Överklaga fortkörningsböter?

torpis Forummoderator
16 oktober 2009 · 10 576 Inlägg

discokapten skrev:
Jag hade tagit chansen att komma undan.

Givetvis gör man det genom att inte skriva på, men det är ändå i princip kört eftersom rättegången bara är ett spel för galelriernao ch man blir fällt ändå ävn om man har bevis på att polisen gjort fel.

*står det fel på lappen kan mätningen ändå vara rätt utförd
*slingrar du dug genom att inte skriva på så blir du ännu mer misstänkt
*rätten går till 100% på vad polisman säger.


Så tyvärr kommerm an inte långt med att dra det till rätten, heller inte långt genom att författa en överklagan till hovrätten.

Finns flera exempel att läsa på yatzy under Sundfeldts krönika och pilosen berättar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Germax
16 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:

discokapten skrev:
Jag hade tagit chansen att komma undan.

Givetvis gör man det genom att inte skriva på, men det är ändå i princip kört eftersom rättegången bara är ett spel för galelriernao ch man blir fällt ändå ävn om man har bevis på att polisen gjort fel.

*står det fel på lappen kan mätningen ändå vara rätt utförd
*slingrar du dug genom att inte skriva på så blir du ännu mer misstänkt
*rätten går till 100% på vad polisman säger.


Så tyvärr kommerm an inte långt med att dra det till rätten, heller inte långt genom att författa en överklagan till hovrätten.

Finns flera exempel att läsa på yatzy under Sundfeldts krönika och pilosen berättar.

Att försöka mena att polisen ljuger är ingen större ide, som du säger så väger polisens ord tyngre.
Det man ska/kan göra är att leta fel i deras tillvägagångssätt och därigenom slippa, om man nu promt måste slingra sig undan.. vilket jag skulle göra!

J-P-R DO IT LOW STYLE
16 oktober 2009 · 1 342 Inlägg

JapMax skrev:

torpis skrev:

discokapten skrev:
Jag hade tagit chansen att komma undan.

Givetvis gör man det genom att inte skriva på, men det är ändå i princip kört eftersom rättegången bara är ett spel för galelriernao ch man blir fällt ändå ävn om man har bevis på att polisen gjort fel.

*står det fel på lappen kan mätningen ändå vara rätt utförd
*slingrar du dug genom att inte skriva på så blir du ännu mer misstänkt
*rätten går till 100% på vad polisman säger.


Så tyvärr kommerm an inte långt med att dra det till rätten, heller inte långt genom att författa en överklagan till hovrätten.

Finns flera exempel att läsa på yatzy under Sundfeldts krönika och pilosen berättar.

Att försöka mena att polisen ljuger är ingen större ide, som du säger så väger polisens ord tyngre.
Det man ska/kan göra är att leta fel i deras tillvägagångssätt och därigenom slippa, om man nu promt måste slingra sig undan.. vilket jag skulle göra!

Funkade inte i mitt fall när jag överklagade en bot, där allvarliga brister fanns, bl.a fel på mitt fordons registrerings nummer, fordonsslag m.m.
Den grövsta var att polismannen vittnade under ed att det var hans kollega som skrivit protokollet och att han inte hade någon aning om vad som stod där trots att det var hans namn och signatur på protokollet, trots allt detta blev jag fälld!

Dessutom så stämde inte mätavstånden, dom hade gjort två mätningar, varav en på ett avstånd som skymdes av en kurva från den plats dom mätte. Sjukt men sant!

torpis Forummoderator
16 oktober 2009 · 10 576 Inlägg

J-P-R skrev:

JapMax skrev:

torpis skrev:

Givetvis gör man det genom att inte skriva på, men det är ändå i princip kört eftersom rättegången bara är ett spel för galelriernao ch man blir fällt ändå ävn om man har bevis på att polisen gjort fel.

*står det fel på lappen kan mätningen ändå vara rätt utförd
*slingrar du dug genom att inte skriva på så blir du ännu mer misstänkt
*rätten går till 100% på vad polisman säger.


Så tyvärr kommerm an inte långt med att dra det till rätten, heller inte långt genom att författa en överklagan till hovrätten.

Finns flera exempel att läsa på yatzy under Sundfeldts krönika och pilosen berättar.

Att försöka mena att polisen ljuger är ingen större ide, som du säger så väger polisens ord tyngre.
Det man ska/kan göra är att leta fel i deras tillvägagångssätt och därigenom slippa, om man nu promt måste slingra sig undan.. vilket jag skulle göra!

Funkade inte i mitt fall när jag överklagade en bot, där allvarliga brister fanns, bl.a fel på mitt fordons registrerings nummer, fordonsslag m.m.
Den grövsta var att polismannen vittnade under ed att det var hans kollega som skrivit protokollet och att han inte hade någon aning om vad som stod där trots att det var hans namn och signatur på protokollet, trots allt detta blev jag fälld!

Dessutom så stämde inte mätavstånden, dom hade gjort två mätningar, varav en på ett avstånd som skymdes av en kurva från den plats dom mätte. Sjukt men sant!

liknande scenario för mig...    jag hade klara bevis på att protokollet var upprättat i efterhand. bla hade jag papper från SMHI som styrkte att det regnat hela dagen, i polisens papper stod det uppehåll...  jag är än idag övertygad om att de mätt framförvarande bil av samma modell som min dock en ljusare nyans av färg.

surt men så är det...   att alltid ha videokameran igång är A och O vid polismöten... (ja man får som privatperson spela in enstaka samtal utan att upplysa om det)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
NissanMotorsport
16 oktober 2009 ·

JapMax skrev:
Det går att överklaga en påskriven bot men det är omständigt. Först måste du betala boten ska ska du anmäla överklagan.

Som vanligt häver folk ur sig en massa skit de inte har en aning om, de kostar ALDRIG pengar att överklaga en dom lr att driva något till domstol oavsätt utgång förutom vid civilrättsliga mål (typ skiljsmässotvister mm) Dessa kostar pengar, men inget annat.


Anledningen att han inte skrev hastigheten var troligen för att värdet inte fanns kvar i kameran, och har han dessutom inte visat dig hastigheten i kameran så är mätningen ogiltig.

Det här vet jag inte men jag tvivlar på att en bot utan hastighet uppskriven är giltig, om du överklagar det med argumentet att du trodde polisen gjorde allt korrekt och att du inte hade egen uppfattning om hur fort det gick så kan du säkert komma undan.

Tippar på att du menar mig? eftersom det är bara 2 stycken som skrivit om pris i tingsrätten.. så skrev jag att ja kunde ha fel och att någon får rätta mig.

laaantz
16 oktober 2009 · 465 Inlägg

stå för att du kört förfort istället & betala dom där böterna.. har du otur & överklagar kan det bli värre.. stå för vad du gjort istället & betala!!

gamlingen
16 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

Frostfjord skrev:
Hade polisen sin mössa på?
Läste här någonstans att de måste ha komplett uniform. Fast kanske måste ha bild bevis

Glöm för bövelen inte batongen och handklovarna. lol

brg Man får va medlem
16 oktober 2009 · 50 Inlägg

Nehe skrev:
Får man fråga hur de stoppade dig?... Mätning efter väg eller blåade de dig? Om de blåade så kan ju förklaringen ligga i att en mätning av hastigheten ej finns. Och ja kära folk man kan ge böter även utan en mätning av personens hastighet.

Han stod efter vägen och mätte, dock såg jag aldrig själva själva laserpistolen. Men dom måste väl ha klara bevis för att man kört i den hastighet dom säger?

Germax
16 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

MIG1408 skrev:
Tippar på att du menar mig? eftersom det är bara 2 stycken som skrivit om pris i tingsrätten.. så skrev jag att ja kunde ha fel och att någon får rätta mig.

Nej det va fkt inte ditt inlägg, mitt inlägg va generellt och pekade inte på någon. Men eftersom du undra så va de inte änns ditt inlägg som väckte min uppmärksamhet.

Germax
16 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

J-P-R skrev:

JapMax skrev:

torpis skrev:

Givetvis gör man det genom att inte skriva på, men det är ändå i princip kört eftersom rättegången bara är ett spel för galelriernao ch man blir fällt ändå ävn om man har bevis på att polisen gjort fel.

*står det fel på lappen kan mätningen ändå vara rätt utförd
*slingrar du dug genom att inte skriva på så blir du ännu mer misstänkt
*rätten går till 100% på vad polisman säger.


Så tyvärr kommerm an inte långt med att dra det till rätten, heller inte långt genom att författa en överklagan till hovrätten.

Finns flera exempel att läsa på yatzy under Sundfeldts krönika och pilosen berättar.

Att försöka mena att polisen ljuger är ingen större ide, som du säger så väger polisens ord tyngre.
Det man ska/kan göra är att leta fel i deras tillvägagångssätt och därigenom slippa, om man nu promt måste slingra sig undan.. vilket jag skulle göra!

Funkade inte i mitt fall när jag överklagade en bot, där allvarliga brister fanns, bl.a fel på mitt fordons registrerings nummer, fordonsslag m.m.
Den grövsta var att polismannen vittnade under ed att det var hans kollega som skrivit protokollet och att han inte hade någon aning om vad som stod där trots att det var hans namn och signatur på protokollet, trots allt detta blev jag fälld!

Dessutom så stämde inte mätavstånden, dom hade gjort två mätningar, varav en på ett avstånd som skymdes av en kurva från den plats dom mätte. Sjukt men sant!

Ja, jag tror dig. Och då är de skandalöst, och jag antar som den lilla individ man är så är de bara att acceptera att man är överkörd. Men jag hade aldrig gett upp utan att försökt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang