5848
Sök

Enkel effektökning av BMW E36?

Licenssvetsare
927 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Hej, funderar nu på att öka effekten smått i min bmw, saknar lite hästar.. Vad är enkelt? Eller är jag helt ute o cyklar nu, behövs det omfattande ombyggnationer för att öka effekten mellan 30 och 50 hk?

Mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 oktober 2009
På din 320? billigaste och enklaste lär vara att byta till en 325 motor.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Licenssvetsare
927 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:

Min 320, ja. Hmm, det var ju ingen vidare billig lösning tongue Motorerna är inte direkt billig från skroten..

edit, kollade upp priser för en 325 motor, hittade en för 7000kr som gått 17000 mil, vilket inte var så farligt.. men endå, det är ett jädra jobb att byta motor också..
Senast redigerat av dcay (5 oktober 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 oktober 2009
dcay skrev:
NITROUS skrev:

Min 320, ja. Hmm, det var ju ingen vidare billig lösning tongue Motorerna är inte direkt billig från skroten..

edit, kollade upp priser för en 325 motor, hittade en för 7000kr som gått 17000 mil, vilket inte var så farligt.. men endå, det är ett jädra jobb att byta motor också..

Om du tycker att det är ett jädra jobb att byta motor så kanske du borde tänka om att få mer effekt i din bil. motorbyte i din bil är det lättaste sättet att få mer hästar till ett rimligt pris.

Licenssvetsare
927 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
dcay skrev:
NITROUS skrev:

Om du tycker att det är ett jädra jobb att byta motor så kanske du borde tänka om att få mer effekt i din bil. motorbyte i din bil är det lättaste sättet att få mer hästar till ett rimligt pris.

Chippning, sportsystem och sportfilter är ingen ide eller? Visst, det kanske inte är jättebilligt men det är ju relativt enkelt..

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
5 oktober 2009
Prova byt så mycket du kan/har råd med som typ filter, extraktorrör och avgas, det ger en del det gör det smile
Senast redigerat av Holmii (5 oktober 2009)

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

Licenssvetsare
927 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Holmii skrev:
Prova byt så mycket du kan/har råd med som typ filter, extraktorrör och avgas, det ger en del det gör det smile

Jo, det är lite sånt jag har tänkt också, går ju att köpa lite grann då och då liksom.. extraktorrör ligger la på runt 3-4k har jag för mig, avgassystemet är dyrt men går att fixa ett eget i skolan antagligen.. Chippning ger ju inte nå vidare mycket på en sugmotor men en 10hk kan man allt få ut..

Nästan Maskiningenjör
399 Inlägg
5 oktober 2009
Grenrör finns ofta billigt beggat på internet, kolla Autopower. Tror det fanns ett till M50 där nu för runt 1500. Men det borde gå att få ut 10hk ganska enkelt ja smile Sen kan du ju göra lite sedvanligt bonntrim som att porta och så men det kanske är för avancerat?

Min projekttråd Bmw 320 e36
Rollin´hard or hardly rollin´?

Licenssvetsare
927 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Holmii skrev:
Grenrör finns ofta billigt beggat på internet, kolla Autopower. Tror det fanns ett till M50 där nu för runt 1500. Men det borde gå att få ut 10hk ganska enkelt ja smile Sen kan du ju göra lite sedvanligt bonntrim som att porta och så men det kanske är för avancerat?

Det var ju inte så värst farligt.. Kollade inne på styling4u.se att deras ökade effekten med upp till 10 % så lite effekt får man ju tongue Njaa, det är inget jag ger mig in på för tillfället, hade ju vart skoj o lära sig till slut dock.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 oktober 2009
tänk såhär, för 10 tusen får du extraktorrör, ett chip, och ett luftfilter.

10000 kronor= 10-12 hk

eller 5-8000 för en 325 snurra

8000 kronor= 42 hästar

jag vet vad jag skulle välja iallafall wink

320 Inlägg
5 oktober 2009
de absolut enklaste du kan göra är att sälja bilen och köpa en annan med värre motor ;P
sen kan du räkna ut hur länge de håller med skatt/försäkring mm smile

annars finns det några som redan har 2.5Lmotorn men är reggade med 2L. kommer du över en sån är ju valet lätt.

Bmw Ownz

Licenssvetsare
927 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
tänk såhär, för 10 tusen får du extraktorrör, ett chip, och ett luftfilter.

10000 kronor= 10-12 hk

eller 5-8000 för en 325 snurra

8000 kronor= 42 hästar

jag vet vad jag skulle välja iallafall wink

Jo jag förstår det,  men sen är det det med hur enkelt det är, givetvis är det enklast att som Frrla säger att bara sälja bilen och köpa en värre men det vill jag helst vänta med till jag åtminstone fått körkortet..

Sen med ett extraktorrör jag hittade fick man ju som sagt upp till 10 % mer effekt, räknar man med 150 hk blir det 15, sen med ett chip som skulle ge ca 12 är det 27hk mer för ca 5-6000kr. Sen filtret vet jag inte hur m,ycket det ger men det kan la inte vara mycket ? Egengjort avgassystem kanske gör nån häst det med..

Frrla skrev:
de absolut enklaste du kan göra är att sälja bilen och köpa en annan med värre motor ;P
sen kan du räkna ut hur länge de håller med skatt/försäkring mm smile

annars finns det några som redan har 2.5Lmotorn men är reggade med 2L. kommer du över en sån är ju valet lätt.

jo det e ju det men som jag skrev däruppe så ville jag vänta med det ett tag iallafall smile

8 297 Inlägg
6 oktober 2009
dcay skrev:
Sen med ett extraktorrör jag hittade fick man ju som sagt upp till 10 % mer effekt, räknar man med 150 hk blir det 15, sen med ett chip som skulle ge ca 12 är det 27hk mer för ca 5-6000kr. Sen filtret vet jag inte hur m,ycket det ger men det kan la inte vara mycket ? Egengjort avgassystem kanske gör nån häst det med..

