Slutstegsinställningar.

grakka
14 oktober 2009 · 102 Inlägg

Hej! Håller på att koppla lite billjud och har lite funderingar kring de få inställningar som går att ändra på slutstegen. Slutstegen och de högtalarna jag har ingick i ett bilköp jag gjorde här om dagen. Då kopplingarna var slarvigt skarvade samt att basen var alldeles för aktiv i alla låtar så bestämde jag mig för att plocka ur allt och göra om det på ett bättre sätt. Har fått allt på plats så som jag vill ha det och har nu kommit till problemet att jag inte vet vilka justeringar som gör vad i praktiken. Har skrivit upp hur allt var från början innan jag plockade ur allt. Observera att jag tycker att basen tog åt sig allt för mycket innan jag plockade ur sakerna. Den var aktiv på för höga frekvenser vilket gjorde att så fort man höjde volymen så utrotade basen allt annat. Nog för att man vill ha bas men inte på det viset.

- Lite info om prylarna:

högtalare i hatthyllan:
JBL gto936e 6x9 three-way. 100w RMS. 300w peak.

slutsteg för hatthyllan:
PYLE PLA300. 2-channel 300w.
x-over: full / lpf / hfp (var på full).
bassboost: on / off (var på off).
ett skruvreglage med text "level" som var på 2/3 dvs typ 66%.

slutsteg för basen:
Lightning Audio "fast and the furious" FF150.2
x-over skruvreglage med en skala från 40hz till 400hz (var på 40).
gain: min / max (var på max).
juice boost 50hz: 0db / 6db (var på 6db).
filter: high / flat / low (var på low).

baslåda:
12" JBL power series (finns inga synliga specifikationer och genom att kika på JBLs hemsida så är det iaf inte senaste årsmodellen).


Kanske blev lite mycket onödig text men tog med allt då jag inte har någon aning om vad som egentligen är intressant att veta samt att jag åtminstone inte har missat något eventuellt viktigt. Det jag undrar över är om det går att se att något är helt åt skogen på rak arm. Samt att jag undrar vad dessa möjligheter betyder och gör i praktiken. Blir säkerligen lättare att få det att låta bättre då.

En sista fråga. Är 6mm2 kabel för liten för att koppla en bas med?

bosabengt
14 oktober 2009 · 2 035 Inlägg

grakka skrev:
Hej! Håller på att koppla lite billjud och har lite funderingar kring de få inställningar som går att ändra på slutstegen. Slutstegen och de högtalarna jag har ingick i ett bilköp jag gjorde här om dagen. Då kopplingarna var slarvigt skarvade samt att basen var alldeles för aktiv i alla låtar så bestämde jag mig för att plocka ur allt och göra om det på ett bättre sätt. Har fått allt på plats så som jag vill ha det och har nu kommit till problemet att jag inte vet vilka justeringar som gör vad i praktiken. Har skrivit upp hur allt var från början innan jag plockade ur allt. Observera att jag tycker att basen tog åt sig allt för mycket innan jag plockade ur sakerna. Den var aktiv på för höga frekvenser vilket gjorde att så fort man höjde volymen så utrotade basen allt annat. Nog för att man vill ha bas men inte på det viset.

- Lite info om prylarna:

högtalare i hatthyllan:
JBL gto936e 6x9 three-way. 100w RMS. 300w peak.

slutsteg för hatthyllan:
PYLE PLA300. 2-channel 300w.
x-over: full / lpf / hfp (var på full).
bassboost: on / off (var på off).
ett skruvreglage med text "level" som var på 2/3 dvs typ 66%.

slutsteg för basen:
Lightning Audio "fast and the furious" FF150.2
x-over skruvreglage med en skala från 40hz till 400hz (var på 40).
gain: min / max (var på max).
juice boost 50hz: 0db / 6db (var på 6db).
filter: high / flat / low (var på low).

baslåda:
12" JBL power series (finns inga synliga specifikationer och genom att kika på JBLs hemsida så är det iaf inte senaste årsmodellen).


