Nissan 200sx spottar vid 5500Rpm och hur vet man vilka spridare man ska ha?

Berr
12 oktober 2009 · 86 Inlägg

Hejsan jag sitter här och funderar på att skaffa ett vinter projekt!
Har hittat en 200sx som jag ska köpa. tyvärr spottar denna vid kraftigt gaspådrag vid 5500 rpm. bilen är chippad med steg 2 chip nya spridare och större IC annan dump. Sedan har tidigare ägaren provat koppla på en extärn soppa pump (bosch) men då funkade det inge bra! vad kan detta "spottande" bero på?

Och hur vet man vilken storlek på spridarna man ska ha?

Skulle vara jätte tacksam för hjälp!

/Björn

Pillevinken
12 oktober 2009 · 406 Inlägg

Vad är det för spridare? Chippet kanske inte är anpassat för dom spridarna?
Har du både pump i tanken och utanför eller hur menar du?
Större soppapump är nummer 1 på trim listan på en nissan 200

My way or the highway? I take both sideways
OxieJP JT-RaceTuning.se
12 oktober 2009 · 49 Inlägg

Kan vara en så enkel sak som tändstiften.. speciellt om laddet är uppställt.. prova att knacka in gappen på stiften lite och testa igen...


Storlek på spridarna skall man ALDRIG byta om inte bilen är mappad till det.

//OxieJP
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
Berr
12 oktober 2009 · 86 Inlägg

Vet inte vad det är för spridare? Så När man chippar en bil ska man byta spridare åxå?
Ja det sitter en orginal soppa pump i tanken och en Bosch extern utanför men det hade inte funkat någe bra med den nya så han kopplade tillbaka den gammla. kanske man skulle prova skaffa en annan större pump att ha i tanken? någon som vet vilken man bör skaffa?

Gizmojohan
12 oktober 2009 · 3 295 Inlägg

du ska ha en walbro 255l/h pump, finns även andra pumpar på marknaden som är liknande, tex TRE och henko pumpar..

Berr
12 oktober 2009 · 86 Inlägg

Slave_joe skrev:
du ska ha en walbro 255l/h pump, finns även andra pumpar på marknaden som är liknande, tex TRE och henko pumpar..

Okej var hittar men en billig pump är då nästa fråga?
Tack så mycket!

Lemzor
12 oktober 2009 · 67 Inlägg

www.apexperformance.co.uk är en väldigt bra sida för 200sx=)

kolla även in www.nogs.se
finns väldigt mycket att läsa i det forumet

mvh andreas

Nissan 200sx s13 "The Nitz" (1991)
Jlmmy
12 oktober 2009 ·

Kolla www.j-spec.se smile
Tror dom har en 255l/h pump för runt 1300kr!

mvh

Berr
12 oktober 2009 · 86 Inlägg

Okej!

Tack så mycket!
Vad är det mer man bör veta om denna bil? vet att man borde montera oljekylare.

Någon som har några bra trimm tips?

Rushman Evolution Garage
12 oktober 2009 · 1 299 Inlägg

Har en kusin med samma problem... Trimmad med T28 snurra skyline GTR spridare soppapump steg 3 chip med mera... Denna fungera felfritt efter totalombyggnad tills "någonting" hände. Det brötade till och nu "spottar" även hans vid exakt 5500rpm vid fullgas. Tar man det försiktigt förbi just dom varven kan man gasa på fullt efter det utan problem....

Vet inte om detta var till någon hjälp, men det kan vara så att någonting är sönder och inte felanpassat som på min kusins bil.

Sky´s the limit...
Berr
12 oktober 2009 · 86 Inlägg

Rushman skrev:
Har en kusin med samma problem... Trimmad med T28 snurra skyline GTR spridare soppapump steg 3 chip med mera... Denna fungera felfritt efter totalombyggnad tills "någonting" hände. Det brötade till och nu "spottar" även hans vid exakt 5500rpm vid fullgas. Tar man det försiktigt förbi just dom varven kan man gasa på fullt efter det utan problem....

Vet inte om detta var till någon hjälp, men det kan vara så att någonting är sönder och inte felanpassat som på min kusins bil.

okej Bör jag låta bli att köpa en bil som spottar vid 5500 RPM? kommer detta att vara ett svårlöst problem?

OxieJP JT-RaceTuning.se
12 oktober 2009 · 49 Inlägg

actioncrew skrev:
okej Bör jag låta bli att köpa en bil som spottar vid 5500 RPM? kommer detta att vara ett svårlöst problem?

Du har en bra anledning till att pruta iaf smile

//OxieJP
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
Berr
12 oktober 2009 · 86 Inlägg

OxieJP skrev:

actioncrew skrev:
okej Bör jag låta bli att köpa en bil som spottar vid 5500 RPM? kommer detta att vara ett svårlöst problem?

Du har en bra anledning till att pruta iaf smile

ja jo det är klart! men kommer det bli krångligt att ordna?

OxieJP JT-RaceTuning.se
13 oktober 2009 · 49 Inlägg

actioncrew skrev:
ja jo det är klart! men kommer det bli krångligt att ordna?

Gör som såhär, pruta ner bilen tillräckligt mycke så det blir pengar över till en ny bränslepump, btr och ett nytt sprut... tillex Microtech (som passar med alla orginal givare...) Då kommer problemet definitivt försvinna wink

//OxieJP
BMW 535d Touring M-Sport "FamiljePizzaRacern" (2005)
Toyota Supra MK3 "Team RaceTuning" (1989)
Berr
14 oktober 2009 · 86 Inlägg

OxieJP skrev:

actioncrew skrev:
ja jo det är klart! men kommer det bli krångligt att ordna?

Gör som såhär, pruta ner bilen tillräckligt mycke så det blir pengar över till en ny bränslepump, btr och ett nytt sprut... tillex Microtech (som passar med alla orginal givare...) Då kommer problemet definitivt försvinna wink

Det låter väldigt klokt! Tack så mycket!

Pillevinken
15 oktober 2009 · 406 Inlägg

Boschpumpar fungerar bra till etanol med wink
Angående spridarna så är olika chip anpassade till olika saker så kolla med han som säljer/ har tillverkat chippet för att se vad du behöver. Eller så beställer du bara ett chip för dom grejorna du har.

My way or the highway? I take both sideways
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang