11003
Sök

Originalstereo/baslåda i Peugeot 206

1 297 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
Tja!
Jag kör en Peugeot 206 3d och tänkte stoppa in baslådan från förra bilen i den.
Hur får jag lös originalstereon (cdspelare) och vad finns det för kontakter där bakom?
Är ny inom området, var en polare som hjälpte mig i förra bilen. Det går 2 kablar från slutsteget som ska i stereon och en remote. Är de plug n play? smile
Tips på vart man ska dra kablarna?
Om jag köper ett batteri bak. Ska de vara ett vanligt bilbatteri? Är de något jag behöver tänka på?

Mvh Tobbe

21 761 Inlägg
27 augusti 2006
Strumpan skrev:
Om jag köper ett batteri bak. Ska de vara ett vanligt bilbatteri? Är de något jag behöver tänka på?
Mvh Tobbe

Om du ska ha ett extra batteri bak så tycker jag att det bör tåla lite mer än vanliga startbatterier, men det beror på hur du har tänkt att utnyttja det. Om du har tänkt spela mycket med motorn avslagen så bör det tåla djupa urladdningar, däremot om du bara tänker spela någon gång då och då med motorn avslagen så är det inte en nödvändighet med ett sådant batteri.

Frågan är om du behöver ett extra batteri, hur stor anläggning har du nu?

1 297 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
Det är bara en liten anläggning. 60W slutsteg å en 10" bas. Tänkte ett extrabatteri för att slippa dra strömkabeln från motorn, men jag har ändrat mig där. Det är lättare att bara dra kabeln smile

Ska man rikta basen in mot bilen eller rakt upp?

21 761 Inlägg
27 augusti 2006
Om du har hål i hatthyllan så får du nog in mest ljud i kupen när basarna är riktad uppåt mot hatthyllan, har dock inte haft någon 206:a så jag är osäker.

Nej, med den lilla anläggningen finns det inte anledning till extra batteri.

1 297 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
Okej då var de bestämt de också. Basen riktas uppåt smile Skulle de gå att ha en till baslåda på ett slutsteg? Behöver jag större kabel från batteriet? Det jag är ute efter är en diskret förbättring av ljudet i bilen smile

21 761 Inlägg
27 augusti 2006
Hur grov kabel har du nu från batteriet till steget?

Om du planerar att sätta en till baslåda, ska den kopplas till samma steg som du har nu menar du? Det verkar nog inte riktigt bra med tanke på den blygsamma effekten på det nuvarande steget.

1 297 Inlägg
27 augusti 2006
Trådstartare
Okej. Kan jag köpa ett till likadant steg och koppla ihop dom? Kan jag koppla ihop allt där bak i bilen isf eller måste jag med fler kablar fram? De steg jag har nu klarar av att spela basen i hög volym. Vad skulle de bli för skillnad om jag köpte ett som klarade mer W ?

21 761 Inlägg
27 augusti 2006
Du kan köpa ett likadant steg och koppla det till den andra tänkta baslådan, det går bra. Men om du ska ha ett till steg så måste det ha en strömkabel också och även lågnivåkablar. Lågnivåkablarna kan du förgrena där bak vid det första steget så att dessa kablar behöver du inte dra från stereon.
Om du köper ett nytt steg med mer effekt så kan det säkert driva på basen/basarna mer. Det viktiga är hur många Ohm basen är på och hur många Ohm som steget klarar av.

Det bästa du kan göra, för att få det lättare att bygga ut systemet, är att dra en hyffsat grov kabel med säkring från batteriet och bak till ett fördelningsblock. Det gör att du utan problem kan koppla två steg om du skulle vilja, även om du bara ska ha ett steg så finns ju kopplingsmöjligheter för framtida grejer sedan.
Lämplig area på kabeln från batteriet är 21-33mm2, 21mm2 kabel räcker till en slutstegseffekt på runt 450W utan att spänningsförlusten blir för stor. Då har jag räknat på vanliga klass AB slutsteg.
Senast redigerat av Drönirettab (27 augusti 2006)

Sök