6552
Sök

För klena kablar?

200 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Just nu är det dragit en 32mm2 kabel från batteriet bak men börjar bli osäker om det är tillräckligt? Sen splittad där bak ner till en 20mm2 för har ett annat steg med till högtalarna i bilen med.

Har införskaffat mig ett

http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US

Rockford Fosgae T20001bd :
2000 Watt RMS Class BD Amplifier
RMS Power Ratings:
750 watts RMS x 1 at 4 ohms
1,500 watts RMS x 1 at 2 ohms
2,000 watts RMS x 1 at 1 ohm

Basarna som Rockford Fosgae T20001bd ska driva är 2 st 12" Audiobahn AW1200V

http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio … 1200V.aspx

•12" subwoofer with two 4-ohm voice coils
•carbon composite cone with foam surround
•heavy-duty cast-aluminum basket
•power range: 50-700 RMS watts (350 watts per voice coil)
•peak power: 1400 watts
•frequency response: 20-500 Hz
•sensitivity: 94.65 dB

Samt säkringen fram vid batteriet hur många amp ska den vara på? Steget har en inbyggd på 250amp.

Sista frågan är hur mycket utrymme som behövs ovanför basarna utan att dem ska ta skada? Eller dem kan vara placerade ca 5 cm från något utan det händer? Hur mycket kommer det ändra ljudbilden? Dem slår in mot bilen så som dem är placerade nu.

Mycket tacksam för svar  //Ola

21 761 Inlägg
14 oktober 2009
Om du kopplar basarna så att steget blir belastat med 1 Ohm så kan steget dra uppåt 185 A när man utgår ifrån specen och att det har 75% i verkningsgrad, dessa klass bd-steg har omkring 75-80% verkningsgrad enligt info på nätet.

32 mm2 (33 mm2) kabel får ha upp till 140-150 A säkring enligt rekommendationstabeller, för att kunna utnyttja steget fullt ut så blir alltså den kabeln i minsta laget. Med tanke på att du har ett till steg så får du lägga till ett antal ampere och då är kabeln ännu mer underdimensionerad.

Även om du inte tänker spela på för fullt så bör du ändå ha både kabel och säkring som är dimensionerad för stora effektuttag tycker jag. 50 mm2 kabel med 250 A säkring, det är mitt förslag. smile

5 cm avstånd mellan baskonens upphängning och annat föremål borde fungera tror jag, kollar man på basens utseende så verkar den ha "krokar" som sitter ovanför upphängningen och i så fall ska ju inte konen kunna ta i något som sitter framför dessa krokar.

2 914 Inlägg
14 oktober 2009
hur har du med generator och batterier.

1 785 Inlägg
14 oktober 2009
Guldis skrev:
Just nu är det dragit en 32mm2 kabel från batteriet bak men börjar bli osäker om det är tillräckligt? Sen splittad där bak ner till en 20mm2 för har ett annat steg med till högtalarna i bilen med.

Har införskaffat mig ett

http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US

Rockford Fosgae T20001bd :
2000 Watt RMS Class BD Amplifier
RMS Power Ratings:
750 watts RMS x 1 at 4 ohms
1,500 watts RMS x 1 at 2 ohms
2,000 watts RMS x 1 at 1 ohm

Basarna som Rockford Fosgae T20001bd ska driva är 2 st 12" Audiobahn AW1200V

http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio … 1200V.aspx

•12" subwoofer with two 4-ohm voice coils
•carbon composite cone with foam surround
•heavy-duty cast-aluminum basket
•power range: 50-700 RMS watts (350 watts per voice coil)
•peak power: 1400 watts
•frequency response: 20-500 Hz
•sensitivity: 94.65 dB

Samt säkringen fram vid batteriet hur många amp ska den vara på? Steget har en inbyggd på 250amp.

Sista frågan är hur mycket utrymme som behövs ovanför basarna utan att dem ska ta skada? Eller dem kan vara placerade ca 5 cm från något utan det händer? Hur mycket kommer det ändra ljudbilden? Dem slår in mot bilen så som dem är placerade nu.

Mycket tacksam för svar  //Ola

Det beror lite på hur du använder din anläggning. Det bästa du kan göra är att mäta och se vilken spänning du har vid stegets strömplint. 14 volt med bilen igång bör du ha. I annat fall dra grövre kabel.

