, du får sätta tillbaks orginal delarna får besiktning osv, men vill du ha ut många hästar billigt, finns inget alternativ enligt mig smile

Med.lem
3 759 Inlägg
6 oktober 2009
hest skrev:
Rushman skrev:

+1

Lägga 10k på chipp och avgassystem och få nånstans 10-20 hk, eller lägga 10-15k på att trycka dit en turbo, inte mycket att välja på? tongue

visst, du får sätta tillbaks orginal delarna får besiktning osv, men vill du ha ut många hästar billigt, finns inget alternativ enligt mig smile

Fast man får inge vidare turbokoitt för 10 tusen, om man inte är väldigt händig och kan bygga de mesta själv.

@ ts, om du väljer att köra på turbo så tänk inte äns på dom så kallade "turbokitten" för 12 tusen från kina, det är bara skräp som kostade ca 15 hunda i produktion.
Senast redigerat av Mr_EmCom (6 oktober 2009)

Ointresserad.
936 Inlägg
6 oktober 2009
Mr_EmCom skrev:
s50...

tongue

Teabag appreciation club.

181 Inlägg
6 oktober 2009
Mr_EmCom skrev:
hest skrev:
Rushman skrev:

+1

Fast man får inge vidare turbokoitt för 10 tusen, om man inte är väldigt händig och kan bygga de mesta själv.

@ ts, om du väljer att köra på turbo så tänk inte äns på dom så kallade "turbokitten" för 12 tusen från kina, det är bara skräp som kostade ca 15 hunda i produktion.

Nae, men du kan få ett dugligt hyfsat komplett kit bättre begagnat, om man bara vill ha ut en 100 hk till så duger de nog gott smile

http://xs-power.com/bmw-turbokits-1.htm det kommer man ju en bit påvägen med ock smile
Senast redigerat av hest (6 oktober 2009)

12 086 Inlägg
6 oktober 2009
Det är till 100% mest effekt för pengarna att byta till en M50B25. Kostar 6-8k privat.

Med.lem
3 759 Inlägg
6 oktober 2009
JapMax skrev:
Det är till 100% mest effekt för pengarna att byta till en M50B25. Kostar 6-8k privat.

3-6 tusen är vad jag sett dom för, kompletta såklart.

Bärs!
3 456 Inlägg
6 oktober 2009
dcay skrev:
NITROUS skrev:
På din 320? billigaste och enklaste lär vara att byta till en 325 motor.

Min 320, ja. Hmm, det var ju ingen vidare billig lösning tongue Motorerna är inte direkt billig från skroten..

edit, kollade upp priser för en 325 motor, hittade en för 7000kr som gått 17000 mil, vilket inte var så farligt.. men endå, det är ett jädra jobb att byta motor också..

7papp?! Pallra dej iväg till Returbilen pch hämta en 325 maskin för en 1000 lapp ist.

Edit:
Såg nu att det blir en bit att åka för dej...
Senast redigerat av Aga_Diff (6 oktober 2009)

Garaget.org peakade 2008.

511 Inlägg
6 oktober 2009
säger bara 325 motor, eller ifall du har pengar att slösa en m3 motor,
ingen vits att kasta ut 5-1000kr för några fantasihästar, eller vänta tills du fått körkort lär dig köra bil riktigt med 320,n sedan säljer du den och köper något annat värre smile efter ett tag,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

3 235 Inlägg
6 oktober 2009
Lustgas är ett alternativ: kan få upp till ca 40% effektökning. Blir ju som att ha turbo, fast måste fyllas på då och då.

1 422 Inlägg
6 oktober 2009
NITROUS skrev:
cheffer skrev:
NITROUS skrev:

Det där kallas för katalogtrimning, och du får inga 27 hästar av det där, kanske 7-10 om du har tur wink

Kul att man aldrig får några hästar i motorn vad än man gör smile Trots att det finns bmw folk som mätt upp upp till 15 häst på bara chippning om det är från rätt leverantör. Några 27 hästar blir det inte, men runt 15 ska inte vara ett problem alls med extraktor, sportavgas och chip, ska nog kunna bli upp mot 20 extra om grenröret är rätt utformat, 2½ tum avgas med sportkatt och ett chip som är anpassat för 98oktan och utbytt avgassystem och ett riktigt placerat filter som suger kalluft.

Folk börjar bli så jävla anti mot att trimning ger någon effekt för allt är bara kataloghästar. Aa visst, det är inte de siffror som anges som du får på drivhjulen just (alla "kataloghästar" mäts i motorn om inte annat anges f.ö) men det blir inte heller 0 hästar. Det blir ju helt överdrivet åt andra hållet istället, försök kolla någon stans i mitten istället då blir oftast siffran mest trovärdig.

Chip, extraktor, avgassystem och ett rätt placerat filter som på en 2 liters 6a på 150 hästar ger bara 7hk ökning?

Dessutom blir karaktären lite roligare smile

15 hästar på vilken bil? Inte en 320 iallafall. jag säger inte att det är värdelöst att trimma en sugis, men det är dumt när det finns en motor med bra mycket fler hästar som passar rätt i, och dessutom mycket billigare.

Inte 15 häst med bara chip till en 320, dagen då det kommer så blir nog folket lyckliga wink Men andra bmw modeller har mätt upp såna ökningar (I motorn, ej på drivhjulen räknat då) 325 och 330 ligger ju på runt 15hk i motorn av chippning men nu var inte det grejen. 15hk kan du få ut ur en 320 med chip och ett avstämt avgassystem.

Men mest valuta för pengarna som också kan komma igenom på bes är ju 325 motorn helt klart

Licenssvetsare
927 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
Rushman,hest,Mr_EmCom: Det med att överladda är nog inte något jag kommer ge mig in på nu, går inte fordon men jag går industrilinjen inriktning svets, så lite delar går ju att tillverka men att ha jusst det som projektarbete går inte. Hade tänkt mig att bygga bur i den eller en annan bil men det e ett senare problem

Aga_Diff: Jo det blir ju det tongue

halvorsen: Blir nog till att göra så du sa, köra ett tag, sen köpa en bil med mer häst original.. smile

Sök