Nu är det ju till att börja med sällan (aldrig?) man får ut den effekten med chip som utlovas, och på en liten sugmotor är det svårt att få ut nå speciellt. 12hk kan mycket väl vara glädjesiffror. Och står det att grenröret kan ge upp till 10% så kan det ju innebära allt mellan att den går sämre till nån enstaka %. Filter ger i princip inget.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 oktober 2009
dcay skrev:

Det där kallas för katalogtrimning, och du får inga 27 hästar av det där, kanske 7-10 om du har tur wink

979 Inlägg
6 oktober 2009
NITROUS skrev:
dcay skrev:

Det där kallas för katalogtrimning, och du får inga 27 hästar av det där, kanske 7-10 om du har tur wink

precis som föregående talare, blir inga 27 hk:) Men du får en rolig karaktär på motorn. Vi utgår att du inte är så kunnig om motorer eftersom du anser att ett motorbyte inte står på listan. Du får däremot räkna med att det blir dyrare att byta små delar för att komma upp i effekt. Ett extraktor ihop med ett 2,5 system,filter o chip gör ju en del. Och det må vara enkelt att skruva på, du får en bättre karaktär av motorn som sagt. Rappare & mer varvvillig. Sen finns det ju andra ingrepp i din nuvarande motor man kan göra för att få REDIG effekt om man kan kalla de så, tex porta/plana toppen, lätta svänghjulet för roligare gassespons m.m.
Men då gör man som sagt större ingrepp i motorn & kan likaväl slänga ut 2.0 maskinen o köpa en större direkt. men börja du med chip,x-rör & lite smått o lär dig frammåt. I början kommer du tycka de är lagom. Vill du sedan ha mer effekt o fortsätta bygga på samma bil så är det bara att byta upp dig i motorvolym!!

Hpc

"Unloaded"
1 557 Inlägg
6 oktober 2009
Satsa på S50(M3 3.0)-grenröret, nåt beggat från skroten. Billigare extraktor till M50-maskinen får du leta efter =P

"When innovation meets passion!"

739 Inlägg
6 oktober 2009
Bättre att byta motor köpa extraktorrör för 4k o massa småsaker för att öka några hk blir dyrare än att byta till en 325 motor.  ska du byta motor så finns det säkert ngn som vill hjälpa till och här på garaget finns det många kunniga som kan hjälpa dig med frågor smile

kolla med bmw fantaster på "www.autopower.se" o kolla vad det tycker tror de tycket lika som mig o många andra här på detta forum

mvh andreas

1 422 Inlägg
6 oktober 2009
NITROUS skrev:
dcay skrev:

Kul att man aldrig får några hästar i motorn vad än man gör smile Trots att det finns bmw folk som mätt upp upp till 15 häst på bara chippning om det är från rätt leverantör. Några 27 hästar blir det inte, men runt 15 ska inte vara ett problem alls med extraktor, sportavgas och chip, ska nog kunna bli upp mot 20 extra om grenröret är rätt utformat, 2½ tum avgas med sportkatt och ett chip som är anpassat för 98oktan och utbytt avgassystem och ett riktigt placerat filter som suger kalluft.

Folk börjar bli så jävla anti mot att trimning ger någon effekt för allt är bara kataloghästar. Aa visst, det är inte de siffror som anges som du får på drivhjulen just (alla "kataloghästar" mäts i motorn om inte annat anges f.ö) men det blir inte heller 0 hästar. Det blir ju helt överdrivet åt andra hållet istället, försök kolla någon stans i mitten istället då blir oftast siffran mest trovärdig.

Chip, extraktor, avgassystem och ett rätt placerat filter som på en 2 liters 6a på 150 hästar ger bara 7hk ökning?

Dessutom blir karaktären lite roligare smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 oktober 2009
cheffer skrev:
NITROUS skrev:
dcay skrev:

Kul att man aldrig får några hästar i motorn vad än man gör smile Trots att det finns bmw folk som mätt upp upp till 15 häst på bara chippning om det är från rätt leverantör. Några 27 hästar blir det inte, men runt 15 ska inte vara ett problem alls med extraktor, sportavgas och chip, ska nog kunna bli upp mot 20 extra om grenröret är rätt utformat, 2½ tum avgas med sportkatt och ett chip som är anpassat för 98oktan och utbytt avgassystem och ett riktigt placerat filter som suger kalluft.

Folk börjar bli så jävla anti mot att trimning ger någon effekt för allt är bara kataloghästar. Aa visst, det är inte de siffror som anges som du får på drivhjulen just (alla "kataloghästar" mäts i motorn om inte annat anges f.ö) men det blir inte heller 0 hästar. Det blir ju helt överdrivet åt andra hållet istället, försök kolla någon stans i mitten istället då blir oftast siffran mest trovärdig.

Chip, extraktor, avgassystem och ett rätt placerat filter som på en 2 liters 6a på 150 hästar ger bara 7hk ökning?

Dessutom blir karaktären lite roligare smile

15 hästar på vilken bil? Inte en 320 iallafall. jag säger inte att det är värdelöst att trimma en sugis, men det är dumt när det finns en motor med bra mycket fler hästar som passar rätt i, och dessutom mycket billigare.

huh?
10 427 Inlägg
6 oktober 2009
Holmii skrev:

Har du några mätningar på det? Effektmätning/accelerationstider eller är det bara "butt-dyno"? wink

Sök