Kanske blev lite mycket onödig text men tog med allt då jag inte har någon aning om vad som egentligen är intressant att veta samt att jag åtminstone inte har missat något eventuellt viktigt. Det jag undrar över är om det går att se att något är helt åt skogen på rak arm. Samt att jag undrar vad dessa möjligheter betyder och gör i praktiken. Blir säkerligen lättare att få det att låta bättre då.

En sista fråga. Är 6mm2 kabel för liten för att koppla en bas med?

Hej. Har du mer högtalare än dem på stegen? t ex i dörrarna eller så. dem kan ju i vissa fall inte hänga med bra och låta dåligt.

Men iallafall så det här med stegen och inställningarna på dem så går jag iallafall tillväga såhär.

Du spelar musik du vanligtvis spelar, du kopplar bort lågnivån på ett utav stegen och sänker gainen helt på det steget du ska ställa in. sen ställer du stereon på 90% volym (nästan max) sen gainar du upp steget tills det låter så högt som du vill ha det.  sen gör du likadant med det andra. använd ingen bassbosst och ställ gärna upp bassteget till 70 Hz kanske beroende på vad du lyssnar på.
steget för 6*9orna ska vara ställt så som du skrev förutom att du får ställa in gainen ordentligt.

6mm2 från steget till basen är helt ok.

Biljudsveteran sen 1984!
daniz
14 oktober 2009 · 51 Inlägg

Hej!

Tycker bägge stegen verkade felinställda. Brukar tycka det är lättast att ställa in framsystemet först, i ditt fall blir det väll hathyllan. Gör som ovanstående skrev. Ställ ner gain/level på bägge stegen till 0. Koppla ur bas-steget. Skruva upp stereon (huvudenheten) till 90% av max volym, på min ställer jag det på 50 där max är 62. Börja sedan sakta skruva upp steget till hathyllan tills det börjar låta illa, skruva sedan ner lite.

Därefter så kopplar du in bassteget och skruvar upp det tills det fyller i lagom. (bassboost ska vara avstängt och filter på low)

Något du kan labba med är att köra hpf på hatthyllans steg och låta det spela ner till då t.ex. 70hz och sedan spelar basen upp till 70hz (detta ställer du med x-over). Då spelar de inte in i varandras register, vilket brukar ge ett bra resultat.

EDIT: 66% tycker jag låter för mycket på hatthylle-steget. På mitt framsystem så ställer jag upp gainen till ungefär 25% sen börjar det dista. Visst, det slår inte över helt men där börjar de låta illa om jag skruvar upp mer.

Senast redigerat av daniz (14 oktober 2009)

Janneutanb
14 oktober 2009 · 7 271 Inlägg

Sänk gain/level till lägsta på alla steg.
Spela så högt du kan med stereon innan övriga högtalare börjar låta illa.

Ställ x-over på steget till högtalarna på HPF, highpass filter.
Har du inget skruvreglage till "x-over" på steget? Isåfall får du bestämma lite själv vad du tycker låter bäst mellan full och HPF.
Med hpf vald kan du spela högre men tappar en del på basen beroende på var steget delar av.
Hur som helst ställ sedan in gain/level så högt det går utan att det börjar låta illa. Därefter kan du antingen sänka gain eller fader på stereon om du anser att dom spelar för högt jämfört med resten.

Basen ställer du sedan in genom att sätta filtret på LPF, lowpass filter.
Ställ skruvreglaget på drygt 60hz, detta får du bestämma själv sen hur du vill ha. Mellan 40 och 80hz är normalt bereonde på placering osv.
Juice boost ställer du på 0.
Ställ sedan in gain/level genom att ha stereon på så högt du kan utan att resten låter illa, sen höjer du den tills precis innan basen börjar låta illa.

Om du kan sänka på stereon så sänker du basen där, dock se till att du sänker "sub" och inte "bas".
Finns det dock inget sånt i din stereo så kan du helt enkelt sänka gainen/level på steget tills att du anser att det matchar resten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang