Tjena!
Jag har en seriös fråga här...
I framtiden ska jag kasta i en B230ft/fk(mer eller mindre "samma" motor) i min bil..
Och jag fundera först på att köpa motor från skroten för o hålla kostnaderna nere - men på senare tid har jag börjat tänka lite mer o bättre...
Det är ju bättre o köpa en donatorbil för då får jag ALLT jag behöver, elsystem, IC, ja allt!
Men jag behöver ju samtidigt en bil själv som jag kan köra med för o komma till jobb...
Sen började jag undra... Alla B230 motorer har ju samma motorfästen o allt..
Hur mycket jobb skulle de bli för o slänga i en B230a i en 940?
Misstänker man får byta soppapumpar eller nått så man inte fyller förgasaren och sen bara sprutar ut all soppa igen(en förgasare har ju normalt ingen returslang till tanken, det går en slang ner under bilen men sen slutar den där - troligtvis för skulle den fyllas över så ska de rinna ut där de inte finns nått varmt så de kan börja brinna)
Choken behövs inte dras in heller i kupén... använder inte choken nuså.. den kärvar o vill inte gå tillbaka så idag pumpar jag på gasen tills den går igång o sen håller jag den vid liv genom o gasa

Så frågorna kortfattade här:
Är där nått elektriskt till motorn på en B230a som kan behövas kopplas in o hur gör jag det lättast?
Måste soppapumparna bytas?
Tacksam för svar