Basen får absolut inte slå mot något. 5cm klarar sig sålänge basen inte har lång slaglängd inga problem i detta fallet. Inte det bästa ur ljudmässigt att spela 5cm ifrån en yta.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

200 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Okej får bli att inhandla en 50mm2 kabel och en 250amp säkring.  Kommer köra setupen på 2ohm

Generatorn som jag har är orginal bmw e30 325 generatorn vet inte hur mycket den alstrar?

Går i planerna på att köpa ett rött och ett gult optima batteri och ha i bilen är det något jag ska satsa på?
Eller går det bra med batteriet som sitter i och antingen ett gult optima eller något typ banner batteri ?
Rekomendationer någon?

Ps: basarna kommer inte ha möjlighet att slå emot något var mest osäker om det fanns någon möjlighet att dem inte tyckte om att spela i trångt utrymme att man skulle slå sönder dem eller hur man ska säga...
Senast redigerat av Guldis (15 oktober 2009)

21 761 Inlägg
15 oktober 2009
Om du ändå planerar att köpa ett gult Optima så blir det ju mumma med ett till likadant i motorrummet, har du råd så gör det i så fall (alternativt att du väljer två stycken Banner). smile

Det går inte att få 2 Ohms impedans från basarna, i så fall måste du köra med bara en talspole på varje bas och det är inte någon vits att göra så enligt min åsikt. Antingen blir det 4 Ohm eller 1 Ohm.

200 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Okej det kanske är 1 Ohm jag kopplade då är lite vilse har feber, basarna är paralell paralell kopplade enligt manualen till basarna.

Vad kostar gula optima egentligen?

21 761 Inlägg
15 oktober 2009
Kikade lite snabbt på nätet och såg några ställen, runt 2400-3600 för ett "vanligt" 55 Ah gult Optima. Ganska varierande priser alltså, men iof kanske en del ställen inte tar med momsen i prisuppgifterna. Du kan ju tex höra med ställen som har med jordbrukstraktorer att göra.

Mekonomen säljer väl också dessa batterier tror jag. Ställen som säljer Vartas sortiment ska även sälja Optima, de ingår ju i samma koncern. smile

200 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
det räcker bra med 55ah då? dem "vanliga"?

21 761 Inlägg
16 oktober 2009
Naturligtvis skulle det vara ännu bättre med två stycken av det största gula batteriet, dvs 75 Ah, men 55 Ah räcker bra. smile

1 785 Inlägg
16 oktober 2009
Guldis skrev:
Okej det kanske är 1 Ohm jag kopplade då är lite vilse har feber, basarna är paralell paralell kopplade enligt manualen till basarna.

Vad kostar gula optima egentligen?

Ska du inte stå stilla och spela i 30-60min så kan du lika gärna satsa på Optima röd. Billigare än Optima gul. Gul är mer avsedd för djupurladdning än röd. Men röd är bättre på startström och snabba ström uttag.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

200 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Det kan ju hända att man råkar stå och spela lite när allt är klart... 
Men det bästa är om man köper ett rött fram dådå och kastar in ett gult där bak eller?
(blir bara 2 batterier finns inte plats till massa där bak)

21 761 Inlägg
18 oktober 2009
Det funkar att ha rött framme och gult i bagaget men det är betydligt bättre att även ha gult framme också, då gör det ingenting om du skulle råka spela en del med motorn avslagen eftersom båda batterierna tål djupa urladdningar.

Har du ett rött framme så finns ju risken att det tar stryk ifall du glömmer ett lyse påslaget eller spelar ganska länge med motorn avslagen. smile

Man kan säga så här att det röda ger ju iof mer startström än det gula, fast det gula ger ändå absolut tillräckligt med startström för att fungera som startbatteri. Eftersom du har batterierna parallellkopplade så blir det dessutom två batterier som ger ström vid start, då kommer det att fungera utan problem även om du har en dieselmotor. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 oktober 2009)

2 914 Inlägg
18 oktober 2009
artnummer in0001 på http://www.blekingebilradio.se/default.aspx
är inte det nästan lika bra som optima gul 55ah? men en 1k kr billigare?

21 761 Inlägg
18 oktober 2009
Det batteriet är ju beprövat inom bilstereo, helt klart. Två såna kommer att räcka bra. smile

Sök