2607
Sök

Volvo v70 2,0 vad behövs för mer volym?

OUTLAW1
16 oktober 2009
Trådstartare
#1
hej undrar alltså om motorn är samma rent blockmässigt som nån annan modell av v70 motorer så man bara kan byta interna delar och plocka ur mer volym tex 2,5liter istället..

kan man helt enkelt byta till någon av nedanstående förutom 2,0 utan att behöva byta el mm i bilen..
2.0 126hk 170Nm@4800rpm  1984 B5204      Rak femcylindrig bensinmotor
2.5 144hk 206Nm@3300rpm  2435 B5252 S2 Rak femcylindrig bensinmotor
GLT 170hk 220Nm@3300rpm 2435 B5254 S   Rak femcylindrig bensinmotor
Senast redigerat av rallykid (16 oktober 2009)

219 Inlägg
16 oktober 2009
#2
Hadde samma tanke som dig förut.Sj så funderade jag på att lägga i en GLT motor.
Här kan du läsa en del om dessa motorer.  http://www.volvo-club.cz/engines_list.php

Kostar att ligga på topp

8 267 Inlägg
16 oktober 2009
#3
Ska du bygga om den till en 2,5 (egentligen 2,4 liter) så lär du byta vevaxel, och kolvar samt borra upp den till 83mm. Osäker på hur det är med stakarna. Det finns inga sugmotorkolvar till din nuvarande borrning och 90mm vevaxeln.

Rent besiktningsmässigt så är ju en 10V topp att föredra, då det ger minst risk. Annars finns det ju en 140hk 20V på 2 liter på exportmaknaden.


12 086 Inlägg
16 oktober 2009
#4
Ta en komplett bottendel från en 2.5?
Vet inte om de är ekonomiskt försvarbart, det passar iaf.

528 Inlägg
16 oktober 2009
#5
rallykid skrev:
hej undrar alltså om motorn är samma rent blockmässigt som nån annan modell av v70 motorer så man bara kan byta interna delar och plocka ur mer volym tex 2,5liter istället..

kan man helt enkelt byta till någon av nedanstående förutom 2,0 utan att behöva byta el mm i bilen..
2.0 126hk 170Nm@4800rpm  1984 B5204      Rak femcylindrig bensinmotor
2.5 144hk 206Nm@3300rpm  2435 B5252 S2 Rak femcylindrig bensinmotor
GLT 170hk 220Nm@3300rpm 2435 B5254 S   Rak femcylindrig bensinmotor

Operationen är säkerligen mer dyr än att sälja bilen och köpa rätt bil.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 oktober 2009
#6
JapMax skrev:
Ta en komplett bottendel från en 2.5?
Vet inte om de är ekonomiskt försvarbart, det passar iaf.

Du är på rätt linje..  jag hade tagit hela motorn...

att dela en motor utan att byta lager gör man ju int ens om man är dumdristig, och en renovering med lager och packningar kostar i regionen 5000kr + då delarna från rätt motor... tja det rullar på.  En begagnad motor hittar man ju på blocket.se för betydligt mindre pengar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

OUTLAW1
16 oktober 2009
Trådstartare
#7
kvarstår jus om man behöver byta hela elsystemet i bilen eller bara sätta i en större typ glt motor och sedan vrida på nyckeln..

vad behövs förutom en motor alltså...

219 Inlägg
17 oktober 2009
#8
Du lär nog behöva styrboxen

Kostar att ligga på topp

OUTLAW1
17 oktober 2009
Trådstartare
#9
jovisst det förstås men i övrigt e all el standard eller....

hur ka bs mannen se om det är en 10v eller 20v topp då....ser ju likadana ut..

8 267 Inlägg
17 oktober 2009
#10
Det är olika tändstiftskåpa på 10 och 20V och dem passar inte från ena till det andra, efter det så lär va en väldigt skarpsynt besiktningsmänniska.


OUTLAW1
19 oktober 2009
Trådstartare
#11
Marlboroman skrev:
Det är olika tändstiftskåpa på 10 och 20V och dem passar inte från ena till det andra, efter det så lär va en väldigt skarpsynt besiktningsmänniska.

får väl köra utan kåpa till bilprovningen då..finns väl ingen lagom att det måste finnas kåpa...

OUTLAW1
19 oktober 2009
Trådstartare
#12
förresten nu när man tänker lite..har kollat under bilen och hittat att systemet blir 2" efter kat och bakåt..
borde det bli någon effekt om man byter till en kat med 2,5" i båda ändar o sedan ett 2,5" system resten...kan det bli någon skillnad tro...sedan oxo ordan till luftvägen till burken som oxo den verkar vara strypt med en tratt...


Sök